Tandwiel wordt soms overgeslagen bij schakelen
Dag allemaal,
De laatste weken heb ik gemerkt dat mijn cassette of achterderailleur niet meer zo goed schakelt.
Als ik losser schakel, dus naar een groter tandwiel schakel, slaagt hij geregeld een tandwiel over om dan terug te vallen. Hij doet dus +2 -1, steeds bij hetzelfde tandwiel, ipv rechtstreeks +1 te doen. Ik denk ergens 3de of 4de tandwiel als je telt van het grootste tandwiel...
Ik ben er deze week mee naar de FM geweest, maar volgens hen is er niets mis met de derailleur en schakelt deze perfect, en zou het eerder aan mijn manier van schakelen liggen (terwijl ik deze fiets een 3-tal jaar heb).
Een maand geleden heb ik wel een nieuwe wielset geërfd en gemonteerd, maar hier heb ik de eerste weken dus niets verkeerd aan gemerkt. De vraag is dan ook of de wielset een impact heeft op het schakelen achteraan? Bij de FM werd ik al vies bekeken omdat er andere wielen op stonden. En met de corona-tijden hebben ze het te druk om volledig na te kijken.
Moet ik nu echt op cursus 'hoe moet je schakelen', want nu begin ik toch te twijfelen aan mezelf?
Gaat trouwens over Shimano 105 5800.
De laatste weken heb ik gemerkt dat mijn cassette of achterderailleur niet meer zo goed schakelt.
Als ik losser schakel, dus naar een groter tandwiel schakel, slaagt hij geregeld een tandwiel over om dan terug te vallen. Hij doet dus +2 -1, steeds bij hetzelfde tandwiel, ipv rechtstreeks +1 te doen. Ik denk ergens 3de of 4de tandwiel als je telt van het grootste tandwiel...
Ik ben er deze week mee naar de FM geweest, maar volgens hen is er niets mis met de derailleur en schakelt deze perfect, en zou het eerder aan mijn manier van schakelen liggen (terwijl ik deze fiets een 3-tal jaar heb).
Een maand geleden heb ik wel een nieuwe wielset geërfd en gemonteerd, maar hier heb ik de eerste weken dus niets verkeerd aan gemerkt. De vraag is dan ook of de wielset een impact heeft op het schakelen achteraan? Bij de FM werd ik al vies bekeken omdat er andere wielen op stonden. En met de corona-tijden hebben ze het te druk om volledig na te kijken.
Moet ik nu echt op cursus 'hoe moet je schakelen', want nu begin ik toch te twijfelen aan mezelf?
Gaat trouwens over Shimano 105 5800.
Een andere wielset kan inderdaad een klein verschil opleveren m.b.t. schakelen. Jouw euvel klinkt alsof je de kabelspanning wat moet bijstellen, maar het kan ook een krom achterpat zijn.
Van achter een beeldscherm is het lastig te beoordelen.
Van achter een beeldscherm is het lastig te beoordelen.
De FM heeft de afstelling weldegelijk nagekeken (op en af schakelen) en het topje misschien miniem wat aangepast.
Een kromme pad zou hem ook moeten opvallen en lijkt mij met mijn recreatieve oog niet meteen de oorzaak (al zal ik nog eens controleren).
Ik had het ook bij mijn gravelbike,gisteren het wiel er uit ivm schoonmaken en kwam tot de ontdekking dat het derailleur pat was losgetrild en dat de oorzaak was.Zit ook maar met een 1 klein dun schroefje op het frame bevestigd.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
En als het los zit, zou je het pad links en rechts kunnen bewegen?
Steek eens een lange inbus in de derailleur. Dan heb je een redelijk idee hoe scheef/recht ie staat.
Zal straks eens kijken met een inbus.
Had eerder vandaag snel een foto'tje genomen van het achterzicht
https://imgur.com/a/oLpCT9S
Had eerder vandaag snel een foto'tje genomen van het achterzicht
https://imgur.com/a/oLpCT9S