Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

aanlopen remblok

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 13 feb 2010 15:27

hallo,

de achterrem van mijn mountainbike blijft soort van "rinkelen" het is alsof de schijf (gaat om avid juicy 7) telkens heel kort het blokje tikt. ik heb al de caliper los gehaald alles schoongemaakt en de caliper zo recht mogelijk proberen te zetten. ook zat er wat speling op mijn achterwiel lager deze heb ik ook onderhoud gegeven. toen is het een rit weg geweest en de laatste keer begon hij aan het einde van de rit weer geluid te maken.

iemand tips hoe dit op te lossen....
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 13 feb 2010 16:26

dat moet toch echt een onzuiverheid in de rechtheid van de schijf zijn zou ik zeggen: demonteren en op een echt vlak oppervlak leggen. laten richten bij de fm kan ook maar is eigenlijk te duur.
is de speling op het lager echt weg? of je wiel wordt slap, door verkeerde spaakspanning?
irritant gedoe zeg, succes met zoeken
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

pim3
Forum-lid

pim3 13 feb 2010 18:55

ReinR schreef:dat moet toch echt een onzuiverheid in de rechtheid van de schijf zijn zou ik zeggen: demoteren en op een echt vlak oppervlak leggen. laten richten bij de fm kan ook maar is eigenlijk te duur.
is de speling op het lager echt weg? of je wiel wordt slap, door verkeerde spaakspanning?
irritant gedoe zeg, succes met zoeken

Dat heeft er 0,0 mee te maken.

Een zwabberende schijf zou kunnen, Avid schijven zijn IMHO vrij kwetsbaar. Een héél klein beetje krom is geen probleem en hoort zelfs zo.

Laatste optie zou kunnen zijn dat de rubbers wat stug zijn, en dat daardoor de zuiger niet zo goed terugloopt.

Avid remmen gaven bij mij ook problemen met aanlopen, komt omdat de afstand schijf-blok bij Avid doorgaans erg klein is. Bij Magura's en Shimano's nooit gehad.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 14 feb 2010 18:27

0,0 vind ik iets te weinig: het kan wel degelijk: een zwabberend wiel dat de kleine speling in een lager 'gebruikt' om een schijf iets te laten aanlopen. Gaat het zetten van de remklauw goed: remmen inknijpen en dan vastzetten?
zeker omdat het een tijdje weg was. nou ja we gaan het zien wat het probleem was.
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

pim3
Forum-lid

pim3 14 feb 2010 19:50

Ik vind 0,0 precies genoeg ;). Spaakspanning heeft geen enkele invloed op het aanlopen van een schijfrem. Echt niet. Het probleem zit dan nog altijd in de speling van de naaf, of de positie van de klauw t.o.v. de schijf, niet in de spaakspanning. Een zwabberend wiel geeft dezelfde soort kracht op de naaf als een bocht oplevert, alleen in mindere mate. Volgens jouw theorie zou je achterrem dus bij iedere bocht op snelheid aan moeten lopen vanwege de minieme speling in je naaf.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 15 feb 2010 07:10

He die PIM,
die rem zou inderdaad iets moeten aanlopen in de bochten en ben het me je eens: dat zit dan in de naaf, want daar zit de remschijf vast (niet aan de spaken). als ie niet aanloopt in een bocht dan blijft volgens mij alleen over dat de schijf iets krom is. heb zelf juicy 5 en na 2 jaar nog steeds geen aanlopen. als hoewel daar ook iets van een kromming in zit: bij water en modder loopt ie eventjes niet egaal aan
wel is het richten van de klauw van belang. ben benieuwd wat cubemeister ondertussen gevonden heeft.

jimmyvlb
Forum-lid

jimmyvlb 16 feb 2010 02:42

[quote="ReinR"]Gaat het zetten van de remklauw goed: remmen inknijpen en dan vastzetten?
quote]

Dit is echt niet de manier om avids te centreren. Hiermee bekom je alleen dat je schijf scheef trekt en dan staat je caliper nog steeds niet goed.
Centreren moet je op het oog doen. Lichtje onder je caliper houden en dan kijken dat je blokjes links en rechts even ver van EN evenwijdig met je schijf staan.
De twee boutjes om de beurt steeds een beetje verder aanspannen.
Even aan de rem trekken, controleren of alles vrij loopt en desnoods opnieuw afregelen. Het kan even duren, maar dit is de meest accurate manier.

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 16 feb 2010 06:51

'echt niet de manier?': sorry, ik had er even bij moeten zetten: met losse boutjes. dan centreert ie prima en in 1 keer goed, doe dit nu 2 jaar met mijn juicy's en nog steeds geen kromme of aanlopende blokjes/schijven.
er zijn blijkbaar meer manieren om de klus te klaren

jimmyvlb
Forum-lid

jimmyvlb 17 feb 2010 15:43

ik zie net dat ik wou schrijven : 'niet echt de manier'.

Als het bij jou op die manier goed lukt, des te beter.

reinr
Forum-lid
Contact

reinr 17 feb 2010 20:24

okiedokie,
wil een smiley plaatsen, maar hoe doen julie dat hier (off topic)?

jimmyvlb
Forum-lid

jimmyvlb 17 feb 2010 22:07

ReinR schreef:okiedokie,
wil een smiley plaatsen, maar hoe doen julie dat hier (off topic)?

:D zo

cubemeister
Forum-lid

cubemeister 20 feb 2010 20:01

heren bedankt voor de reacties. heb de calipers op het oog nogmaals recht gezet, nogmaals hele naaf uit elkaar gesloopt.... we gaan het zien of beter gezegd horen morgen. een beetje aanlopen lig ik niet wakker van. maar ze hebben zonder aanlopen gefunctioneerd en het is irritant moet ik zeggen. schijf is niet krom 100% recht eigenlijk.
tarmac expert sram force
venge pro race sram force 22
BMC TE02 xt/xtr

Plaats reactie