Beste forumleden,
Binnen mijn kringen kreeg ik het verzoek om een SACHS (voorloper van SRAM?) 7-speed wiel te repareren. Dit wiel schakelt niet (goed) meer aangezien het binnenwerk naar alle waarschijnlijkheid kapot/versleten is. De bekabeling, de pin en de clickbox zijn namelijk allemaal wel tiptop in orde.
Nu lijken deze wielen/naven niet meer te bestaan, behalve op de tweedehands markt. Mijn keuze viel op het plaatsen van een Nexus 7 of 8 speed wiel, omdat deze wielen wat couranter zijn, makkelijker reserveonderdelen voor zijn, rollerbrakes hebben en naar mijn inzicht beter van kwaliteit zijn dan zo'n Sram wiel.
Ik kom alleen tegen het volgende aan.. De inbouwbreedte van deze oude fiets met de Sram 7 speed naaf is 140 mm. Een Nexus 7 en 8 speed naaf is respectievelijk 130 en 125 mm, voor zover mijn research klopt.
Om de vork met 1 hele centimeter te laten krimpen lijkt mij ietwat te veel.
Wat zou een goede oplossing zijn voor deze oldtimer? Is een Nexus 7 of 8 speed aan te raden? Of welke +-7 speed naaf heeft een inbouw van 140 mm? Mijn voorkeur gaat wel uit naar een nieuw wiel in plaats van een tweedehands wiel.
Ik sta open voor alle input!
Dit is trouwens het wiel wat vervangen moet worden:
Nieuw Nexus 7/8 achterwiel in 0ude fiets
Dit is toch de Spectro S7 naaf? Een beetje google levert op dat daar nog wel nieuwe onderdelen voor te koop zijn. Eerste treffer: https://perima.nl/product-categorie/sac ... ingsnaven/
Ik vond ook het "technisch dealerhandboek 1999" op internet, misschien heb je daar nog wat aan: https://www.servicearchive.sram.com/sit ... _nl_99.pdf
De vork hoeft niet te krimpen, maar verbogen te worden en met een stalen frame gaat dat zonder problemen.Jordan5 schreef: ↑30 jun 2020 11:23
Ik kom alleen tegen het volgende aan.. De inbouwbreedte van deze oude fiets met de Sram 7 speed naaf is 140 mm. Een Nexus 7 en 8 speed naaf is respectievelijk 130 en 125 mm, voor zover mijn research klopt.
Om de vork met 1 hele centimeter te laten krimpen lijkt mij ietwat te veel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bij een keuze voor een andere naaf: dan de Nexus 8v. De Nexus7v heeft veel wrijvingsweerstand.
Ook verbuigen is niet altijd nodig: je legt op de aseinden gewoon wat tussenringen om de ontstane ruimte op te vullen.
Ook verbuigen is niet altijd nodig: je legt op de aseinden gewoon wat tussenringen om de ontstane ruimte op te vullen.
Ja, dit had ik gezien, maar ze hebben het binnenwerk helaas niet meer op voorraad..buddo schreef: ↑30 jun 2020 12:58Dit is toch de Spectro S7 naaf? Een beetje google levert op dat daar nog wel nieuwe onderdelen voor te koop zijn. Eerste treffer: https://perima.nl/product-categorie/sac ... ingsnaven/
Ik vond ook het "technisch dealerhandboek 1999" op internet, misschien heb je daar nog wat aan: https://www.servicearchive.sram.com/sit ... _nl_99.pdf
Heb ik dan nog wel genoeg draad over voor de wielasmoeren als ik ga opvullen met ringen?
Oh ja en je kunt ook nog combineren door beetje bijbuigen en tevens enkele ringen er tussen. Plattere wielasmoeren in de rommelbak van de fietsenmaker.