Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Gates CDN riem verliest zijn 'noppen'

xonmultimedia
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 18 nov 2006 21:52

xonmultimedia 21 jun 2020 12:01

Hi!

Na zo'n 3 jaar woon/werk verkeer was ik toch wel erg verbaast om te merken dat er een hele reeks 'noppen' miste op mijn Gates CDN belt! Ik merkte het op toen ik bij voor vooral eerste belasting (bv bij het stoplicht) doortrapte. Ik dacht eerst dat dit kwam omdat ik de Alfine naaf niet goed had afgesteld na een demontage voor een bandwissel maar het bleef maar gebeuren. Tot ik tot mijn grote verbazing op de grond 1 van de nopjes zag liggen van deze 'onverwoestbare' riem.

Nu ben ik vooral eigenlijk benieuwd naar de oorzaak want tot aan mijn bandwissel heb ik echt 0.0 last gehad en het is wel heel toevallig dat ie nu ineens kapot gaat. Verder is het interessant dat het alleen een reeks linker noppen zijn. Ik heb zelf zitten denken dat het wellicht komt omdat de riem spanningsloos is geweest en dit misschien niet helemaal bevorderlijk is geweest. De riem lijkt verder gewoon goed te zitten en ziet er op het oog gewoon normaal uit hoe hij op de tandwielen ligt.

Overigens liggen de noppen voor en achter de reeds afgebroken noppen er ook al bijna af. Ik kan mij voorstellen dat dit komt omdat hij natuurlijk bij het doorslippen met die (vlijmscherpe) tandwielen het eerstvolgende nopje ervan langs geeft en dat ook steeds erger en erger wordt.

Benieuwd of jullie wel eens iets soortgelijks hebben gehad? Goed om te zeggen dat de 2500/3000 km die Gates zelf aangeeft voor levensduur al ruim gepasseerd is maar toch :-)

Ik ga mij (met enige tegenzin) opmaken om voor de eerste keer een belt te vervangen :-)

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 jun 2020 12:15

De CDN riem is bepaald niet onverwoestbaar. Dat "was" de CDC riem, al jaren uit de productie. CDN riem is de goedkoopste. Oorzaak? kijk eens naar de staat van de tandwielen. Die slijten vaak eerder (vooral achter) dan de riem. Bij vervanging kies dan CDX tandwielen, wel iets duurder, maar van metaal in plaats van kunststof.
Ook is het goed de kettinglijn vooraan en achteraan op te meten en vergelijken. Sommige fabrikanten (waaronder Batavus) bouwen fietsen die "scheef" zijn. Ik ken voorbeelden van 9mm verschil in kettinglijn voor en achter. Ik hoef niet uit te leggen dat dat riemen vreet.
Een levensduur van slechts 3000 km is uiteraard absurd kort voor een dergelijk duur product. Een ketting van €14 gaat veel langer mee.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 jun 2020 14:54

Idd is het heel belangrijk dat het achterwielkransje perfect uitgelijnd moet zijn met de crank, een beetje scheef zorg voor bovenmatige slijtage van je belt.
Zelf heb ik de CDX uitvoering, beter dan de CDN maar de CDC was kampioen in duurzaamheid.

rikkert
Forum-lid
Berichten: 3812
Lid geworden op: 29 aug 2007 21:58
Locatie: N-H

rikkert 22 jun 2020 08:01

Ik heb dat ook met mijn wo-we fiets gehad. Riem was ook na een paar duizend km aan gort. Oorzaak was volgens mijn FM teveel zand op mijn belt. Het was mijn woon werk paard dus die ga ik niet elke week, en ook niet elke maand afspoelen en dat blijkt wel te moeten. Nu doe ik dat wel en ik heb het idee daat het wel langer mee gaat. Blij was ik er niet mee, ik had dat ding gekocht om een hufterproof wo-we oplossing te hebben, en dat is in beperkte mate gelukt.

Overigens dacht mijn FM eerst dat niet alleen de belt moest worden vervangen maar ook de tandwielen. Die bleek ie om te kunnen draaien, dus dat scheelde een heule bak met centen. Die tandwielen zijn echt bizar duur. Gelukkig heb ik een meedenkende FM.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Plaats reactie