Slag in het wiel, bij de fm, wiel kapot
Hallo,
Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben. Maar ik zit met een vraag.
In mijn achterwiel zat een klein slagje, en aangezien ik mijn fiets toch voor onderhoud naar de fm wilde brengen heb ik dat ook gelijk aan laten pakken.
Toen de fm de spaak aan het stellen was is deze echter geknapt. Waarna ze nieuwe spaken in het wiel wilden zetten. Toen is een van de spaken door de velg heen gekomen. In andere woorden wiel niet meer te redden. En daar laat de fm het dan bij.
Mijns inziens is dit een niet helemaal juiste manier van handelen. Een bepaalde compensatie, in korting op een nieuw wiel o.i.d lijkt mij in dit geval een logische oplossing? Of denk ik hierbij te veel vanuit de blik van een ontevreden klant? En behoort dat gewoon tot de risico's?
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken.
Groet,
Swen
Ik weet niet of ik hier op de juiste plek ben. Maar ik zit met een vraag.
In mijn achterwiel zat een klein slagje, en aangezien ik mijn fiets toch voor onderhoud naar de fm wilde brengen heb ik dat ook gelijk aan laten pakken.
Toen de fm de spaak aan het stellen was is deze echter geknapt. Waarna ze nieuwe spaken in het wiel wilden zetten. Toen is een van de spaken door de velg heen gekomen. In andere woorden wiel niet meer te redden. En daar laat de fm het dan bij.
Mijns inziens is dit een niet helemaal juiste manier van handelen. Een bepaalde compensatie, in korting op een nieuw wiel o.i.d lijkt mij in dit geval een logische oplossing? Of denk ik hierbij te veel vanuit de blik van een ontevreden klant? En behoort dat gewoon tot de risico's?
Graag hoor ik hoe jullie hier over denken.
Groet,
Swen
Ik denk niet dat je fietsenmaker hier wat aan kan doen. Of tie je wel of niet moet compenseren, tsja. Het was al kapot (slag), en hij heeft het niet kunnen repareren. Het is alleen iets meer stuk dan toen je het bracht.
De wielsets die ik zou willen zijn op internet goedkoper te vinden, dan met dat beetje korting dat ik krijg van de fietsenmaker.
De wielsets die ik zou willen zijn op internet goedkoper te vinden, dan met dat beetje korting dat ik krijg van de fietsenmaker.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Tja, het zal wel aan de fietsenmaker liggen?
Niks over het type wiel, voor of achter, prijsklasse, de geschiedenis van het wiel enz enz.
Als tijdens het spannen van een spaak, omdat er een slag in het wiel zit, een spaak breekt, dan is er meestal veel meer aan de hand.
De fietser heeft dan onderweg toch minimaal ergens een keer een klapper gemaakt. En als dat gebeurt dan krijgen spaken, velg en de naaf een optater.
Swen heeft het over 1 spaak die breekt bij opspannen en vervolgens dat bij het vervangen van meerdere spaken 1 spaak door de velg heengetrokken werd.
Maar waarom meerdere spaken vervangen als er 1 spaak breekt?
Er vanuit gaande dat de fietsenmaker weet wat hij doet is dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het gevolg een eerdere klapper die de wielrijder onderweg heeft gemaakt.
Ergo, waarom een fietsenmaker verantwoordelijk is voor schade ontstaan tijdens het fietsen ontgaat mij.
Zoals gebruikelijk lezen we hier maar één kant van het verhaal.swen schreef: ↑01 aug 2020 13:51 Toen de fm de spaak aan het stellen was is deze echter geknapt. Waarna ze nieuwe spaken in het wiel wilden zetten. Toen is een van de spaken door de velg heen gekomen. In andere woorden wiel niet meer te redden. En daar laat de fm het dan bij.
Mijns inziens is dit een niet helemaal juiste manier van handelen. Een bepaalde compensatie, in korting op een nieuw wiel o.i.d lijkt mij in dit geval een logische oplossing? Of denk ik hierbij te veel vanuit de blik van een ontevreden klant? En behoort dat gewoon tot de risico's?
Niks over het type wiel, voor of achter, prijsklasse, de geschiedenis van het wiel enz enz.
Als tijdens het spannen van een spaak, omdat er een slag in het wiel zit, een spaak breekt, dan is er meestal veel meer aan de hand.
De fietser heeft dan onderweg toch minimaal ergens een keer een klapper gemaakt. En als dat gebeurt dan krijgen spaken, velg en de naaf een optater.
Swen heeft het over 1 spaak die breekt bij opspannen en vervolgens dat bij het vervangen van meerdere spaken 1 spaak door de velg heengetrokken werd.
Maar waarom meerdere spaken vervangen als er 1 spaak breekt?
Er vanuit gaande dat de fietsenmaker weet wat hij doet is dat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid het gevolg een eerdere klapper die de wielrijder onderweg heeft gemaakt.
Ergo, waarom een fietsenmaker verantwoordelijk is voor schade ontstaan tijdens het fietsen ontgaat mij.
Vorsprung durch Pedantik
Leuke aflevering. Maar moet ik hier uit opmaken dat de fietsenmaker een kneus is? En op deze manier is het eigenlijk geheel onverantwoord om überhaupt iets ter reparatie aan te nemen.
Ik ben benieuwd naar de eerstvolgende reactie van Swen op de vragen die hier gesteld worden. Wat voor afspraken zijn er gemaakt.
Fietsenmaker zou ook een nieuw wiel voor de kostprijs kunnen aanbieden ter compensatie. Kost hem niets en is de klant blij (indien akkoord).
Maar deze internet rechter (kuch kuch) is altijd benieuwd naar het volledige verhaal (beide kanten)
Ik ben benieuwd naar de eerstvolgende reactie van Swen op de vragen die hier gesteld worden. Wat voor afspraken zijn er gemaakt.
Fietsenmaker zou ook een nieuw wiel voor de kostprijs kunnen aanbieden ter compensatie. Kost hem niets en is de klant blij (indien akkoord).
Maar deze internet rechter (kuch kuch) is altijd benieuwd naar het volledige verhaal (beide kanten)
Het is een Mavic Aksium wiel uit 2016.
Jaarlijks ong. 2000 mee gefietst.
Nooit een klapper gemaakt en ook nooit zelf aan de spaken/wielen gesleuteld.
Jaarlijks gewoon een goede onderhoudsbeurt laten uitvoeren.
Maar de informatie hierboven is mij helder!
Ik bezoek normaal ook de andere fietsenmaker hier in de omgeving, maar die was wegens vakantiedrukte niet beschikbaar.
Met de stadsfietsen zit ik wel bij deze FM, ook omdat deze dichter bij mijn werk zit.
Ik baalde een beetje van de manier waarop de zaak afgehandeld werd door de FM. "Het was een kleine slag, ging verkeerd, wiel kapot." (En enige coulance of meedenken niet aanwezig was. En daarom was ik nieuwsgierig hoe dit "normaliter" opgelost zou worden. Aangezien hier redelijk wat ervaring aanwezig is in het wereldje
Jaarlijks ong. 2000 mee gefietst.
Nooit een klapper gemaakt en ook nooit zelf aan de spaken/wielen gesleuteld.
Jaarlijks gewoon een goede onderhoudsbeurt laten uitvoeren.
Maar de informatie hierboven is mij helder!
Ik bezoek normaal ook de andere fietsenmaker hier in de omgeving, maar die was wegens vakantiedrukte niet beschikbaar.
Met de stadsfietsen zit ik wel bij deze FM, ook omdat deze dichter bij mijn werk zit.
Ik baalde een beetje van de manier waarop de zaak afgehandeld werd door de FM. "Het was een kleine slag, ging verkeerd, wiel kapot." (En enige coulance of meedenken niet aanwezig was. En daarom was ik nieuwsgierig hoe dit "normaliter" opgelost zou worden. Aangezien hier redelijk wat ervaring aanwezig is in het wereldje
Laatst gewijzigd door swen op 02 aug 2020 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.