Cervélo
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik ben 1.85m en heb ook een BBL van 92.5cm en rij op een Cervelo S3 in 58cm met alleen een 5mm spacer. Ben alleen niet echt flexibel, kom met moeite tot ongeveer halverwege m'n scheenbenen. Rij dus ook met een compact stuur met relatief korte reach (70mm) en 100mm stuurpen, maar kan daarmee wel gewoon 3u onderin de beugels rijden.
Een S3 is zeker goed passend te maken, maar wat is wijsheid? Even hardop denkend zal de standaard stem lengte van 11cm je met een betere flexibiliteit ten goede komen. De vraag is of je in theorie niet nóg iets dieper zitten kunt en dus ook naar de 56 kunt kijken, die heeft 25mm minder stack bij 9mm minder reach. Je gaat dan op een 11 of 12cm stuurpen uitkomen (=mooier), maar wel met 1-2 cm aan spacers (=niet mooi maar nog binnen de perken).
Ik zou dan eerder neigen naar een 58 met een 'normaal' stuur, oftwel 75-80mm reach en normale drop ipv compact. Als dat nog steeds te hoog is, kun je er altijd nog voor kiezen om een -12 graden stuurpen te monteren.
Lang verhaal kort: Ik denk dat je met de standaard onderdelen die bij een 58 geleverd worden en met een minimale hoeveelheid aan spacers heel dicht bij je ideale fietspositie in de buurt kunt komen. Om het zeker te weten moet je een bikefit laten doen die ook je dynamische houding meeweegt. Als je al fietsend ook maar iets minder lenig bent dan de indicatie van je vingers/grond, dan zit je met een 58 goed. Als blijkt dat je heel soepel lang en diep kunt zitten en daar ook behoefte aan hebt, kan een 56 ook een goede optie zijn met een paar spacers en desnoods iets langere stuurpen.
Edit: Ik rij ook met 0 graden setback. Standaard is iets van -20mm, dus dat levert ook automatisch al wat extra reach op. Daarmee kun je een langere stuurpen dan 11cm al wel uitsluiten lijkt me. Dan lijkt een 58 de betere keuze.
Een S3 is zeker goed passend te maken, maar wat is wijsheid? Even hardop denkend zal de standaard stem lengte van 11cm je met een betere flexibiliteit ten goede komen. De vraag is of je in theorie niet nóg iets dieper zitten kunt en dus ook naar de 56 kunt kijken, die heeft 25mm minder stack bij 9mm minder reach. Je gaat dan op een 11 of 12cm stuurpen uitkomen (=mooier), maar wel met 1-2 cm aan spacers (=niet mooi maar nog binnen de perken).
Ik zou dan eerder neigen naar een 58 met een 'normaal' stuur, oftwel 75-80mm reach en normale drop ipv compact. Als dat nog steeds te hoog is, kun je er altijd nog voor kiezen om een -12 graden stuurpen te monteren.
Lang verhaal kort: Ik denk dat je met de standaard onderdelen die bij een 58 geleverd worden en met een minimale hoeveelheid aan spacers heel dicht bij je ideale fietspositie in de buurt kunt komen. Om het zeker te weten moet je een bikefit laten doen die ook je dynamische houding meeweegt. Als je al fietsend ook maar iets minder lenig bent dan de indicatie van je vingers/grond, dan zit je met een 58 goed. Als blijkt dat je heel soepel lang en diep kunt zitten en daar ook behoefte aan hebt, kan een 56 ook een goede optie zijn met een paar spacers en desnoods iets langere stuurpen.
Edit: Ik rij ook met 0 graden setback. Standaard is iets van -20mm, dus dat levert ook automatisch al wat extra reach op. Daarmee kun je een langere stuurpen dan 11cm al wel uitsluiten lijkt me. Dan lijkt een 58 de betere keuze.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Zag de promo video van de Caledonia ook voorbij komen. Enige nadeel is dat je de fiets nauwelijks ziet: https://youtu.be/Ab9V5f8mnqc
Cervelo gaat de huidige modelnamen allemaal uitfaseren. Dus geen C2, S3, R5 etc. meer. De topmodellen zullen allemaal namen gaan krijgen als de Aspero en Caledonia en voor de rest gaan modellen (tijdelijk) R-series en S-series etc. heten om aan te geven dat er geen kwaliteitsverschil zit tussen bijvoorbeeld een S3 en S5, maar dat het simpelweg verschillende designs zijn.
Het zal allemaal wel, zo lang het maar niet ten koste gaat van de kwaliteit van de frames. Zo'n voorvork uitslag van de S5 die het frame raakt is echt een no-go. Ook blijven ze bij BBRight, wat op zich prima is, maar dan moet je ze niet met ovale shells de fabriek uit laten gaan.
Cervelo gaat de huidige modelnamen allemaal uitfaseren. Dus geen C2, S3, R5 etc. meer. De topmodellen zullen allemaal namen gaan krijgen als de Aspero en Caledonia en voor de rest gaan modellen (tijdelijk) R-series en S-series etc. heten om aan te geven dat er geen kwaliteitsverschil zit tussen bijvoorbeeld een S3 en S5, maar dat het simpelweg verschillende designs zijn.
Het zal allemaal wel, zo lang het maar niet ten koste gaat van de kwaliteit van de frames. Zo'n voorvork uitslag van de S5 die het frame raakt is echt een no-go. Ook blijven ze bij BBRight, wat op zich prima is, maar dan moet je ze niet met ovale shells de fabriek uit laten gaan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Nu ik die Caledonia zo bekijk op de site: https://www.cervelo.com/en/caledonia
Is dat niet gewoon een kopie van de R3 met wat verborgen oogjes voor spatborden, extra clearance en iets luiere balhoofdhoek? Met zo'n naam had ik wel iets spannenders verwacht.
Is dat niet gewoon een kopie van de R3 met wat verborgen oogjes voor spatborden, extra clearance en iets luiere balhoofdhoek? Met zo'n naam had ik wel iets spannenders verwacht.
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 09 sep 2014 22:22
Dank voor het uitgebreide antwoord! Het aanbod is inclusief het aanpassen van de vervangbare onderdelen (stuurpen, stuur evt. crank), daar kom ik wel met ze uit. Overigens hebben we in de winkel even de stuurpen gemeten, die was meen ik 9cm...dus daar zit nog wel wat ruimte als ik naar 11cm zou gaan. Maar kan me helemaal vinden in bovenstaande beredenering dat iig met standaardonderdelen de 58 beter bij mijn maten past. De bikefit lijkt me inderdaad de meest objectieve manier om er achter te komen...al hoop je dan natuurlijk altijd dat er niet teveel naar een bepaalde maat fiets toegemeten wordt, maar dat is denk ik iets waar ik op zal moeten vertrouwen.ypuh schreef: ↑22 jul 2020 23:23 Ik ben 1.85m en heb ook een BBL van 92.5cm en rij op een Cervelo S3 in 58cm met alleen een 5mm spacer. Ben alleen niet echt flexibel, kom met moeite tot ongeveer halverwege m'n scheenbenen. Rij dus ook met een compact stuur met relatief korte reach (70mm) en 100mm stuurpen, maar kan daarmee wel gewoon 3u onderin de beugels rijden.
Een S3 is zeker goed passend te maken, maar wat is wijsheid? Even hardop denkend zal de standaard stem lengte van 11cm je met een betere flexibiliteit ten goede komen. De vraag is of je in theorie niet nóg iets dieper zitten kunt en dus ook naar de 56 kunt kijken, die heeft 25mm minder stack bij 9mm minder reach. Je gaat dan op een 11 of 12cm stuurpen uitkomen (=mooier), maar wel met 1-2 cm aan spacers (=niet mooi maar nog binnen de perken).
Ik zou dan eerder neigen naar een 58 met een 'normaal' stuur, oftwel 75-80mm reach en normale drop ipv compact. Als dat nog steeds te hoog is, kun je er altijd nog voor kiezen om een -12 graden stuurpen te monteren.
Lang verhaal kort: Ik denk dat je met de standaard onderdelen die bij een 58 geleverd worden en met een minimale hoeveelheid aan spacers heel dicht bij je ideale fietspositie in de buurt kunt komen. Om het zeker te weten moet je een bikefit laten doen die ook je dynamische houding meeweegt. Als je al fietsend ook maar iets minder lenig bent dan de indicatie van je vingers/grond, dan zit je met een 58 goed. Als blijkt dat je heel soepel lang en diep kunt zitten en daar ook behoefte aan hebt, kan een 56 ook een goede optie zijn met een paar spacers en desnoods iets langere stuurpen.
Edit: Ik rij ook met 0 graden setback. Standaard is iets van -20mm, dus dat levert ook automatisch al wat extra reach op. Daarmee kun je een langere stuurpen dan 11cm al wel uitsluiten lijkt me. Dan lijkt een 58 de betere keuze.
Wat ik iig nastreef is dat ik gedurende langere tijd ook onderin het stuur kan rijden, opzich lukt me dat met mijn huidge TCR (m/l incl, 2 spacer van totaal 1-2 cm) redelijk...maar ik vind het niet heel lang comfortabel. Ik heb mijn huidige fiets en de s3 56cm nog even naast elkaar gezet in de tool van geometrygeeks.bike en het lijkt erop dat de giant wat lager en ietsje langer is...oftewel een andere geometrie. Echter ontbreken de stack/reach van de giant op internet dus vergelijken is een beetje lastig.
Iig iedereen dank voor het meedenken. Blijft lastig!
Staan er gewoon op de geometrie.Frankw1981 schreef: ↑23 jul 2020 10:47Dank voor het uitgebreide antwoord! Het aanbod is inclusief het aanpassen van de vervangbare onderdelen (stuurpen, stuur evt. crank), daar kom ik wel met ze uit. Overigens hebben we in de winkel even de stuurpen gemeten, die was meen ik 9cm...dus daar zit nog wel wat ruimte als ik naar 11cm zou gaan. Maar kan me helemaal vinden in bovenstaande beredenering dat iig met standaardonderdelen de 58 beter bij mijn maten past. De bikefit lijkt me inderdaad de meest objectieve manier om er achter te komen...al hoop je dan natuurlijk altijd dat er niet teveel naar een bepaalde maat fiets toegemeten wordt, maar dat is denk ik iets waar ik op zal moeten vertrouwen.ypuh schreef: ↑22 jul 2020 23:23 Ik ben 1.85m en heb ook een BBL van 92.5cm en rij op een Cervelo S3 in 58cm met alleen een 5mm spacer. Ben alleen niet echt flexibel, kom met moeite tot ongeveer halverwege m'n scheenbenen. Rij dus ook met een compact stuur met relatief korte reach (70mm) en 100mm stuurpen, maar kan daarmee wel gewoon 3u onderin de beugels rijden.
Een S3 is zeker goed passend te maken, maar wat is wijsheid? Even hardop denkend zal de standaard stem lengte van 11cm je met een betere flexibiliteit ten goede komen. De vraag is of je in theorie niet nóg iets dieper zitten kunt en dus ook naar de 56 kunt kijken, die heeft 25mm minder stack bij 9mm minder reach. Je gaat dan op een 11 of 12cm stuurpen uitkomen (=mooier), maar wel met 1-2 cm aan spacers (=niet mooi maar nog binnen de perken).
Ik zou dan eerder neigen naar een 58 met een 'normaal' stuur, oftwel 75-80mm reach en normale drop ipv compact. Als dat nog steeds te hoog is, kun je er altijd nog voor kiezen om een -12 graden stuurpen te monteren.
Lang verhaal kort: Ik denk dat je met de standaard onderdelen die bij een 58 geleverd worden en met een minimale hoeveelheid aan spacers heel dicht bij je ideale fietspositie in de buurt kunt komen. Om het zeker te weten moet je een bikefit laten doen die ook je dynamische houding meeweegt. Als je al fietsend ook maar iets minder lenig bent dan de indicatie van je vingers/grond, dan zit je met een 58 goed. Als blijkt dat je heel soepel lang en diep kunt zitten en daar ook behoefte aan hebt, kan een 56 ook een goede optie zijn met een paar spacers en desnoods iets langere stuurpen.
Edit: Ik rij ook met 0 graden setback. Standaard is iets van -20mm, dus dat levert ook automatisch al wat extra reach op. Daarmee kun je een langere stuurpen dan 11cm al wel uitsluiten lijkt me. Dan lijkt een 58 de betere keuze.
Wat ik iig nastreef is dat ik gedurende langere tijd ook onderin het stuur kan rijden, opzich lukt me dat met mijn huidge TCR (m/l incl, 2 spacer van totaal 1-2 cm) redelijk...maar ik vind het niet heel lang comfortabel. Ik heb mijn huidige fiets en de s3 56cm nog even naast elkaar gezet in de tool van geometrygeeks.bike en het lijkt erop dat de giant wat lager en ietsje langer is...oftewel een andere geometrie. Echter ontbreken de stack/reach van de giant op internet dus vergelijken is een beetje lastig.
Iig iedereen dank voor het meedenken. Blijft lastig!
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-pro-1
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 09 sep 2014 22:22
Ik heb een Giant TCR composite (2013) - daar heb ik wel maten van kunnen vinden, maar stack/reach ontbreken....er is door de jaren heen wel wat veranderd qua maatvoering. Als je kijkt naar de huidige TCR en die van mij dan verschillen bijv. de balhoofdlengte en bovenbuislengte van die van de giant advanced. Maar het gaat om een halve cm in beide gevallen...dus komt nog aardig overeen inderdaad.nijkie schreef: ↑23 jul 2020 10:58Staan er gewoon op de geometrie.Frankw1981 schreef: ↑23 jul 2020 10:47Dank voor het uitgebreide antwoord! Het aanbod is inclusief het aanpassen van de vervangbare onderdelen (stuurpen, stuur evt. crank), daar kom ik wel met ze uit. Overigens hebben we in de winkel even de stuurpen gemeten, die was meen ik 9cm...dus daar zit nog wel wat ruimte als ik naar 11cm zou gaan. Maar kan me helemaal vinden in bovenstaande beredenering dat iig met standaardonderdelen de 58 beter bij mijn maten past. De bikefit lijkt me inderdaad de meest objectieve manier om er achter te komen...al hoop je dan natuurlijk altijd dat er niet teveel naar een bepaalde maat fiets toegemeten wordt, maar dat is denk ik iets waar ik op zal moeten vertrouwen.ypuh schreef: ↑22 jul 2020 23:23 Ik ben 1.85m en heb ook een BBL van 92.5cm en rij op een Cervelo S3 in 58cm met alleen een 5mm spacer. Ben alleen niet echt flexibel, kom met moeite tot ongeveer halverwege m'n scheenbenen. Rij dus ook met een compact stuur met relatief korte reach (70mm) en 100mm stuurpen, maar kan daarmee wel gewoon 3u onderin de beugels rijden.
Een S3 is zeker goed passend te maken, maar wat is wijsheid? Even hardop denkend zal de standaard stem lengte van 11cm je met een betere flexibiliteit ten goede komen. De vraag is of je in theorie niet nóg iets dieper zitten kunt en dus ook naar de 56 kunt kijken, die heeft 25mm minder stack bij 9mm minder reach. Je gaat dan op een 11 of 12cm stuurpen uitkomen (=mooier), maar wel met 1-2 cm aan spacers (=niet mooi maar nog binnen de perken).
Ik zou dan eerder neigen naar een 58 met een 'normaal' stuur, oftwel 75-80mm reach en normale drop ipv compact. Als dat nog steeds te hoog is, kun je er altijd nog voor kiezen om een -12 graden stuurpen te monteren.
Lang verhaal kort: Ik denk dat je met de standaard onderdelen die bij een 58 geleverd worden en met een minimale hoeveelheid aan spacers heel dicht bij je ideale fietspositie in de buurt kunt komen. Om het zeker te weten moet je een bikefit laten doen die ook je dynamische houding meeweegt. Als je al fietsend ook maar iets minder lenig bent dan de indicatie van je vingers/grond, dan zit je met een 58 goed. Als blijkt dat je heel soepel lang en diep kunt zitten en daar ook behoefte aan hebt, kan een 56 ook een goede optie zijn met een paar spacers en desnoods iets langere stuurpen.
Edit: Ik rij ook met 0 graden setback. Standaard is iets van -20mm, dus dat levert ook automatisch al wat extra reach op. Daarmee kun je een langere stuurpen dan 11cm al wel uitsluiten lijkt me. Dan lijkt een 58 de betere keuze.
Wat ik iig nastreef is dat ik gedurende langere tijd ook onderin het stuur kan rijden, opzich lukt me dat met mijn huidge TCR (m/l incl, 2 spacer van totaal 1-2 cm) redelijk...maar ik vind het niet heel lang comfortabel. Ik heb mijn huidige fiets en de s3 56cm nog even naast elkaar gezet in de tool van geometrygeeks.bike en het lijkt erop dat de giant wat lager en ietsje langer is...oftewel een andere geometrie. Echter ontbreken de stack/reach van de giant op internet dus vergelijken is een beetje lastig.
Iig iedereen dank voor het meedenken. Blijft lastig!
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-advanced-pro-1
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Zoals omschreven zijn ze beide wel goed passend te maken. Ik zou pas hard weglopen als ze met een 54 of 60 aankomen en daar wel een mooi prijsje voor hebben, maar dat lijkt me niet aan de orde. Ook zullen ze wat minder happig zijn op een stuur vervangen als het om 5-10mm gaat, mede omdat dat ook wel wat werk met zich meebrengt, maar daar ben je zelf gewoon bij (als het aanbod staat, is het aan jou om er gebruik van te maken).Frankw1981 schreef: ↑23 jul 2020 10:47 De bikefit lijkt me inderdaad de meest objectieve manier om er achter te komen...al hoop je dan natuurlijk altijd dat er niet teveel naar een bepaalde maat fiets toegemeten wordt, maar dat is denk ik iets waar ik op zal moeten vertrouwen.
Als het past, dan ga je dus goed kijken naar de looks van een fiets. Kun je met een 58cm toe met minimale hoeveelheid spacers (volgens mij wordt minimaal 5mm aangeraden), 11-12cm stuurpen en dan -8 of -12 graden, dan heb je in mijn ogen de mooiste verhouding. Blijkt uit de bikefit dat je met een 56cm frame 2cm aan spacers nodig hebt en een stuurpen van 13cm/-6 graden dan zou dat duidelijk de minder mooie keuze zijn, maar nog steeds wel acceptabel. Ga je ver boven of over die waarden dan zou ik naar een ander merk/frame gaan kijken, maar dat lijkt me niet aan de orde.
Veel succes/plezier! Denk er nu een paar uurtjes langer over na en dan heb je er straks des te langer plezier van.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40150
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nieuwe Cervelo gepresenteerd; de Caledonia.
Zou een performance-endurance moeten zijn, maar tante Sidonia kan inmiddels 34mm hebben en kan bagagedragers hebben.
Is er dan echt geen markt meer voor modellen die tussen gravel-endurance en aero zitten? Zeg maar min of meer klassieke geo.
Zou een performance-endurance moeten zijn, maar tante Sidonia kan inmiddels 34mm hebben en kan bagagedragers hebben.
Is er dan echt geen markt meer voor modellen die tussen gravel-endurance en aero zitten? Zeg maar min of meer klassieke geo.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Dat is ook mijn vraag.daniel1975 schreef: ↑23 jul 2020 19:12 Nieuwe Cervelo gepresenteerd; de Caledonia.
Zou een performance-endurance moeten zijn, maar tante Sidonia kan inmiddels 34mm hebben en kan bagagedragers hebben.
Is er dan echt geen markt meer voor modellen die tussen gravel-endurance en aero zitten? Zeg maar min of meer klassieke geo.
Ik heb de mazzel dat ik volgend jaar een aardige tegemoetkoming kan krijgen op een nieuwe fiets via werkgever/belasting. Heb nu (onder andere) een Rose Xeon CGF en die is een beetje endurance en toch een rappe fiets. Daar wil ik graag een opvolger voor hebben en had gehoopt dat deze nieuw Cervelo iets zou zijn. Ben nog niet enthousiast, maar moet hem ook eens in het echt bekijken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Je bedoelt gewoon de R-series toch?daniel1975 schreef: ↑23 jul 2020 19:12 Nieuwe Cervelo gepresenteerd; de Caledonia.
Zou een performance-endurance moeten zijn, maar tante Sidonia kan inmiddels 34mm hebben en kan bagagedragers hebben.
Is er dan echt geen markt meer voor modellen die tussen gravel-endurance en aero zitten? Zeg maar min of meer klassieke geo.
Volgens mij is dit geen opvolger van de R3 of R5 hoor, maar een opvolger van de C3. De Aspero is de gravel racefiets (met name omdat o.a. Sunweb renners ook cyclocross wedstrijden rijden en Cervelo daar nog geen fiets voor had, waardoor ze hun oude Giant pakten).
Er zal volgend jaar wel een nieuwe R5 komen, die is inmiddels wel wat gedateerd t.o.v. de Tarmac en Emonda en wordt tegenwoordig ook tegen dumpprijzen verkocht. De huidige R3 zal dan samen met deze tante Sedonia wel een beetje de modellen tussen de racy/aero en gravel bike invullen.
Echt duidelijker wordt het er niet op, maar dat was die C-serie sowieso al niet echt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40150
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik zou verwachten dat er meer fietsen zouden zijn zoals de Bianchi Infinito.
Zeker geen gravelbike, maar nog steeds een racer die iets comfortabeler is en minder diep dan de aero racers.
Zeker geen gravelbike, maar nog steeds een racer die iets comfortabeler is en minder diep dan de aero racers.
Less is bore