Iemand die alleen fietst zal een minder dicht tegen max niveau aan zitten dan iemand die welk elk energiesysteem aandacht geeft. Dit staat dan nog los van de achteruit gang op leeftijd.Keezx schreef: ↑16 jun 2020 10:26Ik begrijp niet hoe je principes uit de trainingsleer zomaar van toepassing verklaart op leeftijdsgerelateerde afname van prestaties.
Gewoon verstand of "gezond verstand" is nogal eens bedrieglijk, in dit geval is er redelijk wat medische kennis nodig en die heb je vast ook niet.
Als voorbeeld bij vo2max:
Je hebt 2 renners:
Beide ongetraind een Vo2max van 55. Diegene die traint heeft hem in de jaren opgewerkt naar 67 en diegene die alleen fietst naar 60. (deze voorbeelden zijn niet ondenkbaar, ik ben de afgelopen jaren ook van 55 ongetraind naar 67 getraind gegaan.
Stel nou dat we zeggen dat door ouder worden je Vo2max in een tijdsbestek van 10 jaar daalt met 10%, of je nou traint of alleen fietst.
Diegene die traint zal met een vo2max van 67 dalen naar 60.
Diegene niet alleen fietst zal met een vo2max van 60 dalen naar 54.
Dat is een aanzienlijk verschil.
Daarbij ben ik ook nog van mening dat iemand die wel blijft trainen op latere leeftijd een minder groot verval van vo2max laat zien. Het lichaam breekt namelijk af wat niet nodig is, dit zie je bij conditie, spiervolume, bloedvolume, eigenlijk overal bij. Iemand die in de ruimte is geweest moet daarna ook weer leren zijn spieren te gebruiken, of iemand die zijn arm/been in het gips heeft gehad net zo.