Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ultegra of 105

Alexswart
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 aug 2017 10:31

Alexswart 18 jun 2020 14:04

omdat ik eind van het jaar naar de bergen ga om te fietsen wil ik mijn 10speed ultegra 6700 graag upgraden ik moet namelijk zoizo een nieuwe casette en achter deralieur hebben

dan is de overstap naar een nieuwe 11 speed al weer een stuk kleiner
nu twijfel ik tussen de Shimano 105 R7000 of ultegra R8000
heeft een R8000 behalve gewicht meer voordelen dan dan de R7000?

marsman
Forum-lid
Berichten: 2618
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 18 jun 2020 14:14

Volgens mij is de algehele consensus inmiddels dat je qua prijs/kwaliteit gek bent als je niet voor de 105 groep gaat.

Ultegra zal een hogere restwaarde houden bij verkoop.

Andere zaken zitten tussen de oren. Gewichtsverschil minimaal. Looks bijna hetzelfde. In sommige fietsclubs doe je niet meer mee als je niet (minimaal) Ultegra rijdt..... :lol:
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 jun 2020 14:29

Ik snap uberhaupt niet waarom Shimano de mechanische Ultegra groep nog verkoopt, maar als ik zo om me heen kijk dan wordt het wel duidelijk (€€€).

Qua functionaliteit identiek. Je betaald alleen €200-300 meer voor dat lelijke grijs i.p.v. simpel zwart. Ook zal het geheel een paar gram lichter zijn, maar dat is verwaarloosbaar. Wil je een stap omhoog van 105 dan moet je de mechanische Dura Ace nemen of Ultegra Di2.

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 18 jun 2020 14:50

Alexswart schreef: 18 jun 2020 14:04 ik moet namelijk zoizo een nieuwe casette en achter deralieur hebben...
dan is de overstap naar een nieuwe 11 speed al weer een stuk kleiner
Verschil in gebruik tussen 10 en 11 speed is m.i. verwaarloosbaar.
11 speed wel meer derrie herrie zoals beschreven in een ander topic:
viewtopic.php?f=12&t=87297

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 jun 2020 15:33

patrickvb schreef: 18 jun 2020 14:50
Alexswart schreef: 18 jun 2020 14:04 ik moet namelijk zoizo een nieuwe casette en achter deralieur hebben...
dan is de overstap naar een nieuwe 11 speed al weer een stuk kleiner
Verschil in gebruik tussen 10 en 11 speed is m.i. verwaarloosbaar.
11 speed wel meer derrie herrie zoals beschreven in een ander topic:
viewtopic.php?f=12&t=87297
+1

Heb al mijn 3 fietsen inmiddels op 11 speed, maar qua onderhoudsvriendelijkheid kun je beter op 10s blijven. Met een beetje aandacht is 11s ook prima draaiende te houden, maar het is veel gevoelliger voor opgerekte kabels en een scheef achterpad.

Als er nu weer een moderne niveau Dura Ace 10 speed groep uitkwam dan zou ik die kopen.

gene
Forum-lid
Berichten: 2011
Lid geworden op: 06 jan 2006 02:33

gene 18 jun 2020 16:05

Nieuwe Dura Ace zal eerder een kroontje meer hebben dan nu :dislike:

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 18 jun 2020 16:51

Alexswart schreef: 18 jun 2020 14:04 omdat ik eind van het jaar naar de bergen ga om te fietsen wil ik mijn 10speed ultegra 6700 graag upgraden ik moet namelijk zoizo een nieuwe casette en achter deralieur hebben
Je huidige derailleur kan sowieso een 12-30 cassette aan, en met een beetje beleid waarschijnlijk ook wel een 11-32. Ben je voor een paar tientjes klaar.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2407
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 18 jun 2020 16:57

Effe voor de zekerheid, je weet dat je dan ook nieuwe STI verstellers nodig hebt? En daar gaat serieus meer geld in zitten dan een 10s cassette en derrie bij vervanging zonder upgrade.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16481
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 jun 2020 18:28

ypuh schreef: 18 jun 2020 15:33 .......... Met een beetje aandacht is 11s ook prima draaiende te houden, maar het is veel gevoelliger voor opgerekte kabels en een scheef achterpad. ............
Dan toch maar voor Di2-Etap-EPS gaan. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 18 jun 2020 18:42

Lcsmet schreef: 18 jun 2020 18:28
ypuh schreef: 18 jun 2020 15:33 .......... Met een beetje aandacht is 11s ook prima draaiende te houden, maar het is veel gevoelliger voor opgerekte kabels en een scheef achterpad. ............
Dan toch maar voor Di2-Etap-EPS gaan. :)
Dat is ook wat ik gedaan heb afgelopen winter. Het onderhoudsarme fit and forget was toch wel de #1 reden om elektronisch te gaan. Kabels vervangen is best een leuk klusje op een regenachtige dag, maar merk dat ik er steeds minder zin/tijd voor had.

Daarnaast heeft elektronisch schakelen wel meer voordelen, maar daar is een recent ander topic voor.

Heb bij mijn huidige fiets overigens al vaker het achterpad recht moeten zetten dan de 2 fietsen die ik in de 10 jaren hiervoor had. Niet direct de schuld van 11s groepen, maar je loopt er wel sneller tegenaan.

sge
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 19 okt 2010 16:01

sge 18 jun 2020 18:49

Ik zou investeren in een compact crank van wat er in de aanbieding is.
Verder natuurlijk de versleten ketting en cassette vervangen, 10 sp kost geen hol en rijd het zelfde als 11 sp.

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 16 nov 2020 21:55

Geen nieuw topic openen.....daarom maar hier. Schakelt een 11-speed ultegra casette beter als een 105 casette? Duidelijk verschil

Plaats reactie