Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Vangalo74
Forum-lid

Vangalo74 24 jul 2020 16:54

Kon alleen maar naar die Canoli kijken, want het eet best lastig met een mondkapje op. Gelukkig zijn ze er wel in Giro Roze of Azzurri Blauw :like:
Bijlagen
6D972DD7-8C81-492F-8911-ADFFA84410E7.jpeg

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 24 jul 2020 17:50

daniel1975 schreef: 24 jul 2020 16:35 Lol @ robbehopper

En als mensen mondkapjes nodig hebben om de essentie te onderstepen ben ik de laatste die ze tegen zal houden om dat vrijwillig te doen.

En wel of niet populistisch? Zal mij een zorg zijn. Wel of niet nuttig vind ik een veel belangrijkere.
Alles wat redelijke breed gedragen is en tegen wat de huidige regering beslist heeft is, wordt tegenwoordig al snel als populistisch afgedaan. Het klinkt aardig maar is natuurlijk geen sterk argument in een discussie.

De butt plug schijnt een prima middel te zijn om bestuurders eraan te herinneren dat je nog maar 100 mag op de snelweg. Zijn de pro mondkapjesmensen nu ook voor een buttplugplicht in de auto?
Campagnolo Ultra Dork

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 24 jul 2020 18:18

Ernie C. schreef: 24 jul 2020 17:50 De butt plug schijnt een prima middel te zijn om bestuurders eraan te herinneren dat je nog maar 100 mag op de snelweg. Zijn de pro mondkapjesmensen nu ook voor een buttplugplicht in de auto?
Beetje flauwe retoriek, zo kan je elke argumentatie wel uit z'n verband trekken. De buttplug zal ongetwijfeld ook werken om aan coronamaatregelen te herinneren, toch lijken we daar niet voor te kiezen. Bij snelheidsbeperkingen worden ook andere middelen ingezet om mensen te herinneren (lijkt me ook veiliger dan een stuk plastic in je hol met 100 per uur).

Men heeft onderzocht of mensen eerder geneigd zijn afstand te houden als er mondkapjes worden gedragen. Dat lijkt zo te zijn. Daniel vroeg om een argument, hier heeft hij er één.

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 24 jul 2020 18:22

Ernie C. schreef: 24 jul 2020 17:50 Alles wat redelijke breed gedragen is en tegen wat de huidige regering beslist heeft is, wordt tegenwoordig al snel als populistisch afgedaan. Het klinkt aardig maar is natuurlijk geen sterk argument in een discussie.
Ik ben ook groot voorstander van WEL aan de regels houden MAAR wel kritisch blijven en ook ZELF na blijven denken en MEERDERE kritische bronnen gebruiken om je te informeren.

En dan wat eigen ervaringen.

Ik was een mini-week in Drenthe. Gefietst, gewandeld en een paar toeristische spots gedaan. Vrienden die mee waren hadden nog nooit een hunebed gezien :mrgreen:
Net als wij al de hele wereld over maar die stond nog op de manko. :o

Normaal hadden wij onze vrienden een paar dagen in Vietnam gezien rond deze tijd.
Als alternatief samen een paar dagen naar Drenthe. Huis gehuurd met 2 badkamers etc. Normaal koken we graag samen maar nu 1 kookt etc.
Verhuurder huis had het perfect opgelost. Overdracht op afstand, Huis was echt goed schoongemaakt en overal stond handgel etc.
Was enige huis op dat terrein maar je gaat natuurlijk ook op stap.

MAAR.................wat opviel. We hebben meermaals ergens koffie gedronken en meermaals ergens lunchen.
Wat een bizarre diversiteit hoe er in de horeca wordt omgegaan.
TENT 1) handgel/tafel werd schoongemaakt/1 richting naar/van WC/ mochten met 4 aan tafel
TENT 2) per stel een tafel/stoelen en tafel werden schoongemaakt/looprichting/verplicht pinnen/geen fysieke menukaart
TENT 3) Tafels dicht op elkaar/GEEN maatregelen/geen schoonmaak/wel WC dicht vanwege corona/zelf drank en eten halen (normaal geen selfservice)
TENT4) verplicht handen wassen als je terras opkwam/per stel een tafel die was schoongemaakt (je werd bijna dronken als je aan de tafel rook)/verplicht pinnen

De andere gelegenheden zaten er een beetje tussenin. Maar de diversiteit is wel opvallend.

In een minidierentuin waar we waren was het wel leuk opgelost. Verplichte looprichting (vind ik in dat soort dingen sowieso geen slecht plan) maar je kreeg allemaal een bamboestok mee om afstand te houden EN een leuke reminder.

Een dag een scooter gehuurd en verhuurder maakte z'n handen schoon voor hij formulier tekende en instructie gaf. Sleutel werd schoongemaakt voor je hem kreeg.

Dat alles neemt niet weg dat ik Drenthe toch op afstand de leukste provincie van NL vind. Al helemaal om te fietsen wat ik natuurlijk ook een paar keer heb gedaan.

Disclaimer: Eerlijk is eerlijk: ik heb nooit een verblijf van meerdere dagen in Groningen ondergaan ;) Alle andere provincies ben ik lang genoeg geweest om daar iets over te zeggen :mrgreen:

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 24 jul 2020 18:34

Men heeft onderzocht of mensen eerder geneigd zijn afstand te houden als er mondkapjes worden gedragen. Dat lijkt zo te zijn. Daniel vroeg om een argument, hier heeft hij er één.
Een écht argument had ik gevraagd.
Ik zie hier al een week in Frankrijk hoe het gaat: in de supermarkt staan ze gewoon strak in de rij, iedereen krioelt door elkaar, kapjes worden afgedaan om te zoenen.
Dus theorie vs praktijk.....
De bewijzen wereldwijd tav de minimale besmetting buiten in de open lucht daarin tegen zijn ruim voldoende voorradig
Less is bore

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 24 jul 2020 18:42

Oh, het moet een argument zijn waar jij het ook nog mee eens bent? Sorry, verkeerd begrepen. Men heeft onderzoek gedaan en concludeert dat er een signaalwerking van uit kan gaan. Dus dat is een argument pro mondkapjes. Maar als je alleen nog maar naar je zelf wil luisteren vind ik dat ook goed hoor :like:

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 24 jul 2020 18:51

Volgens de krant is de signaalwerking vooral dat je de rest van de dag aan de maatregelen denkt. (Handen wassen etc.)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 24 jul 2020 19:01

Joseba schreef: 24 jul 2020 18:42 Oh, het moet een argument zijn waar jij het ook nog mee eens bent? Sorry, verkeerd begrepen. Men heeft onderzoek gedaan en concludeert dat er een signaalwerking van uit kan gaan. Dus dat is een argument pro mondkapjes. Maar als je alleen nog maar naar je zelf wil luisteren vind ik dat ook goed hoor :like:
Lijkt er op dat jij het wilt, naar jezelf luisteren. Daniël haalt hetgeen jij zegt onderuit, afstand houden. Het is geen verzinsel van hem, maar de harde werkelijkheid. De Fransen houden in het algemeen heel slecht afstand.

i-mac

i-mac 24 jul 2020 19:06

https://www.ad.nl/rotterdam/ic-arts-gom ... ~a9537906/

Als ik dit lees frons ik toch mijn wenkbrauwen. Over de Duitsers zeg ik niets, omdat ik het niet weet.

Maar over de Belgen heb ik mijn twijfels. Belgen die o.a. naar Sluis of Hulst gaan en een mondkapje dragen, worden als “corona lijers” aankeken. Dus als je gedraagt is het ook niet goed? Terwijl ik in Hulst niemand, maar dan ook niemand zag een mondkapje dragen in de warenhuizen. De terrassen zaten er stampvol, en zonder de 1,5m afstand. Het zullen toch niet allemaal Duitsers en/of Belgen zijn zeker.

Als je kritiek wil geven, moet je de lijn doortrekken naar iedereen, en niet beginnen anderen de schuld te geven.

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 24 jul 2020 19:17

Jans schreef: 24 jul 2020 19:01 Lijkt er op dat jij het wilt, naar jezelf luisteren. Daniël haalt hetgeen jij zegt onderuit, afstand houden. Het is geen verzinsel van hem, maar de harde werkelijkheid. De Fransen houden in het algemeen heel slecht afstand.
Nee hoor, ik geef gewoon een onderzoek aan dat een pro-mondkapje argument oplevert. Dus ik zeg zelf verder helemaal niets. Dat haalt Daniel wat mij betreft niet onderuit door het gedrag van Franzosen te beschrijven. Tenzij je denkt dat we in NL door het dragen van mondkapjes elkaar plots meer gaan zoenen bij het begroeten. Voor de duidelijkheid, ik ben geen voorstander van mondkapjes.
Laatst gewijzigd door Joseba op 24 jul 2020 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 24 jul 2020 19:18

Het onderzoek (door een medewerker van het RIVM) zou gebaseerd zijn op internationale ervaringen. Uiteraard want in NL is de plicht niet.
Nou dan hebben ze in elk geval niet Frankrijk meegenomen in hun onderzoek! Daar werkt zo’n mondkapje juist andersom is mijn ervaring inmiddels in diverse departementen.
En lekkere tijdsbesteding van die RIVM’er, in plaats dat ze het nut van die krengen nu eens gedegen onderzochten maar nee; we gaan kijken wat de signaalwaarde ervan is :(

Ik heb trouwens totaal geen vertrouwen meer in dat RIVM na alles wat ik de laatste tijd gelezen heb over de adviezen die ze gegeven hebben en de consequenties daarvan. Alles in grafieken en excelsheets gieten en alles via wiskundige modellen benaderen is volgens mij niet de weg. Ik luister liever naar wat ervaren medici en vooraanstaande virologen en epidemiologen zeggen. Wereldwijd wel te verstaan.
Vervolgens je eigen gezond verstand gebruiken en deze ellende uitzitten tot het vaccin er is. Veel meer kun je gewoon niet.
Die hele discussie over mondkapjes hangt me al behoorlijk de keel uit maar ik lees wel alle wetenschappelijke voor- en tegenargumenten. En ja: die eerste zijn er ook!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

alien
Forum-lid

alien 24 jul 2020 19:19

Jans schreef: 24 jul 2020 19:01Daniël haalt hetgeen jij zegt onderuit, […]
Nee, dat doet-ie niet. Wat-ie zegt, is het equivalent van, “als ik om me heen kijk, zie ik dat de Aarde plat is.”
Vorsprung durch Pedantik

Gesloten