Wel of niet elektronisch schakelen?
Het meeste is al genoemd in dit topic. TS moet bij zichzelf na gaan wat zijn fietsdoelen zijn.
In 9 van de 10 gevallen voldoet een mechanische groepset gewoon.
Vraag je het uiterste van je materiaal omdat je bijv. veel trainingen en wedstrijden rijdt. Je regelmatig een wielset wisselt, veel in de bergen/heuvels bent, 5k+ per jaar rijdt, je fiets
digitaal wil koppelen aan je fietscomputer of laptop voor extra inzicht, dan is een DI2 upgrade de moeite waard.
Al dat laatste (behalve koppelen aan je fietscomputer / laptop) kan overigens ook gewoon met mechanisch schakelen, echter DI2 is wat verfijnder.
Schakelen is net wat directer, trimmen gaat automatisch en je kunt sneller op en af schakelen..
In 9 van de 10 gevallen voldoet een mechanische groepset gewoon.
Vraag je het uiterste van je materiaal omdat je bijv. veel trainingen en wedstrijden rijdt. Je regelmatig een wielset wisselt, veel in de bergen/heuvels bent, 5k+ per jaar rijdt, je fiets
digitaal wil koppelen aan je fietscomputer of laptop voor extra inzicht, dan is een DI2 upgrade de moeite waard.
Al dat laatste (behalve koppelen aan je fietscomputer / laptop) kan overigens ook gewoon met mechanisch schakelen, echter DI2 is wat verfijnder.
Schakelen is net wat directer, trimmen gaat automatisch en je kunt sneller op en af schakelen..
Ik blijf het prijsverschil gewoon te groot vinden tov de voordelen. Ik heb al best wat ritjes zien stranden vanwege issues, lege batterijen etc. Kabeltje kan ook breken, maar ik heb dat in al die jaren nooit meegemaakt.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ligt aan de groep. De vorige generatie Etap is serieus licht. Het stelt ook weinig meer voor zonder kabels en interne delen. De derailleurs zijn niet veel meer dan 2 motortjes en een ontvanger, en de shifters zijn 2 remhendels en 2 knoppen.
AXS is weer iets zwaarder en Di2 heeft ook best veel extra componenten (junction box, kabels, batterij etc).
Discussie is altijd goed, dat levert vaak inzichten op waar je zelf niet aan had gedacht. Kun je meenemen in je afweging.
Maar voor een meerprijs van 700/800,- zal je uiteindelijk toch zelf willen ervaren hoe het is en of je het waard vind. Het is geen shirtje van 50,- die je maar gewoon weglegt als het je toch niet aanstaat.
Voor wat het waard is:
Ik heb 21.000Km met Ultegra Di2 6700 gereden op mijn Canyon Ultimate en nu 6.500Km met Ultegra Di2 8050 op mijn Bianchi Aria (beide met de D-Fly sensor).
Nooit problemen gehad en nooit met lege accu gestaan (gewoon niet vergeten op te laden) en ik wil niet meer terug naar mechanisch.
Nu woon ik in een gebied waar het altijd klimmen is dus ik schakel heel erg veel en dan is electronisch super.
Ik heb 21.000Km met Ultegra Di2 6700 gereden op mijn Canyon Ultimate en nu 6.500Km met Ultegra Di2 8050 op mijn Bianchi Aria (beide met de D-Fly sensor).
Nooit problemen gehad en nooit met lege accu gestaan (gewoon niet vergeten op te laden) en ik wil niet meer terug naar mechanisch.
Nu woon ik in een gebied waar het altijd klimmen is dus ik schakel heel erg veel en dan is electronisch super.
Dan moet je wel tijdens het fietsen je herinneren wat de combinatie van toetsen was voor het bijregelen. Ik betwijfel echt of iemand dat ooit al gedaan heeft.Goudhaantje schreef: ↑11 jun 2020 22:19 .... Ik zou nooit meer anders willen. Wat ik ook erg fijn vind is dat je zelf een finetuning kan doen als bepaalde versnellingen niet zo mooi lopen. Gewoon tijdens het fietsen.
Maar idd etap is zalig op verschillende manieren.
Moest je echter onderweg moeten fijnregelen zou dat eigenlijk een zeer negatief punt zijn dat zoiets überhaupt nodig is...
Bij campa eps: de renner in huis ging een week geleden fietsen. Ergens in het ritje duwt hij op de instelknopjes...; als je dan uit het instellen terugkomt onthoudt de EPS de huidige positie van de derailleur als de positie op 2de kransje. Sta je dus op je 6de kransje dan denk doet systeem dat dat het 2de kransje is en komt er van correct schakelen niets meer in huis.... een voorbeeld hoe je als renner tijdens het fietsen je schakelsysteem om zeep kan helpen...
Ik heb verschillende fietsen, allemaal Shimano. Ultegra en DA, en sinds een paar maanden ook Ultegra DI2. als die eerste perfect afgesteld zijn schakelen die even vlot als DI2.
Maar voor mij heeft DI2 meerwaarde :
- (semi) synchro shift, veel minder zelf vooraan schakelen
- Voor derailleur altijd mooi aligned, "bij trimmen" niet meer nodig.
Of dat dit de meerprijs waard is, is andere discussie. op mijn gravel/CX fiets hou ik het mechanisch.
Maar voor mij heeft DI2 meerwaarde :
- (semi) synchro shift, veel minder zelf vooraan schakelen
- Voor derailleur altijd mooi aligned, "bij trimmen" niet meer nodig.
Of dat dit de meerprijs waard is, is andere discussie. op mijn gravel/CX fiets hou ik het mechanisch.
Die was ik nog vergeten! Ultegra disc zonder DI2 is echt wel groot. DI2 disc veel aangenamer
Dan zijn je oude fietsen naar mijn mening gewoon nooit goed afgesteld geweest... ik heb beperkt ervaring met Shimano en geen ervaring met Sram, maar mijn Campagnolo mechanische fietsen schakelden altijd goed en de aandrijflijn is/was stil. Ook nu ik naast mijn EPS fiets nog steeds een winterfiets mechanisch heb en de fiets van mijn vrouw ook mechanisch is (beiden ook Campagnolo, onderhoud en afstellen doe ik zelf) bespeur ik echt niet dat die meer lawaai maken of slechter schakelen.
Daarom schreef ik eerder al dat het er aan ligt wat je referentie is: kom je van een mechanische groep die nooit perfect afgesteld is geweest, ja, dan snap ik dat een elektronische groep beter lijkt te functioneren.
- Globeskater1983
- Forum-lid
- Berichten: 278
- Lid geworden op: 18 apr 2013 13:23
Haar fietsdoelen
Ik ben een fervent fietser dat hier in de duinen veel schakelt. Als het even kan ga ik naar zuid limburg, belgie, frankrijk of italie om lekker in de bergen te fietsen. Ik ben dol op bikepacken en overal en nergens te fietsen.
Ik had al gezien dat de fiets die ik op het oog heb zonder Di2 een 700 euro goedkoper is. De bikefit moet gaan uitwijzen welke fiets bij mij past, 700 euro meerprijs is veel geld. Ik wil nu wel een fiets kopen waar ik eventueel weer 10 jaar mee vooruit kan.
Ik vind het fijn jullie meningen te lezen en ben er wel over uit dat als elektronisch schakelen binnen mijn budget past dat echt wel wat voor mij kan zijn.
Ik krijg mijn schakelsysteem op mijn huidige fiets niet meer lekker afgesteld al schakelde die met Pinksteren in Zuid Limburg weer helemaal lekker.