Retro / oudere fietsen
Niet alleen Amsterdammers. Toen ik begin '80er jaren wedstrijden reed in het oosten was dat ook met 48/52 en 14/18 achter. Later nog 13/17 en (soms) een 54 voor.
Ik ben in 1976 begonnen met wedstrijden en alleen de eerste (en ook de laatste) complete fiets had 52/48 , die kocht ik in 1974
Daarna altijd met 52/42 wedstrijden gereden.
De 48 was niet bedoeld voor bergen, maar als tussenstap naar een grotere krans (half step)
Daarna altijd met 52/42 wedstrijden gereden.
De 48 was niet bedoeld voor bergen, maar als tussenstap naar een grotere krans (half step)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
52/48 was standaard, dat had iedereen. Achter 14-18, dat was ook standaard. Ging je in het buitenland fietsen dan monteerde je een andere pignon (cassette), dat was heel makkelijk, en een ander binnenblad (42).
En zoals Keezx zegt, het binnenblad was niet voor extra verzetten, maar om de ketting recht te laten lopen. Je had effectief 6 verzetten.
Later had je pignons met zes kransjes, met een 13 als kleinste, of zelfs een 12. Waarom ik nu 53-11 op mijn fiets moet hebben is me een raadsel. 53-15 krijg ik al niet rond. Vroeger wel, in wedstrijden.
Die "bruine wang", dat ga ik niet doen. Het zijn tuubs, die zijn duur, en als ik er toch niet op fiets. De tuubs zijn van twaalf jaar geleden meen ik, de oude tuubs waren uitelkaar gevallen.
En zoals Keezx zegt, het binnenblad was niet voor extra verzetten, maar om de ketting recht te laten lopen. Je had effectief 6 verzetten.
Later had je pignons met zes kransjes, met een 13 als kleinste, of zelfs een 12. Waarom ik nu 53-11 op mijn fiets moet hebben is me een raadsel. 53-15 krijg ik al niet rond. Vroeger wel, in wedstrijden.
Die "bruine wang", dat ga ik niet doen. Het zijn tuubs, die zijn duur, en als ik er toch niet op fiets. De tuubs zijn van twaalf jaar geleden meen ik, de oude tuubs waren uitelkaar gevallen.
Laatst gewijzigd door Christine op 11 jul 2020 15:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou 20 euro voor een Continental Giro inclusief tubetje lijm toch niet duur noemen
https://www.bike24.com/p27313.html?q=continental%20giro
https://www.bike24.com/p27313.html?q=continental%20giro
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Klopt, dan ben ik opgelicht de laatste keer.timo2.0 schreef: ↑11 jul 2020 17:12 Ik zou 20 euro voor een Continental Giro inclusief tubetje lijm toch niet duur noemen
https://www.bike24.com/p27313.html?q=continental%20giro
Ik kocht ze vroeger voor iets van 25 gulden. Ik geloof dat ik meestal hutchinson had, die waren wel soepel. En zo'n blauw busje met bruine kit.
Ik kocht ze vroeger voor iets van 25 gulden. Ik geloof dat ik meestal hutchinson had, die waren wel soepel. En zo'n blauw busje met bruine kit.
[/quote]
Toen nog een paar Wolber (waar is het merk gebleven?) Invulnerable gehad. Die hadden een dun gaasje onder het loopvlak tegen het lekrijden (NOT).
Ik sta voor een verhuizing en aan het opruimen. Kom ik nog wat jaren '90 spul tegen zoals cleats, (shimano sm pd64) derailleur (rd m 735) en een randoneur-stuur. (Recht met beugels). Ook nog pedalen met riempjes. Is dit nog wat voor iemand of is het oud ijzer?