Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 29 jul 2020 09:42

daniel1975 schreef: 29 jul 2020 09:39 Het merendeel van de mensen die kennis van zaken hebben zijn NIET voor kapjes. Al helemaal niet omdat ze foutief worden gebruikt.
Dan houdt natuurlijk alle discussie op. Als mensen een andere mening hebben dan hebben ze geen kennis van zaken. Of kloppen onderzoeken niet, zijn vragen natuurlijk suggestief.....

Je kan ook eens bij je zelf te rade gaan hoe verkokerd je inmiddels naar deze wereld kijkt.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 29 jul 2020 10:03

Als je hier dan een link plaats naar een echt onderzoek met echte conclusies waaruit blijkt dat mondkapjes zouden helpen, dan kunnen we verder discussiëren. Ik denk dat je heel lang zal mogen zoeken.
Afbeelding

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 29 jul 2020 10:05

TL@ schreef: 29 jul 2020 10:03 Als je hier dan een link plaats naar een echt onderzoek met echte conclusies waaruit blijkt dat mondkapjes zouden helpen, dan kunnen we verder discussiëren. Ik denk dat je heel lang zal mogen zoeken.
Ik geloof ook niet dat ze (significant) helpen maar daar gaat het hier helemaal niet om. Punt is dat een meerderheid van de ondervraagden voor een uitbreiding is.

P.S. wat is volgens jou "echt" onderzoek met "echte" conclusies?

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 29 jul 2020 10:33

Hier in België is de meerderheid er ook voor (volgens riool kranten als HLN) maar op straat lijkt dat toch niet zo (zelfs niet op plaatsen waar het nu al verplicht is)
Nog los van dat: is de angst van het merendeel van de bevolking echt de leidraad die we moeten volgen?

Echt onderzoek: een wetenschappelijk studie met meer dan een handvol stalen door een wetenschapper of universiteit uitgevoerd (dus niet 1 of andere idioot die water op een mondmasker spuit en daaruit conclusies trekt. Lach niet want 'onze' viroloog Van Ranst heeft zo het nut van het mondmasker 'bewezen')
Afbeelding

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 29 jul 2020 10:38

TL@ schreef: 29 jul 2020 10:33 Nog los van dat: is de angst van het merendeel van de bevolking echt de leidraad die we moeten volgen?
Wie bedoel je met "we"?

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 29 jul 2020 10:42

De volledige vraagstelling was: "Stel dat het aantal besmettingen de komende weken blijft groeien: ben je voor of tegen onderstaande maatregelen om het aantal besmettingen in te perken?"
De voorwaarde die gesteld wordt ("het aantal besmettingen blijft groeien") wordt niet genoemd in de titel (want nuanceren, daar doet de media niet meer aan?).
Daarbij is de vraagstelling m.i. problematisch omdat in de media het beeld geschetst wordt dat de besmettingen weer de pan uit rijzen, terwijl (1) het aantal besmettingen een gelijke tred lijkt te houden met het aantal testen, (2) de besmettingen vooral plaats vinden bij een groep mensen "die het virus goed kunnen weerstaan" (zie de cijfers uit de periode toen de besmettingen op hun hoogtepunt waren) en (3) vergeleken met de piek in besmettingen (toen er ook nog eens veel minder getest kon worden) het aantal besmettingen gewoon laag is.
De hernieuwde trend tot paniekzaaierij bij m.n. de media vind ik erg zorgwekkend.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 29 jul 2020 10:45

53x11 schreef: 29 jul 2020 10:42 De hernieuwde trend tot paniekzaaierij bij m.n. de media vind ik erg zorgwekkend.
Ik vind het klakkeloos stellen van een trend tot paniekzaaierij (zonder "echt" onderzoek) ook zorgwekkend... ;)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 29 jul 2020 10:47

Joseba schreef: 29 jul 2020 09:42
daniel1975 schreef: 29 jul 2020 09:39 Het merendeel van de mensen die kennis van zaken hebben zijn NIET voor kapjes. Al helemaal niet omdat ze foutief worden gebruikt.
Dan houdt natuurlijk alle discussie op. Als mensen een andere mening hebben dan hebben ze geen kennis van zaken. Of kloppen onderzoeken niet, zijn vragen natuurlijk suggestief.....

Je kan ook eens bij je zelf te rade gaan hoe verkokerd je inmiddels naar deze wereld kijkt.
Een meerderheid is voor uitbereiding volgens dat onderzoek...
Punt A: waarom? Wat is hun motivatie?
Punt B: in een opinie peiling als dit gaat het niet om kennis maar onderbuik*. En er is geen spelt tussen te krijgen dat experts verdeeld zijn, maar overwegend negatief zijn over kapjes.
Punt C: toen dit onderzoek werd uitgevoerd was de mediahype al bezig dat alles weer uit de bocht aan het vliegen was. Feitelijk onjuist in NL!
Punt D: niemand houdt die meerderheid tegen om ze te dragen

Verkokerd....zal best, maar in mijn koker heerst een enorme aversie tegen maatregelen voor de buhne en onrecht.

*mooiste voorbeeld van onderbuikopinie is het roemruchte Oekraïne referendum. Geen tegenstemmer die wist waar hij/zij eigenlijk tegen was.
Less is bore

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 29 jul 2020 10:50

@Joseba:
Speciaal voor jou herformuleer ik mijn laatste zin:
"Ik percipieer dit als onderdeel van een in mijn ogen in de media (hernieuwd) ontstane trend tot paniekzaaierij. Dat vind ik zorgwekkend"

Zo goed? ;-)

@Daniel:
Ga eens vakantie vieren ipv je te bemoeien met oeverloze Coronadiscussies! ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 29 jul 2020 10:52

Stukken beter...

Joseba
Forum-lid

Gebruikersavatar Joseba 29 jul 2020 10:59

@Daniel van spelt zou ik gewoon brood bakken ;) (flauw).

Ik geef alleen een opiniepeiling weer waarin een meerderheid van de ondervraagden aangeeft voorstander te zijn van een uitbreiding van de mondkapjesplicht (bij verdere stijging van het aantal besmettingen). Meer als reactie op "de wereld op zijn kop" van Jans.

Kan je ook gewoon ter kennisgeving aannemen in plaats van vol in de verdediging (of aanval) te schieten.

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 29 jul 2020 11:01

Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gesloten