Het grote schijfremmentopic
Dan heb je het over center lock.
Er zijn 2 sluitringen in omloop, eentje metde tandjes extern, die kun je vastzetten met een bracketlager tool, de ander intern, en met een cassette montage tool.
Met name de interne is lastig te monteren op 15mm thru axle wielen.
Er zijn 2 sluitringen in omloop, eentje metde tandjes extern, die kun je vastzetten met een bracketlager tool, de ander intern, en met een cassette montage tool.
Met name de interne is lastig te monteren op 15mm thru axle wielen.
Duidelijk, bedankt! Zowel de DT-Swiss wielen op de Canyon als de Giant SLR-1 zijn blijkbaar beiden met de interne lockring (type cassette). Maar beiden 12mm
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Op 12mm assen kan je kiezen welke lockring je gebruikt, ze zijn onderling uitwisselbaar.
Ik vind de interne iets makkelijk te monteren. Ik heb de externe op mijn gravelfiets omdat die met een 15mm as vooraan zit, daar is het niet mogelijk om de interne vast te zetten met de tool omdat er geen plaats is.
Ik vind de interne iets makkelijk te monteren. Ik heb de externe op mijn gravelfiets omdat die met een 15mm as vooraan zit, daar is het niet mogelijk om de interne vast te zetten met de tool omdat er geen plaats is.
![Afbeelding](https://veloviewer.com/SigImage/11ccec/3/4/M/n/abcdijghij.png)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14089
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Let op, als je naven met een preload hebt lukt een interne nooit! Bv Carbon Ti, CK, Newmen
-
- Forum-lid
- Berichten: 435
- Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
- Locatie: Roosendaal
Mijn DT240S in 12mm variant aan de voorzijde past intern ook niet. Achter wel.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ws hangt het ook van je tool af, als die een groter gat heeft/ dunner is dan past het sneller.
Ik ben er nog eens ingedoken en ik denk dat het een setje ZIPP snelspanners worden. Die hebben een stalen as en wegen ongeveer de helft van wat ik nu heb. Daarnaast zijn ze met 40EUR ook nog een vriendelijk geprijsd. Alleen even kijken of ik dat ZIPP logo kan verwijderen...
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 feb 2014 13:19
Goedenavond,
Ik heb een vraag m.b.t. tot de schijfremmen op mijn Canyon Ultimate.
Het betreft hier Shimano Ultegra schijven en remklauwen. Wielen zijn de standaardset zoals geleverd door Canyon, DT Swiss P1800 Spline Disc.
Hoop gedoe gehad na aanschaf waarbij er een schroefje ontbrak in de shifter voor de achterren. Olie liep hierdoor zo uit het systeem met als resultaat geen achterrem. De lokale FM is hier druk mee bezig geweest en hebben het probleem opgelost. Er staat nu druk op de rem. Echter is de remkracht vergeleken met de voorrem een stuk minder. Is dat logisch omdat het achterwiel meer gewicht draagt tijdens het fietsen of moet de remkracht toch echt wel vergelijkbaar zijn met de voorrem?
Tevens loopt de schijf van de voorrem aan en ik krijg deze met geen mogelijkheid lekker afgesteld. Iemand tips?
Alvast bedankt
Ik heb een vraag m.b.t. tot de schijfremmen op mijn Canyon Ultimate.
Het betreft hier Shimano Ultegra schijven en remklauwen. Wielen zijn de standaardset zoals geleverd door Canyon, DT Swiss P1800 Spline Disc.
Hoop gedoe gehad na aanschaf waarbij er een schroefje ontbrak in de shifter voor de achterren. Olie liep hierdoor zo uit het systeem met als resultaat geen achterrem. De lokale FM is hier druk mee bezig geweest en hebben het probleem opgelost. Er staat nu druk op de rem. Echter is de remkracht vergeleken met de voorrem een stuk minder. Is dat logisch omdat het achterwiel meer gewicht draagt tijdens het fietsen of moet de remkracht toch echt wel vergelijkbaar zijn met de voorrem?
Tevens loopt de schijf van de voorrem aan en ik krijg deze met geen mogelijkheid lekker afgesteld. Iemand tips?
Alvast bedankt
Achterrem moet gewoon even goed remmen als vooraan.
Wat kan er mis zijn:
- ontluchten
- remolie op de blokken geraakt -> nieuwe blokken + rotor goed proper maken (ontvetten)
- niet genoeg olie in het systeem
Voor je voorrem:
- Blokken terug uit elkaar duwen met een plasic tool (als het wiel uit de fiets is)
- Op het zicht de klauw zo afstellen dat de schijf in het midden staan
- voorrem een aantal keer bedienen totdat ie goed hard aanvoelt en remt
Het probleem van een Canyon natuurlijk: als alles goed is: fantastisch, maar als het niet goed is en je kunt zelf niet sleutelen, ben je gezien.
Wat kan er mis zijn:
- ontluchten
- remolie op de blokken geraakt -> nieuwe blokken + rotor goed proper maken (ontvetten)
- niet genoeg olie in het systeem
Voor je voorrem:
- Blokken terug uit elkaar duwen met een plasic tool (als het wiel uit de fiets is)
- Op het zicht de klauw zo afstellen dat de schijf in het midden staan
- voorrem een aantal keer bedienen totdat ie goed hard aanvoelt en remt
Het probleem van een Canyon natuurlijk: als alles goed is: fantastisch, maar als het niet goed is en je kunt zelf niet sleutelen, ben je gezien.
![Afbeelding](https://veloviewer.com/SigImage/11ccec/3/4/M/n/abcdijghij.png)
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6252
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Hoe vergelijk je remkracht van voor en achter met elkaar?
Door te fietsen, en de rem te gebruiken en kijken hoe lang 't duurt voor je stil staat? En dan voor en achter min of meer even hard knijpen?
Want dan is het logisch dat je met je voorrem een beter resultaat haalt. Zodra je remt gaat je lichaamsgewicht naar voren, dus meer druk op je voorwiel (en zeker niet op je achterwiel) dus sta je eerder stil.
Maar dat is ook bij gelijke remkracht het geval.
Door te fietsen, en de rem te gebruiken en kijken hoe lang 't duurt voor je stil staat? En dan voor en achter min of meer even hard knijpen?
Want dan is het logisch dat je met je voorrem een beter resultaat haalt. Zodra je remt gaat je lichaamsgewicht naar voren, dus meer druk op je voorwiel (en zeker niet op je achterwiel) dus sta je eerder stil.
Maar dat is ook bij gelijke remkracht het geval.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Goede tip(s) hier trouwens, net op tijd gezien. Daardoor de XTR ipv de DA gekocht. Die zijn geruisloos, reed toevallig naast iemand met DA en die maakten inderdaad lawaai.