Gisteren de route Der Schwarzer Mann gereden. Beetje bewolkt maar niet koud dus prima fietsweer. Gestart in Mützenich vanaf een Wanderparkplatz, in de straat van een goede Gasthof (met oog op de nazit). Het eerste deel van de route was redelijk bekend en vergelijkbaar met het zuidelijke deel van Eifel Trophy (jaarlijks vanuit Dolhain).
Achter Manderfeld voor mij onbekend terrein met de klim naar Auw en Der Schwarzer Mann. Ook de Frauenkron een mooie lange klim. Vanaf daar op weg naar de lunch die we gepland hadden in het Burgcafe in Reifferscheid.
Ik weet niet of het in deze route de bedoeling is geweest om zoveel hoogtemeters in een bepekt aantal kilometers te proppen maar iets als de Mauer von Wittscheid had wat mij betreft achterwege gelaten kunnen worden. Een vies steil ding waar je op en af gaat om vervolgens weer op de L17 terug te komen. We hebben ons onderweg wel vaker afgevraagd wat Buzz eigenlijk weegt…
?
Klimmetje dat volgde (Hahnenberg) was wel weer leuk en ook functioneel omdat je dan lekker aansnijdt voor de kasseienklim naar Reifferscheid. Helaas bleek het geplande restaurant tot nader order gesloten. Het viel op dat veel restaurants en winkels gesloten waren. Omdat we toch iets moesten eten is er geluncht op de stoep van de Netto supermarkt in Blumental.
Na een half uurtje rust en wat eten onze weg vervolgd. Na 100km nog maar iets meer dan de helft aan geplande hoogtemeters, er lag nog behoorlijk wat klimwerk te wachten… Dat kwam snel met klim 15 t/m 19 met daarbij een paar flinke kuitenbijters. Vervolgens zijn de Rössberg en de klim naar Dedenborn dan weer lekkere lopers. Boven in Dedenborn nog een korte cola-stop ingelast met het oog op de finale.
Er zullen mensen zijn die het leuk vinden maar iets als de Grünentalerstrasse heeft voor mij heel weinig meer met fietsen te maken, zeker niet op het eind van een dergelijk parcours. Gewoon naar boven harken, meer is het niet. En genieten doe ik daar echt niet van. We zijn een vorige keer aan de voet linksaf gegaan (Widdau richting Rohren), is net zo verschrikkelijk.
Daarna lekker uitbollen terug naar de auto en bij de Gasthof een grote Weizen (vooruit, twee
)
Terugblikkend op een mooie fietsdag met nieuwe ontdekkingen toch een paar kanttekeningen:
- Prachtige binnenwegen, naar mijn smaak soms iets te gezocht om maar geen L of B weg te hoeven pakken (die overigens prima te rijden zijn) of om extra hoogtemeters in het parcours te proppen. Bijvoorbeeld bij Harperscheid waar je tegen de L159 aan rijdt, stukje rechts afdaalt en weer terugklimt naar de L159.
- Door de vele landweggetjes is het echt opletten met navigeren. Ben ik in alle bescheidenheid redelijk bedreven in maar het ligt soms erg dicht op elkaar en je zit snel in een verkeerde straat. Sommige stukjes kunnen volgens mij ook eenvoudiger. Bijvoorbeeld het gekronkel door Schleiden (rotonde links en dan rechts de Arenbergstrasse zou eenvoudiger zijn).
- Erg veel steile stukken opeengepropt in de tweede helft van de route. Klimmen maar ook afdalen over zeer smalle steile wegen. De Mühlenstrasse en Dreiborn is een tweeluik wat ik een volgende keer makkelijk oversla zonder dat de route qua schoonheid inboet. Vanuit Schleiden via Scheuren de route dan weer oppikken.
- De Grünertalerstrasse…… love it or hate it. Op deze plek in het parcours zou ik voor de lus bovenlangs kiezen. Zou je starten in bijvoorbeeld Hellenthal (wat mijn oorspronkelijke plan was) dan is ie prima.
@Buzz dank voor de route(s) en alle info op dit forumtopic, gaan we ook zeker in de toekomst nog veel plezier aan beleven. De Eifel is een fantastisch gebied.