Zelf lagers vervangen Fulcrum R4
Rare vraag misschien, maar hoe vaak moet je je lagers dan niet (laten) vervangen?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Heb onlangs een wiellagerpers en pullers aangeschaft om zelf het onderhoud aan al mijn wielen te doen. De slogan 'Goed gereedschap is het halve werk' gaat hier zeker op en ben zeker een paar uurtjes zoet geweest om van al mijn wielen de juiste lagers op te zoeken en bepalen welk gereedschap je nodig hebt. Het er uit slaan en nieuwe lagers persen is uiteindelijk super simpel.
Aangezien ik m'n dosis wiellagerkennis wel gehad heb voor de laatste weken, mag je dat ook lekker zelf uit gaan zoeken. Ik raad je aan om de manual van deze wielen er bij te zoeken, daarin lees je welke lagers je nodig bent (2 voor het voorwiel, 2 voor het achterwiel, 2 voor de body). Of gewoon de afdekkapjes van je naven aftrekken, het staat ook gewoon op de seals.
Ik heb mijn gereedschap besteld bij BearingProTools, die heeft voor ieder type lager een aparte puller, en aparte drifts. Hou er rekening mee dat je bij sommige naven met een vaste as zit (het eerste lager kun je dan gewoon in de hub persen, dan de as installeren, maar vervolgens heb je over-axle drifts of spacers nodig om het 2e lager te persen). Dit verschilt per merk.
Het gereedschap is best prijzig, ik was zo'n €150,- kwijt om 4 verschillende types wielen te kunnen servicen (waarschijnlijk dekt dat 80%+ van de wielsets af). Het ligt er een beetje aan hoe je wiel is opgebouwd, in het meest gunstige geval ben je voor zo'n ~€70 gereedschap klaar gok ik. Bij de officiele merken ben je nog veel meer kwijt, bij Aliexpress een stuk minder. Er zal hier vast iemand zeggen dat je met een blok hout, hamer en snelspanner ook een heel eind kunt komen, maar dat is niet voor mij weggelegd.
Om je een idee te geven, kijk deze:
- Zipps: https://youtu.be/BUxfcOWkdp4
- DT Swiss: https://youtu.be/-Wde2goI3Cs
Aangezien ik m'n dosis wiellagerkennis wel gehad heb voor de laatste weken, mag je dat ook lekker zelf uit gaan zoeken. Ik raad je aan om de manual van deze wielen er bij te zoeken, daarin lees je welke lagers je nodig bent (2 voor het voorwiel, 2 voor het achterwiel, 2 voor de body). Of gewoon de afdekkapjes van je naven aftrekken, het staat ook gewoon op de seals.
Ik heb mijn gereedschap besteld bij BearingProTools, die heeft voor ieder type lager een aparte puller, en aparte drifts. Hou er rekening mee dat je bij sommige naven met een vaste as zit (het eerste lager kun je dan gewoon in de hub persen, dan de as installeren, maar vervolgens heb je over-axle drifts of spacers nodig om het 2e lager te persen). Dit verschilt per merk.
Het gereedschap is best prijzig, ik was zo'n €150,- kwijt om 4 verschillende types wielen te kunnen servicen (waarschijnlijk dekt dat 80%+ van de wielsets af). Het ligt er een beetje aan hoe je wiel is opgebouwd, in het meest gunstige geval ben je voor zo'n ~€70 gereedschap klaar gok ik. Bij de officiele merken ben je nog veel meer kwijt, bij Aliexpress een stuk minder. Er zal hier vast iemand zeggen dat je met een blok hout, hamer en snelspanner ook een heel eind kunt komen, maar dat is niet voor mij weggelegd.
Om je een idee te geven, kijk deze:
- Zipps: https://youtu.be/BUxfcOWkdp4
- DT Swiss: https://youtu.be/-Wde2goI3Cs
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 09 jul 2020 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kunt met een blok hout, hamer en snelspanner ook een heel eind komen
Op Ali heb je complete sets voor rond de 70 euro. Al moet ik zeggen dat het materiaal van BearingProTools er erg goed uitziet en de eigenaar reageert heel snel op vragen. Qua aftersales dus ook wel wat waard die meerprijs.
Op Ali heb je complete sets voor rond de 70 euro. Al moet ik zeggen dat het materiaal van BearingProTools er erg goed uitziet en de eigenaar reageert heel snel op vragen. Qua aftersales dus ook wel wat waard die meerprijs.
Geen idee hoe het bij F4 is maar bij F7 druk je ze er zo in na een nachtje vriezer. Het laatste zetje geef ik met een passende dop en een hamer.
Achterste bodylager is verreweg de lastigste, ik heb daar al eens een how to voor geschreven.
Achterste bodylager is verreweg de lastigste, ik heb daar al eens een how to voor geschreven.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Inderdaad. Had een paar gereedschappen besteld en kreeg al snel reactie waarin hij af vroeg of ik alles/de juiste dingen wel besteld had. Paar keer heen en weer gemaild (a4'tjes vol) en wat dingen uitgezocht waardoor ik uiteindelijk wel €50 duurder uit was, maar zo iemand heeft al snel de gunfactor en het gereedschap gaat een leven lang mee.
Hetzelfde geldt voor Hambini overigens. Op z'n filmpjes is het soms een beetje een typetje, maar toen ik vorig jaar een BB bij hem bestelde voor mijn ovalen BBRight shell, heeft hij me ook prima advies gegeven wat wel een paar stapjes verder ging dan de LBS. Zulke mensen zijn ook gewoon liefhebber en rijk zullen ze er nooit van worden (al heeft Hambini al z'n prijzen wel ff schaamteloos x2 gedaan sinds de Corona uitbraakt, vraag me af of dat tijdelijk of permanent is).
Ook zonder nachtje vriezer mep je ze er makkelijk in, door de body al op het wiel te doen en een buisje te gebruiken dat precies over de as past. Een paar flinke meppen en de boel zit zo op z’n plek
Ik vind dit een handig hulpmiddel: https://www.mantel.com/rapid-racer-prod ... ction-tool je moet even kijken welke kit je erbij nodig hebt, maar werkt perfect.
Is het goedkoper dan bij de fietsenmaker 25 euro uit te geven, nee, maar ik vind het leuk om het zelf te doen. Achterwiel 4 lagers vervangen en schoonmaken in 15 minuten en ze zitten perfect.
Goedkoper is vaak het even laten doen, geldt ook om een ketting van campagnolo te vervangen. De speciale kettingpons kost een vermogen, maar als ik op zaterdagavond merk dat de ketting vervangen mag worden, dan heb ik de spullen in huis. Hoef niet naar de FM en scheelt ook tijd.
Laten we eerlijk zijn, onze hobby kunnen we ook uitoefenen op fietsen van 1000-1500 euro, maar de meeste van ons geven er veel meer aan uit. Gewoon omdat we ervan genieten op een bepaalde fiets te rijden.
Succes!
Is het goedkoper dan bij de fietsenmaker 25 euro uit te geven, nee, maar ik vind het leuk om het zelf te doen. Achterwiel 4 lagers vervangen en schoonmaken in 15 minuten en ze zitten perfect.
Goedkoper is vaak het even laten doen, geldt ook om een ketting van campagnolo te vervangen. De speciale kettingpons kost een vermogen, maar als ik op zaterdagavond merk dat de ketting vervangen mag worden, dan heb ik de spullen in huis. Hoef niet naar de FM en scheelt ook tijd.
Laten we eerlijk zijn, onze hobby kunnen we ook uitoefenen op fietsen van 1000-1500 euro, maar de meeste van ons geven er veel meer aan uit. Gewoon omdat we ervan genieten op een bepaalde fiets te rijden.
Succes!
Van een ander merk valt dat ook wel mee. En die werkt ook prima.
Mensen kunnen voor een snelle weekend oplossing ook kiezen voor een heel goedkope pons (6 euro) en snelsluiters. Pons gebruik je dus alleen om in te korten!!!!!
Dat is een minimale investering om toch een weekend te redden.
Ben het overigens wel met je eens dat het lekker is als je alles zelf aan een fiets kan doen. Maar voor een beginner valt het niet mee die investering te doen. Ik durf niet eens meer op te tellen wat ik aan fietsgereedschap heb liggen.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Als ik al mijn gereedschap in 1x moest afrekenen, dan was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen.
Nu koop ik gewoon het gereedschap als ik aan een bepaald klusje toe ben. Schrok wel even van de prijzen van een degelijke wiellagerpers/puller, maar ik vind het vooral ook leuk om zelf te doen en zo m'n kennis verder uit te breiden. Een hele handige harry ben ik ook weer niet, dus goed gereedschap is vaak het halve werk.
De basics (cassette, ketting, kabels, remmen) zou iedereen wel moeten kunnen lijkt me en daarvan kost het gereedschap ook niet de hoofdprijs. Het afvlakken en/of tappen van een BB daarentegen (gereedschap kost samen al snel €500) zou ik niet zelf doen omdat je het vaak maar één keer nodig bent.
Nu koop ik gewoon het gereedschap als ik aan een bepaald klusje toe ben. Schrok wel even van de prijzen van een degelijke wiellagerpers/puller, maar ik vind het vooral ook leuk om zelf te doen en zo m'n kennis verder uit te breiden. Een hele handige harry ben ik ook weer niet, dus goed gereedschap is vaak het halve werk.
De basics (cassette, ketting, kabels, remmen) zou iedereen wel moeten kunnen lijkt me en daarvan kost het gereedschap ook niet de hoofdprijs. Het afvlakken en/of tappen van een BB daarentegen (gereedschap kost samen al snel €500) zou ik niet zelf doen omdat je het vaak maar één keer nodig bent.