Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano Ultegra (6700) kettingbreuk

Gebruikersavatar
mrcoffee
Forum-lid
Berichten: 2726
Lid geworden op: 11 nov 2004 10:59

Gebruikersavatar mrcoffee 17 feb 2010 17:29

Ja inderdaad Zorro!
Verzekerinng is Assurace. Ik was heel blij dat ik hem had afgesloten moet ik zeggen.

Als je naar de beschadiging keek leek het wel mee te vallen maar je kon wel voelen dat het carbon wel gedelamineerd was door de klap en dat heeft geen enkele sterkte meer.

Maar Eric en de verzekering hebben het netjes voor me afgehandeld, dat wel!
Iedereen die sneller fietst dan ik is verdacht van doping! Wat zijn er toch veel dopingklanten tegenwoordig :O

Gebruikersavatar
pinaride
Forum-lid
Berichten: 337
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:21

Gebruikersavatar pinaride 17 feb 2010 17:50

Ik heb afgelopen najaar zo'n zelfde kettingbreuk gehad, maar dan met een SRAM 9-speed ketting. Ik maakte de ketting één keer schoon met een remmenreiniger spuitbus, en de volgende dag was het mis. (Toeval?) Nu ik dat spul niet meer gebruik voor het schoonmaken heb ik geen problemen meer.

Het schijnt dat bepaalde toevoegingen in de remmenreiniger teveel spanning in het materiaal kan geven waardoor de schakel kan breken. Pas dus op, gebruik geen remmenreiniger voor het ontvetten van de ketting!

Maar goed, ik denk wel dat de Shimano ketting probleem 'n heel andere issue is.
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!

starled
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 jun 2004 22:21

starled 17 feb 2010 19:07

Pinaride schreef:Ik heb afgelopen najaar zo'n zelfde kettingbreuk gehad, maar dan met een SRAM 9-speed ketting. Ik maakte de ketting één keer schoon met een remmenreiniger spuitbus, en de volgende dag was het mis. (Toeval?) Nu ik dat spul niet meer gebruik voor het schoonmaken heb ik geen problemen meer.

Het schijnt dat bepaalde toevoegingen in de remmenreiniger teveel spanning in het materiaal kan geven waardoor de schakel kan breken. Pas dus op, gebruik geen remmenreiniger voor het ontvetten van de ketting!

Maar goed, ik denk wel dat de Shimano ketting probleem 'n heel andere issue is.
Maar ik gebruik nooit een kettingreiniger! Ik maak mijn ketting schoon met een propere doek. En smeer hem iedere 100 km met Morgan bleu dry lube !

Gebruikersavatar
pinaride
Forum-lid
Berichten: 337
Lid geworden op: 30 jan 2009 15:21

Gebruikersavatar pinaride 17 feb 2010 23:23

starled schreef:
Pinaride schreef:Ik heb afgelopen najaar zo'n zelfde kettingbreuk gehad, maar dan met een SRAM 9-speed ketting. Ik maakte de ketting één keer schoon met een remmenreiniger spuitbus, en de volgende dag was het mis. (Toeval?) Nu ik dat spul niet meer gebruik voor het schoonmaken heb ik geen problemen meer.

Het schijnt dat bepaalde toevoegingen in de remmenreiniger teveel spanning in het materiaal kan geven waardoor de schakel kan breken. Pas dus op, gebruik geen remmenreiniger voor het ontvetten van de ketting!

Maar goed, ik denk wel dat de Shimano ketting probleem 'n heel andere issue is.
Maar ik gebruik nooit een kettingreiniger! Ik maak mijn ketting schoon met een propere doek. En smeer hem iedere 100 km met Morgan bleu dry lube !



Ik heb het ook niet over kettingreiniger maar remmenreiniger, welke bij de automateriaalzaken te koop is. Het ontvet en reinigt prima, maar is niet geschikt voor fietskettingen. Zie het maar als een tip!
<<Pijn is tijdelijk, opgeven is voor eeuwig!>>
Mijn Bloggie!

bleutrek
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 apr 2005 00:04

bleutrek 18 feb 2010 21:05

M.i.z. kan zoiets door een aantal factoren worden veroorzaakt. Het inwerken van zout en de al genoemde putcorrosie zou veel landuriger zijn negatieve werk moeten doen dan het geval is bij de genoemde voorbeelden.
Ik houd het op de volgende manco's
- Geen scherp standsgereedschap (waarmee de schakels uit het basismateriaal worden gedrukt)
- Geen goede warmte behandeling van de schalmen tijdens productieproces ( hierdoor komt de materiaalstructuur niet goed terug en kan er blijvende spanning ontstaan )
- Het basismateriaal deugd niet en is niet opgewassen tegen het productieproces en het latere gebruik op de fiets. ( Het is worldwide crisis en in elk managment kantoor staat levensgroot cost reduction op het whiteboard)

Ik houd het op het laatste maar ben zeer benieuwd naar een officieel bericht van Shimano.

marcelb
Forum-lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 sep 2007 22:35
Locatie: Deurne

marcelb 18 feb 2010 21:53

Ik heb nog nooit een kettingbreuk gehad, maar ik rijd dan ook alleen met 6600 en 7800 kettingen. Ik ben me nu aan het oriëren met een fiets met een 6700 groep. Weet nu direct al welke tuningtip op nummer één staat.
Real men wear blûk!!! Marcel

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 18 feb 2010 22:53

Een beetje FM legt die ketting er niet meer om. Je wil de klant toch wel graag terugzien.

loetleen
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 jan 2010 17:52

loetleen 19 feb 2010 12:41

Vorig jaar (januari 2009) exact hetzelfde probleem gehad met een Shimano CN6600 ketting. Allemaal scheurtjes zoals op de foto's hierboven. Nog niet echt gebroken maar tijdens het schoonmaken ontdekt. Mee naar de FM (Beukers in Petten) en onder garantie een nieuwe ketting gekregen na overleg met de Shimano importeur. Ook weer een gewone CN6600. Hier gewoon het hele jaar mee gereden zonder problemen en onlangs vervangen wegens normale slijtage. Weer een CN6600 gemonteerd, hopelijk geen scheurtjes meer.
Maar het verhaal van Shimano dat het alleen bij de nieuwe CN6700 voorkomt is dus onzin en dat weten ze donders goed anders had ik vorig jaar niet een nieuwe ketting gekregen!
Trek Madone 6 2011

flappierukwind
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2010 17:44

flappierukwind 20 feb 2010 15:12

Geen enkel probleem met m`n ketting gehad, en er toch ongeveer 12.000 km mee gefietst.
Passen andere kettingen zoals kmc & sram goed op ultegra 10 speed?

edwin01
Forum-lid
Berichten: 1778
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

edwin01 20 feb 2010 19:38

12.000 km met een ketting? Die wil ik ook!!

flappierukwind
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2010 17:44

flappierukwind 20 feb 2010 21:17

Niet zo moeilijk toch ? Ben een toerfietser, rag geen berg op, pleeg netjes onderhoud, en rij niet in sneeuw en pekel. Althans niet met m`n racefiets.
Mijn vraag was passen andere merken kettingen ook goed of ben je eigenlijk gebonden aan het merk shimano ? Bij mijn fm ( uit soest ) hoef ik het niet meer te vragen, want die is plotseling gesloten wegens rijkdom. Verder zijn er in de buurt geen echte race fm`s, alleen gewone die allemaal bbb erop schroeven. Vandaar mijn vraag.

Plaats reactie