Continental GP5000 (tubeless) ervaringen
Ook erg veel last van, draadjes in de wang die zichtbaar worden en veel scheuren in de wang ver voor dat de band effectief versleten is. Enorme afknapper en ben daardoor op zoek naar iets met een duurzamere wang..thestudent schreef: ↑31 mei 2020 12:57 Mijn ervaring. Monteren normaal. Rijden goed, Ervaring Alsnog slecht door het scheuren van de zijwal in het achterwiel... de zoveelste keer bij continental.
Sinds een 2 tal maanden rijd ik met Continental Grand Prix 5000.Over een afstand van 2000 km reeds 4 maal lek gereden.Zijn er nog mensen met zulk een ervaring?Is de kwaliteit er op achteruitgegaan tov GP 4000?Met de GP 4000 of de Vittoria Rubino pr0 zelden lek gereden.
-
- Forum-lid
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 06 okt 2017 12:52
Heb het idee dat de gp5000 niet groter uitvalt zoals de gp4000.
Heb nu voor 23mm gp4000 en achter 23mm gp5000.
De voorband lijkt meer bolling te hebben. Iemand ook deze ervaring?
Heb nu voor 23mm gp4000 en achter 23mm gp5000.
De voorband lijkt meer bolling te hebben. Iemand ook deze ervaring?
Ik zit op meer dan 3000km, waarvan veel in de winter en slecht weer (ze zitten namelijk op m'n "slecht weer fietsje") maar geen enkele keer lek en ze zien er nog heel goed uit. Geen scheurtjes/sneetjes en de achterband is ook nog lang niet vierkant. De standaard geleverde Mavic en Schwalbe Pro One waren daarentegen bij mij enkel miserie, Dus ik was in de veronderstelling dat de GP 5000 tubeless de eerste snelle tubeless band is die betrouwbaar is. Nu is de vraag; heb ik geluk en is het eigenlijk een ruk band of worden negatieve ervaringen eerder gepost waardoor het overkomt dat het een ruk band is Op m'n andere fiets heb ik overigens de normale GP 5000 met binnenbandjes en daarmee rij ik ook nooit lek. Ik woon net over de Belgische grens en fiets meestal in België en zit dit jaar al op 11.000km dus het is ook niet zo dat ik enkel met mooi weer op goede wegen fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13762
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Nou ik denk/vind een paar dingen:
Lekrijden doe je ook vooral zelf. Ik ben van mening dat het niet alleen pech is maar maximaal 50/50.
Conti blijft in mijn ogen geen A merk (B is overdreven). Bij de auto,s laten ze ook de nodige steekjes vallen in de perfomance lijn, nogsteeds cuppen bv ook als je ze in 25K op rijd.
Met de fiets hetzelfde scheuren van zijnwanden. Als je tubeless rijd en minder spanning moet je de wang ook zo maken dat deze flex aankan en niet gaat scheuren.
De MTB banden flexen ook enorm omdat ze gewoon te licht zijn, de protections zijn wel goed maar vrij zwaar en stug.
Daarnaast lees ik ook wel tussen de regels door in diverse fora, dat het scheuren voornamelijk bij alu en/of hooked velgen voorkomt en minder bij mid hook of hookless carbon velgen.
Let op dat je met bandenspanning niet te laag gaat, je ziet dit bij de MTB ook, bij sommige wordt het een doel opzich. ik zou als vuistregel aanhouden bij een raceband 25mm min 5bar 28mm min 4.5 bar. Ben je echt licht onder de 70kg kan je misschien een halve bar lager gaan. Maar ga je lager gaat de band overmatig slijten, prima maar niet zeuren dan .
Ik ben zeker niet een uitgesproken schwalbe fan, maar de pro one tubeless is echt wel de beste tubeless band op grip, comfort en rijgedrag en bij mij ook lekrijden. Slijtage is relatief hoog maar dat interesseert mij persoonlijk niet. als ik er 3 tot 4 k mee rijd vind ik het meer dan prima.
Lekrijden doe je ook vooral zelf. Ik ben van mening dat het niet alleen pech is maar maximaal 50/50.
Conti blijft in mijn ogen geen A merk (B is overdreven). Bij de auto,s laten ze ook de nodige steekjes vallen in de perfomance lijn, nogsteeds cuppen bv ook als je ze in 25K op rijd.
Met de fiets hetzelfde scheuren van zijnwanden. Als je tubeless rijd en minder spanning moet je de wang ook zo maken dat deze flex aankan en niet gaat scheuren.
De MTB banden flexen ook enorm omdat ze gewoon te licht zijn, de protections zijn wel goed maar vrij zwaar en stug.
Daarnaast lees ik ook wel tussen de regels door in diverse fora, dat het scheuren voornamelijk bij alu en/of hooked velgen voorkomt en minder bij mid hook of hookless carbon velgen.
Let op dat je met bandenspanning niet te laag gaat, je ziet dit bij de MTB ook, bij sommige wordt het een doel opzich. ik zou als vuistregel aanhouden bij een raceband 25mm min 5bar 28mm min 4.5 bar. Ben je echt licht onder de 70kg kan je misschien een halve bar lager gaan. Maar ga je lager gaat de band overmatig slijten, prima maar niet zeuren dan .
Ik ben zeker niet een uitgesproken schwalbe fan, maar de pro one tubeless is echt wel de beste tubeless band op grip, comfort en rijgedrag en bij mij ook lekrijden. Slijtage is relatief hoog maar dat interesseert mij persoonlijk niet. als ik er 3 tot 4 k mee rijd vind ik het meer dan prima.
En vergeet niet dat Schwalbe als 1 van de eerste vol in het tubeless verhaal voor de racefiets is gestapt (toen Continental nog dacht dat haar rijders dat helemaal niet nodig hadden). Schwalbe is inmiddels al een aantal edities van hun road tubeless band verder en heeft daarbij de nodige ervaring op gedaan.wasbeer2006 schreef: ↑08 jul 2020 11:10
Ik ben zeker niet een uitgesproken schwalbe fan, maar de pro one tubeless is echt wel de beste tubeless band op grip, comfort en rijgedrag en bij mij ook lekrijden. Slijtage is relatief hoog maar dat interesseert mij persoonlijk niet. als ik er 3 tot 4 k mee rijd vind ik het meer dan prima.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Back on topic
- Vorige week een aantal kletsnatte afdalingen gedaan in Zwitserland, grip in de regen dik in orde.
- Vorige week een aantal kletsnatte afdalingen gedaan in Zwitserland, grip in de regen dik in orde.
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Rijd nu zo'n 4000 km op de 5000 TL. De GP 5000 valt duidelijk smaller dan de 4000 SII. Voor mij een reden de volgende keer de 28mm te kiezen ipv de 25 mm. Monteren was de hel, de rest een genoegen. Nul keer lek, rijdt snel en soepel, goede bochtengrip en veel comfort op slecht wegdek. De achterband is licht vierkant en de indicatoren zijn nog maar net zichtbaar.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13762
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En doordat zo best wel smal vallen vind ik het gewicht behoorlijk hoog. Ruim 60/70 meer dan een Schwalbe.