Hybride wielset (zowel velg- als schijfrem)
Vraagje, ik overweeg een hybride carbon wielset te laten bouwen, door velgen met remrand te gebruiken alsook naven met een centerlock. Door het wisselen van de endcaps/gebruiken van converters kan ik de wielset behouden als ik (op termijn) mijn velgrem fiets inruil voor schijfremmen. Enige bedenking die ik hierbij heb is of dit goed gaat qua spaakspanning..? Kan me voorstellen dat schijfremwielen anders gespaakt worden dan wielen met een velgrem. Wat is jullie idee hierbij?
Nee, spaken zal geen punt zijn.
Doordat je een schijfrem naaf gaat gebruiken zijn extreme spaakpatronen al deels uitgesloten.
Een goede wielbouwer gaat geen radiaal gespaakte wielen bouwen, met een disc wiel in zijn achterhoofd.
Verder maakt het daarna geen fluit meer uit of je een disc of velgrem velg gebruikt. Een bouwer zal gewoon de maximale spaakspanning van de velg respecteren. Dat maakt geen verschil of dat nu disc of niet is
Doordat je een schijfrem naaf gaat gebruiken zijn extreme spaakpatronen al deels uitgesloten.
Een goede wielbouwer gaat geen radiaal gespaakte wielen bouwen, met een disc wiel in zijn achterhoofd.
Verder maakt het daarna geen fluit meer uit of je een disc of velgrem velg gebruikt. Een bouwer zal gewoon de maximale spaakspanning van de velg respecteren. Dat maakt geen verschil of dat nu disc of niet is
In theorie kan dit gewoon, al moet je natuurlijk wel velgen nemen die niet disc-only zijn! En dat geldt natuurlijk ook voor de naven, maar daar had je al aan gedacht.
Dan ga je dus eerst je velgwanden verslijten om daarna een versleten wiel met schijven te gebruiken? Beetje extreem gesteld, maar toch. Ik zou nu een goedkoop (2e hands) setje kopen voor velgremmen, daarmee rijden en dan een echt goed setje voor schijfremmen kopen of laten maken. Zit je niet met een velgrem-erfenis opgescheept. Schijfrem setje met disc-only velgen ziet imho veel netter uit.
Maar ik kan het mis hebben
Maar ik kan het mis hebben
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Een racefiets naaf is 130mm, een schijfremnaaf is 135mm, zijn daar endcaps voor? Kom je daarmee niet in de knoop met de orientatie van je velg ten opzichte van je naaf?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Je zult flink wat kilometers moeten rijden om een velgremsetje op te rijden. Beetje afhankelijk van de weersomstandigheden, bij woon-werk (weinig schoonmaken, door alle weersomstandigheden) slijt het wat sneller dan bij je mooiweer ritjes. Je mag toch wel verwachten dat een set 30.000km meegaat en bij goed gebruik/onderhoud nog wel meer.
Verwacht je veel slijtage (heuvelachtig gebied, hekel aan poetsen, pekel etc.) kun je beter direct een schijfremfiets overwegen.
Verwacht je veel slijtage (heuvelachtig gebied, hekel aan poetsen, pekel etc.) kun je beter direct een schijfremfiets overwegen.
Goede, daar had ik dus nog niet aan gedacht. Ga ik checken.japiecarbon schreef: ↑07 jul 2020 14:40 Een racefiets naaf is 130mm, een schijfremnaaf is 135mm, zijn daar endcaps voor? Kom je daarmee niet in de knoop met de orientatie van je velg ten opzichte van je naaf?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4710
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Tenzij de volgende fiets 2e hands wordt, zou ik dit niet doen.
Dan heb je nu een wielset met mindere remwerking door de carbon remrand. (In ieder geval bij nat weer) en dan zet je straks een wielset met beschadigde velgen in een nieuwe fiets.
Maar als je het perse wilt, dan zou ik voor dt swiss naven gaan, daarbij kun je voor elk type frame bijpassende verloopstukken krijgen, waarbij de velg altijd gecentreerd blijft.
Dan heb je nu een wielset met mindere remwerking door de carbon remrand. (In ieder geval bij nat weer) en dan zet je straks een wielset met beschadigde velgen in een nieuwe fiets.
Maar als je het perse wilt, dan zou ik voor dt swiss naven gaan, daarbij kun je voor elk type frame bijpassende verloopstukken krijgen, waarbij de velg altijd gecentreerd blijft.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Maar volgens mij niet van 130 naar 135, die extra 5, zit volgens mij aan de schijf kant.
En als je dan een naaf wilt waar je veel aan kan aanpassen dan kan je ook Hope overwegen.
En als je dan een naaf wilt waar je veel aan kan aanpassen dan kan je ook Hope overwegen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 900
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
1 winter kan genoeg zijn.ypuh schreef: ↑07 jul 2020 14:42 Je zult flink wat kilometers moeten rijden om een velgremsetje op te rijden. Beetje afhankelijk van de weersomstandigheden, bij woon-werk (weinig schoonmaken, door alle weersomstandigheden) slijt het wat sneller dan bij je mooiweer ritjes. Je mag toch wel verwachten dat een set 30.000km meegaat en bij goed gebruik/onderhoud nog wel meer.
Verwacht je veel slijtage (heuvelachtig gebied, hekel aan poetsen, pekel etc.) kun je beter direct een schijfremfiets overwegen.
Toevallig heb ik zo'n wielset. Geschikt voor schijf- en velgremmen. En ook nog eens handgespaakt. Ik heb destijds helemaal niks gehoord van de wielenbouwer (Frieke) over eventuele spaakpatronen, Ik had er destijds geen speciale reden voor, het kwam toevallig zo uit. En uiteindelijk heb ik naar tevredenheid zowel de schijf optie en de velg optie gebruikt.
Live fast; die young. mijn blog