Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk
Staal wordt snel aangetast door chloride ionen. Keukenzout dus. Chloride veroorzaakt putcorrosie. Dit zijn minuscule kratertjes in het staal. Je begrijpt dat deze kratertjes snel verder corroderen en het verbaast mij daarom niet dat dit uiteindelijk lijdt tot schakelbreuk. In de chemische industrie, waarin ik werk, is dit een alom bekend fenomeen.
Beter alleen op de fiets dan eenzaam op de tandem.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Beukje schreef:Staal wordt snel aangetast door chloride ionen. Keukenzout dus. Chloride veroorzaakt putcorrosie. Dit zijn minuscule kratertjes in het staal. Je begrijpt dat deze kratertjes snel verder corroderen en het verbaast mij daarom niet dat dit uiteindelijk lijdt tot schakelbreuk. In de chemische industrie, waarin ik werk, is dit een alom bekend fenomeen.
Dus ons allen bekend schoonmaken en invetten van de ketting helpt hier niet tegen???
people are strange when you\'re a stranger
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ik word heel rap sterker, bleef de vorige 6700 ketting nog 700 km heel, vanmiddag trapte ik een ketting doormidden die net 200 km eronder zat. Gelukkig gebeurde het nu 600 meter van huis toen ik bij een stoplicht weg reed en kwam ik er een paar honderd meter later achter dat 't weer raak was. Ketting eraf gehaald en een Campa ketting erop gezet...
Net de ketting even goed bekeken in het licht. Naast de schakel die voor helft is afgebroken zitten er nog 10(!!!) scheurtjes in de rest van de ketting. Morgen eens bellen met Shimano.
Net de ketting even goed bekeken in het licht. Naast de schakel die voor helft is afgebroken zitten er nog 10(!!!) scheurtjes in de rest van de ketting. Morgen eens bellen met Shimano.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
De andere ketting ook nog maar even aan een nadere inspectie onderworpen, de ketting die pak 'm beet 700 km op de fiets heeft gezeten, had maar liefst 15 scheuren....
Ik heb steeds de fiets direct met heel veel water schoon gemaakt en dus geen pekel er lang op laten inwerken.
Ik heb steeds de fiets direct met heel veel water schoon gemaakt en dus geen pekel er lang op laten inwerken.
Zondag bijna tegen dek gegaan na kettingbreuk bij de beklimming van de Kluisberg ! Bij inspectie van de ketting kwam ik tot de vaststelling dat er verschillende scheurtje's in mijn ketting zaten en een schakel was heel doorgescheurd en dat na amper 1000km. Wat zou er gebeuren in volle spurt..............................? Ik raad iedereen die met dat type ketting rijdt , eens zijn ketting te goed controleren want naar het schijnt ben ik de eerste niet !
-
- Forum-lid
- Berichten: 1399
- Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
- Locatie: Arnemuiden
Dat belooft wat voor mijn nieuwe Trek met Ultegra 6700.
Zal ik alvast wat kettingen op voorraad nemen??
Marc
Zal ik alvast wat kettingen op voorraad nemen??
Marc
people are strange when you\'re a stranger
Beukje schreef:Staal wordt snel aangetast door chloride ionen. Keukenzout dus. Chloride veroorzaakt putcorrosie. Dit zijn minuscule kratertjes in het staal. Je begrijpt dat deze kratertjes snel verder corroderen en het verbaast mij daarom niet dat dit uiteindelijk lijdt tot schakelbreuk. In de chemische industrie, waarin ik werk, is dit een alom bekend fenomeen.
die putcorrosie onder invloed van chloor-ionen treedt wel op, maar volgens mij niet zo snel als hier wordt gesuggereerd. Het gaat pas echt snel als er behalve chloor-ionen ook sprake is van een zuur milieu. Verder wordt er door verschillende mensen aangegeven, dat er meerdere scheurtjes zichtbaar zijn, dus putcorrosie op veel schakels tegelijk??? Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.
De ketting van mijn woon-werk MTB is nu helemaal roestrood aan de buitenzijde, dankzij het ruime zoutgebruik deze winter, ik spoel mijn fiets dus niet elke keer af.
Maar geen last van problemen met die ketting, een keer per 2 weken spuit ik hem in met een teflonspray, geen gepiep geen gekraak, lekker soepel draaien.
Het is een KMC 9-speed ketting, niet duur, wel goed.
Kun je eens proberen die haarscheurtjes te fotograferen, ik weet niet zo goed waar ik op letten moet.
Maar geen last van problemen met die ketting, een keer per 2 weken spuit ik hem in met een teflonspray, geen gepiep geen gekraak, lekker soepel draaien.
Het is een KMC 9-speed ketting, niet duur, wel goed.
Kun je eens proberen die haarscheurtjes te fotograferen, ik weet niet zo goed waar ik op letten moet.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Onderstaande foto's zijn allemaal van 1 kant van de ketting waar ik een km of 700 mee gereden heb, aan de andere kant zitten ook nog een heel aantal scheuren, maar ik vond dit wel genoeg foto's...
En nog 1 foto van de schakel die door midden brak gisteren van de ketting waar ik wel geteld 210 km mee gereden heb:
En nog 1 foto van de schakel die door midden brak gisteren van de ketting waar ik wel geteld 210 km mee gereden heb: