Hulp nodig bij de zin & onzin van onderdelen
Hallo allemaal,
Ik wil overstappen van mbt naar wielrennen, derhalve ben ik op zoek naar mijn 1e wielrenfiets (een comfortracer). De intentie is om wekelijks minimaal 150km te fietsen -> 70% vlakke kilometers en 30% 'bergen'. Waar ik nu tegenaan loop zijn de tegenstrijdigheden in het advies van gespecialiseerde en gerespecteerde winkels (en wielrenfora) mbt de onderdelen:
- schakelgroep
De ene beweert dat je, ook als wielreninstapper, minimaal Ultegra nodig hebt t.o.v. 105 omdat de Ultegra robuster is en langer meegaat. Bij de andere specialist is het andersom, volgens de 3e kan ik de eerste 2 jaar prima met Sora fietsen.
- remmen
de ene adviseert schijfremmen (niet voor de remkracht maar voor de restwaarde), de ander zegt dat je met velgremmen alleen op vlakke stukken terecht kunt, volgens de 3e zijn schijfremmen onzin want de profs rijden ook met velgremmen.
Ik ben dus maar niet gestart met vragen over wielen, banden en afmetingen. Kunnen jullie mij, objectief en vanuit ervaring, iets zinnigs zeggen over de minimale kwaliteit schakelgroep die ik nodig heb en of dat schijfremmen een must zijn voor mijn type gebruik? Aan het budget zal het niet liggen.
Advies is zeer welkom.
Groeten,
Sandwedge
Ik wil overstappen van mbt naar wielrennen, derhalve ben ik op zoek naar mijn 1e wielrenfiets (een comfortracer). De intentie is om wekelijks minimaal 150km te fietsen -> 70% vlakke kilometers en 30% 'bergen'. Waar ik nu tegenaan loop zijn de tegenstrijdigheden in het advies van gespecialiseerde en gerespecteerde winkels (en wielrenfora) mbt de onderdelen:
- schakelgroep
De ene beweert dat je, ook als wielreninstapper, minimaal Ultegra nodig hebt t.o.v. 105 omdat de Ultegra robuster is en langer meegaat. Bij de andere specialist is het andersom, volgens de 3e kan ik de eerste 2 jaar prima met Sora fietsen.
- remmen
de ene adviseert schijfremmen (niet voor de remkracht maar voor de restwaarde), de ander zegt dat je met velgremmen alleen op vlakke stukken terecht kunt, volgens de 3e zijn schijfremmen onzin want de profs rijden ook met velgremmen.
Ik ben dus maar niet gestart met vragen over wielen, banden en afmetingen. Kunnen jullie mij, objectief en vanuit ervaring, iets zinnigs zeggen over de minimale kwaliteit schakelgroep die ik nodig heb en of dat schijfremmen een must zijn voor mijn type gebruik? Aan het budget zal het niet liggen.
Advies is zeer welkom.
Groeten,
Sandwedge
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Over 15 pagina's heb je dezelfde variëteit aan antwoorden als je nu al hebt gekregen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Die laatste zin is wel aardig.....”aan het budget zal het niet liggen”.
Voor je het weet krijg je een Dogma F12 aangesmeerd
Voor je het weet krijg je een Dogma F12 aangesmeerd
Less is bore
Is allemaal prima, als ik maar weet of er velgremmen of schijfremmen op moetendaniel1975 schreef: ↑30 jul 2020 17:12 Die laatste zin is wel aardig.....”aan het budget zal het niet liggen”.
Voor je het weet krijg je een Dogma F12 aangesmeerd
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Aangezien budget geen rol speelt, zou ik minimaal voor tiagra gaan. Alles daarboven is vooral iets lichter, een stuk duurder en wellicht iets fijner/sneller schakelen(di2/eps/etap).
Velg vs. disc blijft een eigen keuze met al een apart topic.
Mijn ervaring:
Nu ca. 4 jaar een alu racer met 105 en velgremmen. Nu ca. 20k mee gereden, ook in de franse alpen. Zolang je alles redelijk onderhoud en soms vervangt (wear+tear), gaat dit nog jaren mee.
Advies: de fiets moet goed passen en je moet hem mooi vinden.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."
- Desertstorm
- Forum-lid
- Berichten: 493
- Lid geworden op: 19 apr 2016 17:44
- Locatie: Gld
Wat dat betreft:
Voordeel van velg is goedkoper, lichter en makkelijker af te stellen en wielen te wisselen (quickrelease).
Voordeel van schijf is geen velgslijtage, beter te doseren (vooral in natte omstandigheden).
Daarnaast is het esthetisch, sommigen vinden een 'cleane' brug mooi. Sommigen vinden klassieke velgremmen mooi. Nogal persoonlijk dus.
"Van wat aanrotzooien leer je vaak het meest."
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40121
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je nu een races koopt moet je heel bewust voor velgrem kiezen om persoonlijke redenen.
Als je geen eigen motivatie hebt voor velg, dan gewoon schijven pakken.
Een middenklasse racer met Ultegra di2 zou dan mijn advies voor je zijn.
Als je geen eigen motivatie hebt voor velg, dan gewoon schijven pakken.
Een middenklasse racer met Ultegra di2 zou dan mijn advies voor je zijn.
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Koop een aluminium frame met 105 groep en velgremmen,
En om het NOG moeilijker te maken:
Er bestaan, vreemd maar waar, zelfs dingen die ook gewoon werken en waar helemaal geen Shimano op staat.
Ik rij al een jaar of tien plm. 10000 km per jaar en behalve pedalen zit er geen Shimano op de fietsen.
Hoe kan dat?
Laatst gewijzigd door Keezx op 30 jul 2020 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
De markt beweegt richting schijfremmen. Met velgremmen is niets mis, maar ze gaan uitraken. De beïnvloedt de restwaarde (als je dat interessant zou vinden) en je kunt over een tijd problemen krijgen met vervangende onderdelen, want die worden schaarser, maar niet onvindbaar
105 is voor de gemiddelde fietser voldoende. De meeste mensen voelen het verschil tussen 105 en Ultegra niet. Sora kan ook, maar ik zou het alleen doen als je een beperkt budget hebt
Een advies moet altijd bij de klant passen. Dus wat ga je er mee doen, waar ga je rijden en hoeveel kunt u uitgeven, meneer?
En wat voor MTB heeft u, en welke onderdelen zitten daar op?
105 is voor de gemiddelde fietser voldoende. De meeste mensen voelen het verschil tussen 105 en Ultegra niet. Sora kan ook, maar ik zou het alleen doen als je een beperkt budget hebt
Een advies moet altijd bij de klant passen. Dus wat ga je er mee doen, waar ga je rijden en hoeveel kunt u uitgeven, meneer?
En wat voor MTB heeft u, en welke onderdelen zitten daar op?
Voor 1.000 vind je een koersfiets waarmee je perfect wekelijks 150km kan rijden en meer.
Vraag je eerst af hoeveel geld je er wil aan geven. Dan wordt de discussie al concreter. Dan gaat het over het feit dat je voor eenzelfde prijs wel schijfremmen kan nemen, maar dat de fiets dan 1kg meer weegt. Of dat je elektronisch versus kabel schakelen moet nemen voor je budget.
En belangrijk; er is nog iets als campagnolo en sram...
Walter
Ps: op fietsen die voor trekking doeleinden gemaakt worden vind je wel een Sora terug. En die zien harder af dan een gemiddelde racefiets. Laat je dus niet wijsmaken dat de goedkope shimanogroepen altijd duurzamer zijn (of ook voor de prijs van een ultegra groep kan je 2 sora groepen verslijten).
Vraag je eerst af hoeveel geld je er wil aan geven. Dan wordt de discussie al concreter. Dan gaat het over het feit dat je voor eenzelfde prijs wel schijfremmen kan nemen, maar dat de fiets dan 1kg meer weegt. Of dat je elektronisch versus kabel schakelen moet nemen voor je budget.
En belangrijk; er is nog iets als campagnolo en sram...
Walter
Ps: op fietsen die voor trekking doeleinden gemaakt worden vind je wel een Sora terug. En die zien harder af dan een gemiddelde racefiets. Laat je dus niet wijsmaken dat de goedkope shimanogroepen altijd duurzamer zijn (of ook voor de prijs van een ultegra groep kan je 2 sora groepen verslijten).