Ik durf ook nog wel te stellen dat veel mensen misschien wel sneller sprinten zonder 11. En of volle gas meetrappen in de afdaling op de openbare weg nu zo nuttig is weet ik ook niet.
Ik kan best een stukje sprinten als niet sprinter, maar in koers is alles relatief. Een 11 monteren is
juist een valkuil voor mij. Let wel altijd met 52/53 voorblad gereden en nooit met een 50. De grap is dat ik de sprint aanga op de 14 en in wanhoop die laatste tandjes ook nog wel afschakel en op de al dan niet gemonteerde 11 terechtkom. Dan zakt de cadans te ver terug om nog die vinnige sprint te trekken. Met een powermeter is het mij inzichtelijk geworden dat absolute watts output in een sprint bij mij hoger zijn op de 52-13. Dan kan je die nog afschakelen naar 52-12 om de snelheid nog wat vast te houden ( je wordt moe ), maar versnellen deed ik daar al niet meer op. Laat staan dus op de 11. Met meer omwentelingen heb je ook meer absolute watts aan output met minder beenkracht. Zo kan je met dunne spillebeentjes als die van mij toch net boven de 1000w 5s aan output halen met cadans van 110-115, wat je op een 11 dus juist niet lukt omdat je daar meer absolute kracht voor nodig hebt.
Voor sommigen is sprinten niet anders dan m op te 11 gooien en stoempen. En de krachtmensen kunnen hier zeker zelfs zonder specifieke training genoeg succes mee hebben
. Bij de niet krachtmensen wordt dat nooit wat. Mijn wielertrainer heeft me toch wat nuttige dingen geleerd en altijd heel veel sprintdrills en rpm werk laten doen. ( Laatste twee wedstrijdseizoenen met krachttraining zat ik op 1150w 5s.). Een topsprinter trekt hem op de 11 ook naar 110-115 rpm. ( maar dan rijdt hij uiteindelijk 71+ km/h ). Daar heb ik de absolute bouw en kracht toch niet voor.
Sprinten kan je zeker leren, maar je bent een echte sprinter of je bent het niet. Ik ben het niet, maar heb echt wel mijn best moeten doen om er wat van te maken zodat je in ieder geval die pieksprintjes / demarrages tijdens de koers goed aan kon.