Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Lagers Fulcrum 7 vervangen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28104
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jul 2020 15:01

Gezocht maar niet gevonden, wie kan mij helpen aan de maten van de 6 lagers van Fulcrum F7 wielen, bouwjaar omstreeks 2007.

Voorwiel 2x 6001-2RS ?
Achterwiel 2x 6001-2RS?
Body 2x 6901-2RS ?
Laatst gewijzigd door havana op 14 jul 2020 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jul 2020 18:05

Voor zover mij bekend zijn dat de correcte maten, maar in vito tsjekken kan nooit kwaad.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 06 jul 2020 18:47

(niet goed gelezen)
Laatst gewijzigd door Nee_Nee op 06 jul 2020 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 jul 2020 18:57

U sticht hier nogal wat verwarring, moet een raar bouwjaar zijn....
Fulcrum 7 heeft 12 mm assen, DAT weet ik wel uit het hoofdje
Voor en achterwiel verschillende assen en achter 4 dezelfde lagers?
Verder moet je met een , kennelijk krap budget, NOOIT lagerkits van de fabrikant kopun.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28104
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jul 2020 19:10

Heb inmiddels alles besteld bij Lagerboer voor 23 euro incl verzending. Uiteraard alles 2RS.

jajomihu4
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 12 sep 2014 22:27

jajomihu4 06 jul 2020 19:16

Van mijn Fulcrum 7 wielen van 2012 pas de lagers van de wielen en body vervangen.
Voor en achterwiel dezelfde lagers 6001 2RS 12x28x8 (4x dus) en body 2x 6901 2RS 12x24x6.
Overal verkrijgbaar. Succes ermee.
Weet niet of wielen van 2007 hetzelfde zijn. !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28104
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jul 2020 16:04

Heb ze vervangen. Een kleine uitleg, misschien heeft iemand er iets aan.

Voorwiel.

Verwijder de snelspanner.

De eindkapjes zitten vast met C-clips die lastig te verwijderen zijn. Het makkelijkst is als je dit met z'n tweeën doet! De ene persoon blokkeert het C-clipje aan de ene kant met een horlogeschroevendraaiertje, terwijl de andere persoon de clip open duwt (ook met zo'n schroevendraaiertje). Nu wip je de clip eraf met bijvoorbeeld een naald.

Je mept de as eruit (maakt niet uit aan de welke kant), er komt meteen één lager mee. Kan zijn dat je hier flink voor moet meppen. Doe er een blokje hout tussen, zodat je de as niet beschadigt. Het andere lager tik je er vanaf de binnenkant uit met een passende dop en een verlengstuk.

Even de zittingen goed poetsen en de nieuwe lagers erin tikken met een passende dop (21 mm past bij mij perfect). Leg het wiel op een plankje hout zodat je niks beschadigt. Alles weer monteren en klaar.

Achterwiel

Verwijder snelspanner en cassette.

Eindkappen losdraaien met een 2x bahco of 2x sleutel 17.

Je trekt nu de as met de body er nu zo af. Wat overblijft is het wiel met aan weerszijde een lager. Tussen de lagers zit een pijpje, dit duw je opzij en nu heb je ruimte om één van beide lagers eruit te tikken met een dunne schroevendraaier of een dunne drijver. De andere kant kun je het beste met een passende pijpsleutel eruit meppen.

Zittingen schoonmaken en nieuwe lagers erin tikken met een passende dop. Let op, vergeet niet het pijpje tussen beide weer te monteren!

Als je de bodylagers laat zitten ben je nu klaar en kun je alles weer in omgekeerde volgorde monteren. Let erop dat achter de body nog een stukje pijp op de as zit.

Bodylagers

Haal de as eruit en zet de body rechtop en op de kop in een werkbank. De beide lagers worden gescheiden door een pijpje. Duw dit opzij en tik vanaf de binnenkant van de body het buitenste lager eruit met een dunne drijver of een dunne schroevendraaier.

Meestal hoeft alleen het buitenste bodylager vervangen te worden. Het pijpje dat beide bodylagers scheidt heeft de neiging snel om te vallen, dus is raadzaam de as weer te monteren om te voorkomen dat dit niet gebeurt. Daarna, wederom met een passende dop, het bodylager op zijn plek tikken.

Wil je het achterste bodylager ook vervangen? Dat kan, maar dat is alleen voor mensen met veel geduld. Dit lager zit namelijk geborgd met een C-clip. Soms zitten er twee gaatjes in, waardoor je een circliptang kunt gebruiken, maar soms ook niet. Bij mij zaten er wel gaatjes in, maar met mijn circliptang kreeg ik geen goede grip. Wat dan resteert is een horlogeschroevendraaiertje tussen de cirlip en body wurmen en de boel op proberen te rekken. Een alternatief is vanaf de buitenkant van de body een gaatje boren, maar dat wilde ik voorkomen.

Uiteindelijk heb ik het na een uur prutsen en veeeeeeel geduld voor elkaar gekregen. Ik heb dit klusje al 3x eerder gedaan en destijds ging het veel makkelijker. De circlip zat enorm vast. Een nachtje kruipolie was een goed idee geweest, maar ik had helaas geen tijd.

Het achterste bodylager tik je op zijn plek met een passende dop, busje ertussen en vervolgens het buitenste lager.

That's it, ik hoop dat iemand er iets aan heeft.
Laatst gewijzigd door havana op 14 jul 2020 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28104
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jul 2020 16:41

Nog wat foto’s
Bijlagen
77A39FB7-91DD-435A-BDD0-CCAFE7E64860.jpeg
77A39FB7-91DD-435A-BDD0-CCAFE7E64860.jpeg (19.05 KiB) 1245 keer bekeken
A00226A8-8D97-492A-96B3-43D0BD45D1F3.jpeg
A00226A8-8D97-492A-96B3-43D0BD45D1F3.jpeg (22.7 KiB) 1245 keer bekeken

Plaats reactie