Merckx
De nieuwe 525 is geen Ridley hoor, laat je vooral niet leiden door zulke 'van horen zeggen'-uitspraken. Ik heb zelf de vorige generatie em525, en hij is nog niet gescheurd (ik heb er nochtans al veel naar gekeken en nog veel meer mee gereden).
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 14 jan 2013 11:22
Hier een Merckx EMX-1 aangeschaft van 1 jaar oud in 2013, die was na 3 maanden gescheurd bij de zadelpen klem. Nieuw frame gekregen (2014 model) onder garantie, en die is nog steeds prima, zo'n 15.000km later
Ik hoorde toen (2013) wel van de dealer dat er meerdere gevallen waren, maar naar mijn idee zijn de frames na 2015 echt prima in orde.
Het is absoluut niet zo dat nu alle Merckx modellen 'gewoon' Ridleys zijn, alhoewel de Merckx Stockeau wel gewoon een anders gespoten Ridley Helium is . En het concern is inmiddels samengevoegd, dus wellicht zullen de frames ook uit dezelfde fabrieken komen.
Enfin, ik zou dus zeggen dat alles na de eerste EM/EMX modeljaargangen (2010-2013) een flink stuk is verbeterd qua betrouwbaarheid en de laatste jaren heb ik sowieso weinig problemen gehoord.
Hier mijn EMX-1 zoals hij er nu bij staat
Ik hoorde toen (2013) wel van de dealer dat er meerdere gevallen waren, maar naar mijn idee zijn de frames na 2015 echt prima in orde.
Het is absoluut niet zo dat nu alle Merckx modellen 'gewoon' Ridleys zijn, alhoewel de Merckx Stockeau wel gewoon een anders gespoten Ridley Helium is . En het concern is inmiddels samengevoegd, dus wellicht zullen de frames ook uit dezelfde fabrieken komen.
Enfin, ik zou dus zeggen dat alles na de eerste EM/EMX modeljaargangen (2010-2013) een flink stuk is verbeterd qua betrouwbaarheid en de laatste jaren heb ik sowieso weinig problemen gehoord.
Hier mijn EMX-1 zoals hij er nu bij staat
Het is geen bestaand model van Ridley maar echt wel een fiets 'gemaakt' door Ridley.
Onder Ridley lijkt de kwaliteit toch terug beter te zijn (en nee, natuurlijk scheurde niet elke 525,het zou maar erg zijn, maar toch boven gemiddeld veel)
Die EMX-1 was inderdaad ook niet zo goed. In de club bij ons ook gezien, BB was niet goed waardoor er elke 6 maanden nieuwe lagers in moesten. Uiteindelijk is het frame ook gescheurd.
Ik heb elke generatie van de 525 in mijn bezit. De nieuwste is een Ridley Noah afgeleide die de cockpit (vork) & zadelpen deelt met z'n Ridley broertje. Als je de fietsen naast mekaar zet zie je hoeveel er qua constructie gemeenschappelijk is. Zichtbaar wat strakker getrokken tov de vorige 525 generatie, en de geïntegreerde cockpit vormt een robuuster geheeltje, met de typische voor- en nadelen van zo'n cockpit uit één geheel.
((Ik ben een grotere rijder (1m95) en ben geneigd te denken dat sommige mensen misschien niet zo goed kunnen omspringen met het soms delicate karakter van carbon en een boutje te strak aandraaien ipv carbon pasta te gebruiken, ofzo.))
Beter afgewerkt is 'ie echter niet. Langs de binnenkant van het frame trof ik nog productie restanten aan. Aan de bovenkant van de zadelbuis zijn er 'voids' zichtbaar (weliswaar afgedekt met een rubber afdichting rond de zadelpen). wat tot de verbeelding laat hoeveel er zo in het frame zitten. Qua gevoel vind ik de vorige "echte" Merckx 525 dus van een iets hogere productiestandaard dan de Ridley standaard. Die kwam ook met knappere Syntace thru axles. De nieuwste ziet er natuurlijk moderner en strakker uit, maar als je daar allemaal niet om maalt denk ik dat je met de vorige generatie 525 nog altijd een topfiets in huis haalt voor een goeie prijs.
Hoe de fiets rijdt is een andere discussie waar ik me niet aan waag. Dat is te sterk afhankelijk van de afstelling en de gekozen componenten, ... dat maakt elke review redelijk waardeloos imho. De geometrie is niet 'pro' genoeg voor de profs, daarvoor is de headtube te hoog of moet je een sterk negatieve stuurpen gebruiken ter compensatie. Maar voor mij is 'ie perfect.