Dat lijkt me op dat moment niet de goeie oplossing. Zeker niet met de voorrem, dan ga je nog meer gewicht over de voorkant (stuur) trekken, waardoor het effect nog versterkt kan worden.
Schuddende fiets in afdaling
Spreekt u uit ervaring of internetwijsheid?raven14 schreef: ↑02 aug 2020 14:22
Moeilijk te zeggen wat de oorzaak is, dat kan aan heel wat zaken liggen. Maar als zoiets begint, is het beste wat je kan doen, gewoon relax blijven op je fiets, en op de raakpunten fiets/fietser zo los mogelijk zijn: geen extra druk op zadel of pedalen, niet het frame vastklampen met je knieën, en idem met je handen aan het stuur. Het is waarschijnlijk niet makkelijk want door de stress ben je geneigd het omgekeerde te doen.
Als je zoekt op "speed wobble" dan wordt 9 van de 10 keer juist wel aangeraden het frame tussen de knieen te klemmen....
Als de beweging eenmaal is ingezet en steeds erger wordt, dan is het resultaat van relaxt blijven zitten , relaxt op het wegdek smakken....
Ik wil overigens niet pretenderen ervaring te hebben, nog nooit iets van dien aard ondervonden , gelukkig....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
[/quote]
Heel erg, als ik zoiets voel zou ik toch wel mijn snelheid drastisch verlagen maar ik heb ook vlug schrik tijdens afdalingen.
Hoge wielen icm hoge snelheden en veel wind zijn nooit een goeie combinatie.
[/quote]
Het ging naar mijn gevoel allemaal veel te snel om nog te kunnen reageren als je dit fenomeen niet eerder hebt meegemaakt of over gelezen......
Heel erg, als ik zoiets voel zou ik toch wel mijn snelheid drastisch verlagen maar ik heb ook vlug schrik tijdens afdalingen.
Hoge wielen icm hoge snelheden en veel wind zijn nooit een goeie combinatie.
[/quote]
Het ging naar mijn gevoel allemaal veel te snel om nog te kunnen reageren als je dit fenomeen niet eerder hebt meegemaakt of over gelezen......
Cycling is Fun, looking at numbers is Not!
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Wat ik weet van afdalen -en dat beperkt zich veelal tot klimmen naar zo’n 400m hoogte en afdalen aan 10/15% max.- is dat je juist zo ontspannen mogelijk op je fiets moet zitten maar inderdaad wel met enigszins ingeklemd frame tussen de benen. Als er dingen gaan schudden knijp ik direct in de remmen om op rustig tempo verder te gaan. Vooral bij mijn Zelfbouw combinaties van alu met carbon onderdelen vertrouw in niet blindelings op mijn materiaal!!
Er komen wel enorme krachten op te staan als je aan 70 km/u van een heuvel af sjeest namelijk!!
Er komen wel enorme krachten op te staan als je aan 70 km/u van een heuvel af sjeest namelijk!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Het is moeilijk van hier in de kristallen bol te kijken, maar:
- Rijd als je geen ervaring hebt in de bergen niet te snel; ik vind 70 km/hr snel
- Ik vermoed dat er sprake is geweest van zgn. shimmyen: een opeenstapeling van massa-veerelementen in de fiets en zijn berijder kan voor deze instabiliteit zorgen
- een windvlaag (i.c.m. hoge velgen - nooit het nut van begrepen) kan de aanzet voor de uitslag zijn, maar ook zonder trigger kan het shimmyen optreden
- de ervaring is dat hoe stijver het geheel is hoe minder het optreedt: slap gespaakte wielen, te zacht opgepompte banden en een groot (stalen) frame in het algemeen zijn bekende kwaaddoeners. Bij een fietsvriendje was het euvel verholpen na het correct oppompen van zijn banden
- verkrampt op de fiets zitten helpt niet: een goede daalhouding, genoeg gewicht voor en relaxed is belangrijk
- als het gebeurt acuut een knie tegen het frame helpt de uitslag te onderdrukken
Als motorrijder kan ik melden dat het bij dit soort situaties van belang is, zoals Keez als meldde, dat je de knieën strak tegen het frame drukt en je gewicht naar voren brengt en niet onbelangrijk ook gecontroleerd je snelheid omlaag brengt.
Daar heeft die beste man nu niets meer aan maar wellicht dat andren hier iets aan hebbn.
Voor nu wens ik hem van harte beterschap toe.
Daar heeft die beste man nu niets meer aan maar wellicht dat andren hier iets aan hebbn.
Voor nu wens ik hem van harte beterschap toe.
...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4705
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Ik had er met mijn vorige fiets ook regelmatig last van. Gelukkig ben ik nooit tegen de grond gegaan. Heel veel sterkte voor jullie, want meemaken is heel naar, daardoor verongelukken nog veel erger en zien gebeuren ook.
Wat het natuurlijk bijzonder maakt is dat het niet standaard met bepaalde omstandigheden hoeft te gebeuren, het kan dan ook zoals al vermeld vele oorzaken hebben. Bij mij hielp het zeker het frame goed te klemmen met de knieën. En om te voorkomen hielp het ook zeker relaxed op de fiets te zitten, zat ik te gespannen was de kans groter op shimieen.
Wat het natuurlijk bijzonder maakt is dat het niet standaard met bepaalde omstandigheden hoeft te gebeuren, het kan dan ook zoals al vermeld vele oorzaken hebben. Bij mij hielp het zeker het frame goed te klemmen met de knieën. En om te voorkomen hielp het ook zeker relaxed op de fiets te zitten, zat ik te gespannen was de kans groter op shimieen.
Dank allemaal voor jullie reactie en medeleven.
Hij heeft er op dit moment inderdaad niets aan, maar zelf vind ik het wel fijn om meningen te horen over de oorzaken en vooral ook hoe dit te voorkomen. Ik ben gisteren zelf weer een stukje gaan fietsen en idd mijn knieen tegen het frame gedrukt en gewicht naar voren tijdens een paar (kleine) afdalingen. Maar harder dan 50km/u ben ik niet gegaan en zal dat voorlopig ook niet meer doen. Niet vanwege de snelheid zelf, maar om de gevolgen (voor jezelf en ook familie) van zo dichtbij mee te maken, zet me wel aan het denken.......
Zou dit fenomeen relatief onbekend zijn in Nederland omdat we geen bergen hebben?
Hij heeft er op dit moment inderdaad niets aan, maar zelf vind ik het wel fijn om meningen te horen over de oorzaken en vooral ook hoe dit te voorkomen. Ik ben gisteren zelf weer een stukje gaan fietsen en idd mijn knieen tegen het frame gedrukt en gewicht naar voren tijdens een paar (kleine) afdalingen. Maar harder dan 50km/u ben ik niet gegaan en zal dat voorlopig ook niet meer doen. Niet vanwege de snelheid zelf, maar om de gevolgen (voor jezelf en ook familie) van zo dichtbij mee te maken, zet me wel aan het denken.......
Zou dit fenomeen relatief onbekend zijn in Nederland omdat we geen bergen hebben?
Cycling is Fun, looking at numbers is Not!
Het is een vrij bekend fenomeen hoor, al doen moderne fietsen het wel minder. Ik rijd zelf dagelijks op een heel oude en slappe stalen fiets die zo rond de 30 gaat shimmy'en als ik het stuur niet of te los vasthoud.
De belangrijkste van alle tips (wel of niet knieën klemmen, stuur los of juist vast, remmen of juist niet) is vooral om IETS te doen, want op het moment dat je gaat shimmy'en heb je kennelijk een massa-veersysteem dat op z'n eigenfrequentie steeds sterker oscilleert, dus er moet in ieder geval IETS veranderen. Dat iets kan dus ook juist harder fietsen zijn.
De belangrijkste van alle tips (wel of niet knieën klemmen, stuur los of juist vast, remmen of juist niet) is vooral om IETS te doen, want op het moment dat je gaat shimmy'en heb je kennelijk een massa-veersysteem dat op z'n eigenfrequentie steeds sterker oscilleert, dus er moet in ieder geval IETS veranderen. Dat iets kan dus ook juist harder fietsen zijn.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat dit wel degelijk effect heeft.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Het gaat inderdaad om trillen in eigen frequentie van de constructie.... In dit geval fiets plus bereider.martinbo schreef: ↑02 aug 2020 15:52 Het is moeilijk van hier in de kristallen bol te kijken, maar:
- Rijd als je geen ervaring hebt in de bergen niet te snel; ik vind 70 km/hr snel
- Ik vermoed dat er sprake is geweest van zgn. shimmyen: een opeenstapeling van massa-veerelementen in de fiets en zijn berijder kan voor deze instabiliteit zorgen
- een windvlaag (i.c.m. hoge velgen - nooit het nut van begrepen) kan de aanzet voor de uitslag zijn, maar ook zonder trigger kan het shimmyen optreden
- de ervaring is dat hoe stijver het geheel is hoe minder het optreedt: slap gespaakte wielen, te zacht opgepompte banden en een groot (stalen) frame in het algemeen zijn bekende kwaaddoeners. Bij een fietsvriendje was het euvel verholpen na het correct oppompen van zijn banden
- verkrampt op de fiets zitten helpt niet: een goede daalhouding, genoeg gewicht voor en relaxed is belangrijk
- als het gebeurt acuut een knie tegen het frame helpt de uitslag te onderdrukken
In principe heeft elk voorwerp, of elke constructie een bepaalde trillingsfrequentie waarbij de trillingen niet meer dempen maar enorm uitvergroten. Dus het is een eigenschap van het systeem, en kom je in zijn geheel dus in die eigenfrequentie terecht, gaat t mis.
Het gaat dus om het totaal van het systeem (wielen, frame, bereide) en dan bij bepaalde snelheid, wind, wegdek. Het kan op ander wegdek bij een andere snelheid optreden.
Je kan dus niet zeggen dat het komt door de wielen of de fiets. Behalve misschien dat slappe frames, eerder in die eigen frequenties komen.
Maar daarom is het ook, dat als het gebeurd, je IETS moet doen. Knieën klemmen tegen frame veranderd direct je systeem en dus dat veersysteem en dus de eigen frequentie. Snelheid eruit halen, of juist verhogen, je gewicht naar achter schuiven, druk op de pedalen verhogen. Allemaal wijzigingen die het slingeren eruit kunnen halen. Aangezien 't bij 70 in 't uur gebeurde, is snelheid eruit halen en benen tegen frame aan klemmen de meest voor de hand liggende acties.
Ik heb trouwens met mijn stalen wind, met bepakking, hier soms last van zo rond de 35 a 40 km/u. In een afdaling kan het dan zijn dat ik mijn positie wijzig tot ik ruim boven de 40 kom en dan is het issue weg. Of dat ik net onder die kritische snelheid blijf hangen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013