Ketting langer bij grotere casette? (30 -> 32)
Wie weet of het nodig is om een langere ketting om de fiets te leggen als ik mijn 11-30 cassette 11-speed vervang voor een 11-32? (Voor zit een 105 compact groep 50-34)
Ik heb de cassette inmiddels vervangen. Bij het nameten, door de ketting over het grootste voorblad en grootste achterblad te leggen houd ik strak 2 schakels over, zoals voorgeschreven wordt. Is het verschil tussen 30 tanden achter en 32 dusdanig klein dat dit voor de lengte niet uitmaakt?
Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!
Ik heb de cassette inmiddels vervangen. Bij het nameten, door de ketting over het grootste voorblad en grootste achterblad te leggen houd ik strak 2 schakels over, zoals voorgeschreven wordt. Is het verschil tussen 30 tanden achter en 32 dusdanig klein dat dit voor de lengte niet uitmaakt?
Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!
Meestal niet. Immers de kettinglengte wordt bepaald aan de hand van het zwaarste verzet (50x11). Een 32 of een 30 zou dus niks uit moeten maken.
Het bovenstaande gaat echter niet op als je heel extreme dingen gaan doen. Daarom moet je als dubbelcheck altijd groot-groot testen (50x32). Als dat gewoon goed schakelt en is er niks aan de hand. Op het moment dat de ketting te kort is, zou je in dit geval de AD in het wiel trekken.
Het bovenstaande gaat echter niet op als je heel extreme dingen gaan doen. Daarom moet je als dubbelcheck altijd groot-groot testen (50x32). Als dat gewoon goed schakelt en is er niks aan de hand. Op het moment dat de ketting te kort is, zou je in dit geval de AD in het wiel trekken.
Formeel is bij Shimano vanaf 32 de regel kettinglengte is groot groot (ketting niet door derailleur) en dan 2 schakels erbij.havana schreef: ↑23 dec 2019 12:13 Meestal niet. Immers de kettinglengte wordt bepaald aan de hand van het zwaarste verzet (50x11). Een 32 of een 30 zou dus niks uit moeten maken.
Het bovenstaande gaat echter niet op als je heel extreme dingen gaan doen. Daarom moet je als dubbelcheck altijd groot-groot testen (50x32). Als dat gewoon goed schakelt en is er niks aan de hand. Op het moment dat de ketting te kort is, zou je in dit geval de AD in het wiel trekken.
Maar zoals gezegd, kun je de 50x32 schakelen is er niks aan de hand.
Op de weg fiets ik met 50-34/12-25 en op de trainer/heuvels/bergen met 50-34/11-34. Ik wissel niet van ketting. Wel afgemeten op groot/groot met 50 voor - 34 achter. Werkt uitstekend. Qua 34 voor en 11 achter kan het maar nét (maar waarom zou je dit willen...)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Heb wel gemerkt dat SRAM (eTap) gevoeliger is voor de juiste kettinglengte dan Shimano. Bij Shimano is een schakeltje teveel/weinig geen problem, maar bij de eTap groep komt de ketting dan al snel slap te hangen en tegen de chainstays aan.
Dan heb ik het wel over het verschil tussen 23t en 28t. Voor 30 of 32t zou ik me niet druk maken.
Dan heb ik het wel over het verschil tussen 23t en 28t. Voor 30 of 32t zou ik me niet druk maken.
Helemaal gelijk. Gelukkig kan het maar nét
Heb zelf het idee om de ketting in te korten zodat de derailleur wat meer naar voren wordt getrokken ?
Heb je de schroef ingedraaid die de afstand bepaald tussen grootste tandwiel en bovenste derailleur wieltje?bever schreef: ↑16 jul 2020 20:00 cassette.jpg
beetje vage foto. maar ik heb net cassette veranderd van 11-25 naar 11-32. Zelfde ketting lengte, maar nu loopt het onderste derailleurwieltje tegen het grootste kransje aan.
Heb zelf het idee om de ketting in te korten zodat de derailleur wat meer naar voren wordt getrokken ?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.