Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
In het AD:
"Als het aantal besmettingen blijft stijgen, ontkomen jullie ook niet aan een mondkapjesverplichting. De andere maatregelen zijn uitgeput. Tenzij je een complete lockdown wilt, maar die wil natuurlijk niemand'', zegt Marc van Ranst, hoogleraar virologie aan de KU Leuven en een belangrijke adviseur van de Belgische gezondheidsautoriteiten."
Mooie oneliner, maar verderop in het stuk zegt hij al dat hij zich niet wil branden aan adviezen aan andere landen. En zeker niet een algeheel en overal mondkapjesplicht zou voorzien, maar alleen op de drukke plekken en momenten. Dus tja.., ja.., als je drukke plekken niet rustiger kunt krijgen (voldoende afstand), kan ik me best voorstellen dat een mondkapje verplicht wordt voor die momenten. Zoals nu al is in het OV. Daar zou ik prima mee kunnen leven. Als dat echt nodig blijkt.
Maar stijgende aantallen.., van heel weinig naar een klein beetje meer dan heel weinig.., waar ligt de grens voor verder gaande maatregelen? Je wilt niet te laat reageren, maar zeker ook niet te vroeg (lijkt mij althans).
"Als het aantal besmettingen blijft stijgen, ontkomen jullie ook niet aan een mondkapjesverplichting. De andere maatregelen zijn uitgeput. Tenzij je een complete lockdown wilt, maar die wil natuurlijk niemand'', zegt Marc van Ranst, hoogleraar virologie aan de KU Leuven en een belangrijke adviseur van de Belgische gezondheidsautoriteiten."
Mooie oneliner, maar verderop in het stuk zegt hij al dat hij zich niet wil branden aan adviezen aan andere landen. En zeker niet een algeheel en overal mondkapjesplicht zou voorzien, maar alleen op de drukke plekken en momenten. Dus tja.., ja.., als je drukke plekken niet rustiger kunt krijgen (voldoende afstand), kan ik me best voorstellen dat een mondkapje verplicht wordt voor die momenten. Zoals nu al is in het OV. Daar zou ik prima mee kunnen leven. Als dat echt nodig blijkt.
Maar stijgende aantallen.., van heel weinig naar een klein beetje meer dan heel weinig.., waar ligt de grens voor verder gaande maatregelen? Je wilt niet te laat reageren, maar zeker ook niet te vroeg (lijkt mij althans).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
Ja die Marc is ook niet snel verlegen.
Nog niet zo lang geleden hadden die mondkapjes volgens hem geen enkel nut, maar nu zou hij ze zelfs in Nederland willen verplichten.
Nog niet zo lang geleden hadden die mondkapjes volgens hem geen enkel nut, maar nu zou hij ze zelfs in Nederland willen verplichten.
Los van het feit dat die conclusies natuurlijk ook onjuist zijn lijkt het dat er hier bijzonder laagdunkend over "de rest" van de NL bevolking wordt gedacht.Ernie C. schreef: ↑29 jul 2020 16:30 Als het wel een goed en gedegen onderzoek zou zijn, zou je twee conclusies kunnen trekken:
Alle mensen in Nederland die je buiten het OV of het ziekenhuis met een mondkapje ziet zijn lid van het Op één opiniepanel.
Of:
60% van dat opiniepanel moeten ze direct het stemrecht ontnemen want als je je mening dusdanig relevant vindt dat je je aanmeldt bij Op één en dan nog steeds zelf zo'n ding niet op zet, tenzij de overheid het verplicht. Dan ben je imho te dom om te mogen stemmen.
dat vertel ik toch? Ze komen naar Nederland, omdat het kan. En gaan Nederlanders dan even vertellen hoe het zou moeten. Blijf dan gewoon thuis in je mondkapjesland. Ze suggereren dat het daar beter is. Behalve dan de Deen, die zegt dat het daar ook niet hoeft, maar uit "respect" het wel doet. Respect naar wie? De Nederlander die het ook niet doet?
Op het allerlaatste moment is er toch nog een speldekop verstand gevonden in Provincie Antwerpen - we mogen toch nog (alleen of in kleine groep) toch zonder mondmasker sportief fietsen, weliswaar op afgelegen wegen.
Is wel de grote uitzondering want in de natuur wandelen zonder mondmasker mag de komende 4 weken niet)
Dirk
Is wel de grote uitzondering want in de natuur wandelen zonder mondmasker mag de komende 4 weken niet)
Dirk
Oh, je bedoelt dat buitenlanders die hier enkel te gast zijn beter hun mond kunnen houden en geen mening mogen hebben.... Als je dat vindt dan is het voor jou inderdaad de wereld op zijn kop. Beetje hetzelfde als de meeste Nederlanders hier op het forum die het hoogste woord voeren over hoe belachelijk het er wel niet aan toe gaat in de landen om ons heen? Of in de vakantielanden waar ze momenteel verblijven?Jans schreef: ↑29 jul 2020 18:21 Ze komen naar Nederland, omdat het kan. En gaan Nederlanders dan even vertellen hoe het zou moeten. Blijf dan gewoon thuis in je mondkapjesland. Ze suggereren dat het daar beter is. Behalve dan de Deen, die zegt dat het daar ook niet hoeft, maar uit "respect" het wel doet. Respect naar wie? De Nederlander die het ook niet doet?
Mondkapjes schijnen echt te werken..
https://youtu.be/x6cTDGqcUpA
https://youtu.be/x6cTDGqcUpA
Jans, denk aan je hart. Laat ons elkaar niet de schuld geven van zaken die boven ons hoofd worden beslist.
Heb jij een verklaring voor het verschil tussen de resultaten en de praktijk op straat dan?Joseba schreef: ↑29 jul 2020 18:01Los van het feit dat die conclusies natuurlijk ook onjuist zijn lijkt het dat er hier bijzonder laagdunkend over "de rest" van de NL bevolking wordt gedacht.Ernie C. schreef: ↑29 jul 2020 16:30 Als het wel een goed en gedegen onderzoek zou zijn, zou je twee conclusies kunnen trekken:
Alle mensen in Nederland die je buiten het OV of het ziekenhuis met een mondkapje ziet zijn lid van het Op één opiniepanel.
Of:
60% van dat opiniepanel moeten ze direct het stemrecht ontnemen want als je je mening dusdanig relevant vindt dat je je aanmeldt bij Op één en dan nog steeds zelf zo'n ding niet op zet, tenzij de overheid het verplicht. Dan ben je imho te dom om te mogen stemmen.
Ik vind het ook niet laatdunkend over mensen die pro mondkapjes zijn. Wel kan ik moeilijk respect opbrengen voor die vermeende 60% van de bevolking die wel voor zijn maar ze alleen opzetten als ze verplicht worden door de regering.
Als je echt van mening zou zijn dat je de mensheid aan het redden bent met zo'n ding voor je waffel, dan is het een kleine moeite om er eentje op te zetten lijkt mij.
Optie 3 is natuurlijk dat het onderzoek niet deugt maar die had ik even aan de verbeelding overgelaten
Campagnolo Ultra Dork
Met mijn hart gaat het prima, maar als je ergens met vakantie gaat, dan ga je voor een camera toch niet vertellen dat ze het hartstikke fout doen. Daar zou je dan toch helemaal.niet willen zijn?
Mensen onderschatten de kracht van de media. En men monteert soms beelden, en dan kunnen je woorden opeens anders klinken. Ik heb een beetje argwaan tegenover de pers. Ik heb interviews meegemaakt, waar niet één woord van gebruikt werd. En het interview in de krant was volledig verzonnen. Ik vertel geen leugens.
.