Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6185
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 jun 2020 13:03

En bij mij wordt een 25 mm Schwalbe Pro One op mijn velg gemonteerd gewoon 25 mm, net zoals mijn 25 mm Fusion 5.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28076
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jun 2020 13:53

Pro One gen2 is overigens veel minder breed dan gen 1. Waarvan akte.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 15 jun 2020 16:32

Ik heb de nieuwe pro ones, 25mm, tubeless gemonteerd en ze vallen op 27,6mm op mijn 28mm brede velg (external width). Ik rijd met ongeveer op 5bar.
It's just a hill - Get over it

twido
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2020 19:14

twido 15 jun 2020 19:22

Ik kan een koopje doen met een setje gravel velgen met DT swiss 240s naven en wil deze gebruiken op mijn fitness bike , een Merida speeder 500 van 2019. Deze wil ik tubeless gebruiken voor mijn woon werk verplaatsing ( 5000 km/j)
Maar de velgen zijn 24 mm breed binnenkant DT swiss g540 . Kan ik daar zonder problemen 32mm racebandjes opleggen? Of zijn deze te breed hiervoor? Ben geen kenner en wil een onafhankelijke mening.

adiesvanas
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2020 21:16

adiesvanas 15 jun 2020 21:30

Bedankt allemaal, ik ga het gewoon proberen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3007
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 15 jun 2020 21:40

twido schreef: 15 jun 2020 19:22 Ik kan een koopje doen met een setje gravel velgen met DT swiss 240s naven en wil deze gebruiken op mijn fitness bike , een Merida speeder 500 van 2019. Deze wil ik tubeless gebruiken voor mijn woon werk verplaatsing ( 5000 km/j)
Maar de velgen zijn 24 mm breed binnenkant DT swiss g540 . Kan ik daar zonder problemen 32mm racebandjes opleggen? Of zijn deze te breed hiervoor? Ben geen kenner en wil een onafhankelijke mening.
Richtlijn (geen wet geschreven op steen)
27A1EDC6-F925-489D-B616-38620D168907.jpeg

croix
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 16 jun 2020 11:02

@mtvanb misschien gewoon nog een rondje velglint exta?

Ik heb dit weekend mijn racewielen ook tubeless gemaakt. Had eerdere ervaring met Hunt 650B wielen, die waren een eitje, wtb banden errond, gewone handpomp en klaar.

De racewiel + band combo was iets meer uitdaging. Velgen zijn DTswiss rr521 en banden zijn hutchinson fusion 5 performance banden. Banden gingen zonder veel moeite om de velg, maar kreeg ze niet opgepompt, met co2 gaven ze even de indruk 'uit de gleuf' te komen, maar gleden meten weer terug. Dan maar extra rondje velglint (er zitten er nu drie op), zelfde verhaal... Nog maar een rondje velglint gedaan, en jawel, netjes met de handpomp de band op spanning en staat nu al drie dagen goed. Easy-peasy... Andere velg ook meteen zelfde aantal rondjes velglint, en die ging van de eerste keer goed, 5 minuten werk.

Het gaat er dus maar net om om de toleranties in zowel velg als band weg te werken. Een iets te grote band is natuurlijk wel iets makkelijker werken dan een iets te kleine die je voor geen meter op de velg of uit het velgbed krijgt...

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 16 jun 2020 23:17

JoostG schreef: 12 jun 2020 22:51
mhr-zip schreef: 12 jun 2020 20:54
Philippos schreef: 12 jun 2020 20:24 Hier ook alleen maar positieve ervaringen met de Yksion pro van mavic (week icm hun eigen wielset)
Meest onderschatte tubeless band

Iedereen roept maar over de GP5000 :(
Valt toch wel mee, toch? Ik hoor weinig enthousiaste verhalen over Continentals eerste stapje op gebied van tubeless. Vier jaar geleden zagen ze nog helemaal niets in dat concept, ging helemaal niets worden... Lijkt de Duitse auto industrie wel 😂
Ik moet zeggen dat mijn ervaring met de GP5000 toch wel erg positief zijn. Als het velglint goed zit hechten zet goed aan mijn Fulcrum velgen.
En het rijdt echt heel goed; 28mm bij 5 bar voelt super comfortabel en erg snel. Ik had ooit Vittoria Corsa 25mm tubes en die voelden amper sneller bij een stuk minder comfort. De GP5000 zijn ook een stuk lekbestendiger.

twido
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2020 19:14

twido 17 jun 2020 10:36

Wou mijn tubeless setje ( met 28 of 32mm banden) Voor mijn fitness bike laten maken , maar er is behoorlijk wat wachttijd.
Het ging om een DT swiss 350 naaf met RR521 velg voor 510 euro. 20 mm binnenbreedte
Maar voor ik kan eventueel een fulcrum racing 3 setje aan 450 euro kopen. 19mm binnenbreedte
En dan heb ik nog een setje uit overstock gevonden:DT Swiss G540 de wielset / DT Swiss 240S Disc voor 575 euro 24mm binnenbreedte

Welk zou de beste keuze zijn voor mijn woon werk rit van 25km enkel. Vlakke rit met 3 bruggen en ook wel wat vervuilde wegen door industrie en werken aan de bruggen.

mtvanb
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 mei 2017 20:29

mtvanb 17 jun 2020 13:08

croix schreef: 16 jun 2020 11:02 @mtvanb misschien gewoon nog een rondje velglint exta?

Ik heb dit weekend mijn racewielen ook tubeless gemaakt. Had eerdere ervaring met Hunt 650B wielen, die waren een eitje, wtb banden errond, gewone handpomp en klaar.

De racewiel + band combo was iets meer uitdaging. Velgen zijn DTswiss rr521 en banden zijn hutchinson fusion 5 performance banden. Banden gingen zonder veel moeite om de velg, maar kreeg ze niet opgepompt, met co2 gaven ze even de indruk 'uit de gleuf' te komen, maar gleden meten weer terug. Dan maar extra rondje velglint (er zitten er nu drie op), zelfde verhaal... Nog maar een rondje velglint gedaan, en jawel, netjes met de handpomp de band op spanning en staat nu al drie dagen goed. Easy-peasy... Andere velg ook meteen zelfde aantal rondjes velglint, en die ging van de eerste keer goed, 5 minuten werk.

Het gaat er dus maar net om om de toleranties in zowel velg als band weg te werken. Een iets te grote band is natuurlijk wel iets makkelijker werken dan een iets te kleine die je voor geen meter op de velg of uit het velgbed krijgt...
van alles geprobeerd, zelfs met 2 extra velglinten, maar het mocht niet baten. Uiteindelijk de handdoek geworpen en er een binnenband in gestopt. Nadat ik daar 7 bar in had gestopt, bleek de buitenband nog steeds niet goed aan te sluiten (zie foto's). Ik denk dat er gewoon wat mis is met de band.

Afbeelding Afbeelding

db87
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 13 jun 2010 17:36
Locatie: Heerenveen

db87 17 jun 2020 14:49

Met Schwalbe Easy Fit de hieldraad goed insmeren zal de band veel sneller op z'n plek vallen. Vorig jaar nog gehad dat een band (38mm Marathon Almotion) dat er bijna 8 bar nodig was en een uur in de zon laten staan om de band op z'n plek te krijgen. Ook een bandentang hielp niet tot nauwelijks. Later een potje Schwalbe Easy Fit aangeschaft en met minder dan 3,5 bar viel de band op z'n plek...

Afbeelding

Dus probeer dat eens (of een zelf gemaakt sopje / bandenvet). Eenmaal de band op z'n plek met een binnenband erin eerst wat kliometers maken zodat de band zich wat vormt naar de velg.

En tubeless maken zou je zeg over een week nog eens kunnen proberen. Probeer daarbij de binnenband te verwijderen zonder dat daarbij de hieldraad uit de velgrand springt aan één zijde. Vervolgens zo snel mogelijk oppompen zonder het ventiel erin. Indien gelukt de pomp los halen en zo snelmogelijk je vinger op het ventiel houden, vervolgens kun je het ventiel erin draaien.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6185
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 jun 2020 15:07

mtvanb schreef: 17 jun 2020 13:08
croix schreef: 16 jun 2020 11:02 @mtvanb misschien gewoon nog een rondje velglint exta?

Ik heb dit weekend mijn racewielen ook tubeless gemaakt. Had eerdere ervaring met Hunt 650B wielen, die waren een eitje, wtb banden errond, gewone handpomp en klaar.

De racewiel + band combo was iets meer uitdaging. Velgen zijn DTswiss rr521 en banden zijn hutchinson fusion 5 performance banden. Banden gingen zonder veel moeite om de velg, maar kreeg ze niet opgepompt, met co2 gaven ze even de indruk 'uit de gleuf' te komen, maar gleden meten weer terug. Dan maar extra rondje velglint (er zitten er nu drie op), zelfde verhaal... Nog maar een rondje velglint gedaan, en jawel, netjes met de handpomp de band op spanning en staat nu al drie dagen goed. Easy-peasy... Andere velg ook meteen zelfde aantal rondjes velglint, en die ging van de eerste keer goed, 5 minuten werk.

Het gaat er dus maar net om om de toleranties in zowel velg als band weg te werken. Een iets te grote band is natuurlijk wel iets makkelijker werken dan een iets te kleine die je voor geen meter op de velg of uit het velgbed krijgt...
van alles geprobeerd, zelfs met 2 extra velglinten, maar het mocht niet baten. Uiteindelijk de handdoek geworpen en er een binnenband in gestopt. Nadat ik daar 7 bar in had gestopt, bleek de buitenband nog steeds niet goed aan te sluiten (zie foto's). Ik denk dat er gewoon wat mis is met de band.

Afbeelding Afbeelding
Nou wil ik je niet ontmoedigen maar een tubelessband met binnenband op een tubelessvelg geeft altijd (waarom?) moeilijkheden met het centreren van de band waardoor er bijna altijd een bobbel/hobbel in de band ontstaat. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie