Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hybride wielset (zowel velg- als schijfrem)

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 09 jul 2020 10:23

tom de groot schreef: 09 jul 2020 09:29
ypuh schreef: 07 jul 2020 14:42 Je zult flink wat kilometers moeten rijden om een velgremsetje op te rijden. Beetje afhankelijk van de weersomstandigheden, bij woon-werk (weinig schoonmaken, door alle weersomstandigheden) slijt het wat sneller dan bij je mooiweer ritjes. Je mag toch wel verwachten dat een set 30.000km meegaat en bij goed gebruik/onderhoud nog wel meer.

Verwacht je veel slijtage (heuvelachtig gebied, hekel aan poetsen, pekel etc.) kun je beter direct een schijfremfiets overwegen.
1 winter kan genoeg zijn.
Ligt er aan :). De winter kent ook genoeg mooie/droge dagen. Zo lang je niet aan vaste tijdstippen gebonden bent (vaste clubritten/woon-werk).

Winters slijt de boel wel een stuk sneller. Afgelopen winter was behoorlijk droog, maar ik kon wel zo'n beetje alle slijtage delen vervangen met alleen weekend ritjes. Er is ondanks dat het amper gevroren heeft, toch flink gepekeld toen.

Toch rem je niet zomaar een setje op. Paar maanden terug voor het eerst een set bij het grofvuil gezet omdat de lagers versleten waren. Wiel zat al een slag in en vond het de €50~ aan nieuwe lagers niet meer waard (2e hands gekocht voor €100 en 2-3 jaar als slechtweer/gravel set gebruikt).

Voor de gemiddelde wielertourist die geen woon-werk fietst of de hele winter door weer en wind rijdt of niet in een heuvelachtig gebied woont, zie ik geen redenen om óók schrijven op je wielen te monteren. Voor wie dat wel allemaal doet, maar nog geen schijfremfiets heeft, dan is de set waarschijnlijk al op voordat je aan je volgende fiets toe bent en zou ik het dus ook niet doen.

nickk
Forum-lid

nickk 09 jul 2020 16:42

rob74 schreef: 09 jul 2020 10:18
nickk schreef: 07 jul 2020 13:59,,,Enige bedenking die ik hierbij heb is of dit goed gaat qua spaakspanning..? Kan me voorstellen dat schijfremwielen anders gespaakt worden dan wielen met een velgrem. Wat is jullie idee hierbij?
Toevallig heb ik zo'n wielset. Geschikt voor schijf- en velgremmen. En ook nog eens handgespaakt. Ik heb destijds helemaal niks gehoord van de wielenbouwer (Frieke) over eventuele spaakpatronen, Ik had er destijds geen speciale reden voor, het kwam toevallig zo uit. En uiteindelijk heb ik naar tevredenheid zowel de schijf optie en de velg optie gebruikt.
Met welke naven is jouw set opgebouwd Rob? En beide met QR of ook gewisseld naar bijv. steek-as?

En verder mb.t. slijtage: ik doe echt heel lang met mijn carbon wielsets (behalve degene waar in een criterium overheen gereden wordt bij valpartijen). Light Bicycle heeft heel mooie velgen met een 21-23mm interne breedte. Kan ik dus perfect gebruiken in een criterium (velgrem), maar ook in een gravelfiets (disc). Velgen zijn niet persé duur, maar de universele bruikbaarheid spreekt me toch wel erg aan.

rob74
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar rob74 09 jul 2020 20:49

Een DT 360 naaf, zwarte spaken (32) en Rigida nogwat velgen. Geen lichtgewichtje,... was die ook niet voor bedoeld. De wielen diende voor een gravel-racer met bagage. Quick releases (135 mm). Ik heb in eerste instantie de schijfrem optie gebruikt. Later zijn de wielen verhuist naar een hybride die toevallig ook 135 mm was en met v-brakes werkte.
Live fast; die young. mijn blog

Plaats reactie