Dat hangt er vanaf wat je wil doen. Ik gebruik voornamelijk Trainerroad en soms Zwift. Voor mij is dat echt wel een game-changer. Vroeger vond ik de rollen vreselijk saai. Gewoon een uurtje trappen, altijd zelfde tempo. Heel soms een blokje er in, maar hoe lang en hoe hard? Met trainerroad kun je bv trainingsschema's volgen, losse trainingen doen of zelf je trainingen maken. Interval trainingen op de rollen zijn zoveel minder saai, en bovendien erg nuttige trainingen! Het voordeel van een smart trainer is dat je je ook geen zorgen moet maken over versnelling en wattage, de weerstand wordt zo aangepast. Toen ik vroeger intervallen deed met een oud rollen systeem was dat altijd een gepruts en gezoek naar de juiste versnelling en weerstand.
Zwift heeft meer een sociaal en VR karakter. Je kan verschillende parcoursen rijden, bergop, bergaf. Zeker de wedstrijden vind ik erg fijn. Dus ja, tov oudere rollen gaat er een hele nieuwe wereld open. Ben je daarin niet geïnteresseerd en wil je gewoon een uurtje losrijden met de tv op de achtergrond, dan is een smarttrainer + software abonnement het geld niet waard.