Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!
-
patrickvb
- Forum-lid
- Berichten: 1678
- Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
- Locatie: Oilsjt en Dardennen
patrickvb
31 jul 2020 00:03
Keezx schreef: ↑30 jul 2020 21:17
Lcsmet schreef: ↑30 jul 2020 20:58
Je vraagt je af hoe we dat de vorige eeuw deden.
Raakte dan echt niemand een berg op, reed iedereen dan met zijwieltjes omdat hij te weinig snelheid maakte.
Nu lijkt het wel alsof elke wielertoerist/amateur renner enkel met het beste/duurste, meest begeleide en andere powermeters met wel of geen trainingsschema's kan fietsen.
Ja, da's ook mijn perceptie....
Een hoop mensen nemen zichzelf veel te serieus.....
In de vorige eeuw reden we met een 52/42 crankstel, soms al eens met 52/39.
Voor echte renners was een 53 beschikbaar. Achteraan had je keuze uit 6 en daarna zelfs 8 versnellingen. Luxe!
En toch werd toen ook over heuvels en zelfs bergen gereden.
Ik verbaas me daar nog dagelijks over.
-
RKN
- Forum-lid
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
- Locatie: Vechtdal
RKN
31 jul 2020 07:50
Keezx schreef: ↑30 jul 2020 21:17
Lcsmet schreef: ↑30 jul 2020 20:58
Je vraagt je af hoe we dat de vorige eeuw deden.
Raakte dan echt niemand een berg op, reed iedereen dan met zijwieltjes omdat hij te weinig snelheid maakte.
Nu lijkt het wel alsof elke wielertoerist/amateur renner enkel met het beste/duurste, meest begeleide en andere powermeters met wel of geen trainingsschema's kan fietsen.
Ja, da's ook mijn perceptie....
Een hoop mensen nemen zichzelf veel te serieus.....
Dat is toch gewoon de marketingmachine die zijn werk gedaan heeft?
-
raven14
- Forum-lid
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25
raven14
31 jul 2020 08:18
Tja. En toch zijn sommige (aero) fietsen beduidend sneller dan andere (non-aero). Als je verschillen van 1 à 2 km/h in kruissnelheid bij solo ritjes niet significant vindt...
-
daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40271
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
daniel1975
31 jul 2020 08:38
Is dat niet voor een heel groot deel toe te schrijven aan hoe diep je zit? Een aero met een stack van 560 zal significant voordeel opleveren tov een allrounder met wen stack van 575 (bij zelfde passende framemaat).
Daar valt een ander stuurtje, aeroflapje op de vork of verlaagde achterbrug weinig aan toe imho.
Less is bore
-
raven14
- Forum-lid
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25
raven14
31 jul 2020 09:10
Zelfde positie -> aero bike (frame/stuur/wielen) is beduidend sneller. Dat gaat niet over eentjes en tweetjes na de komma. In het peloton ga je dat natuurlijk niet (of minder) merken, beschut als je bent van de wind. Maar solo is het verschil zeer duidelijk merk- en meetbaar.
Je fiets zorgt voor soms tot 30% van de te overwinnen luchtweerstand van het geheel fiets/renner.
Lees er maar eens wat materiaal van Len Brownlie op na (om eens geen fabrikanten studies te gebruiken).
Laatst gewijzigd door
raven14 op 31 jul 2020 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alex Slok
- Forum-lid
- Berichten: 200
- Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
- Locatie: Rotterdam
Alex Slok
31 jul 2020 09:37
Ramon73 schreef: ↑30 jul 2020 21:59Denk dat ik maar eens bij een coach mijn licht ga opsteken voor een trainingsplan. Heb echt geen behoefte om me daar in te verdiepen. Gun een ander ook graag iets, en kan die beste man/vrouw me beetje begeleiden.
contradictio in terminis
-
RKN
- Forum-lid
- Berichten: 1326
- Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
- Locatie: Vechtdal
RKN
31 jul 2020 09:38
@Raven14;
Maar over wat voor snelheid hebben we het dan?
Dacht dat bij snelheden rond de 30 al die aero foefjes nog niet zo veel effect hebben.
Een beetje peloton gaat wel een stukkie harder; gezien dit soort zaken exponentieel werken, kan het dan wel eens aan gaan tikken. Volgens een ander ballpark dan waar de gewone wielertoerist zich in begeeft.
-
borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
borgmonster
31 jul 2020 09:58
Vergeet ook niet dat je je dag moet hebben om een goede prestatie neer te zetten (wat die prestatie dan ook mag zijn). In dezelfde maand heb ik eens een tijdrit van 45 kilometer met 43 km/uur gereden terwijl ik in een trainingsritje door schoolkinderen werd ingehaald omdat ik er compleet doorheen zat na 150 km (een maand die ik graag wil vergeten maar wat maar niet lukt).
Succes in elk geval! Met een coach trainen (zoek wel een die zich gespecialiseerd heeft in wielrennen) is erg leuk!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
-
raven14
- Forum-lid
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25
raven14
31 jul 2020 10:02
Ja aero werkt al aan 30km/h. Er is ook zoiets als de gierhoek (de windhoek waaraan je rijdt in beweging) ... Bij grote gierhoeken (tragere snelheden) heeft aero materiaal een grote impact.
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
31 jul 2020 10:28
raven14 schreef: ↑31 jul 2020 09:10
Zelfde positie -> aero bike (frame/stuur/wielen) is beduidend sneller. Dat gaat niet over eentjes en tweetjes na de komma. In het peloton ga je dat natuurlijk niet (of minder) merken, beschut als je bent van de wind. Maar solo is het verschil zeer duidelijk merk- en meetbaar.
Je fiets zorgt voor
soms tot 30% van de te overwinnen luchtweerstand van het geheel fiets/renner.
Er zijn wel eens snuiters die dat proberen aan te tonen "in real life"door met powermeter 2x een bepaald parkoers af te leggen.
Het lukt eigenlijk nooit om daarmee een significant verschil aan te tonen omdat windsterkte en =richting veel meer invloed hebben, de uitkomsten wisselen naar gelang de weersomstandigheden
Blijft over de windtunnel en ja, dat is dan weer niet zo realistisch om daarmee een buitenrit te simuleren.
Ik zou best eens wat cijfers van serieuze expirimenten willen zien en wat dat (onder welke omstandigheden)
soms tot 30% in de praktijk inhoudt zou best interessant zijn.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
raven14
- Forum-lid
- Berichten: 3603
- Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25
raven14
31 jul 2020 11:54
Lees eens door, Keezx...
https://www.sheldonbrown.com/rinard/aer ... amics.html
Het geeft je, in het artikel, wat referenties naar studies die gedaan zijn rond fiets aerodynamica.
Los daarvan ben ik een believer omdat ik het verschil zelf duidelijk merk, in harde cijfers. Ik zou zeggen, probeer het zelf maar eens.
-
bartg
- Forum-lid
- Berichten: 367
- Lid geworden op: 21 apr 2011 12:19
bartg
31 jul 2020 12:39
Even de luchtigere toer op :
Het artikel dateert van 1990 en intussen is de techniek flink geëvolueerd en zijn er talloze nieuwe studies verschenen natuurlijk. Maar ik onthou vooral dat ik in die jaren duidelijk over het hoofd gezien heb dat ik mijn pomp onder de bovenbuis moest bevestigen en niet tegen de zadelbuis. Oeps, 0,8% aerodynamisch voordeel zomaar gemist
Wat ik ook mis in de tabel is wat we hier in Vlaanderen toen ook al wisten : "Gewoon hét stoempen"
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral