Blijft de 11-23 cassette van Shimano in productie?
Op een globe met relief is Australië vlak, ja.
In het zuidoosten liggen bergketens , ruim boven 2000 m, waar ik niet graag met een 23 zou rond moeten rijden,
Op een wereldkaart krijg je ook de valse indruk dat Australië een landje is, maar het is een werelddeel...niet veel kleiner dan Europa.
Europa ruim 10 M vierkante km
Australië 7,7 M vierkante km.
Laatst gewijzigd door Keezx op 04 aug 2020 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Zo denk ik er persoonlijk ook over.
Maar ik denk:
1 niet dat die er komt ze vullen 12sp aan met een 11
2 ze maken een 12/30 waar nog de 18 niet in zit.......
Ik vraag me af welke aantallen shimano afzet van een 11/23 en 12/25 ten opzichte van de rest.
Maar ik denk:
1 niet dat die er komt ze vullen 12sp aan met een 11
2 ze maken een 12/30 waar nog de 18 niet in zit.......
Ik vraag me af welke aantallen shimano afzet van een 11/23 en 12/25 ten opzichte van de rest.
- razenderoeland
- Forum-lid
- Berichten: 1320
- Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
- Locatie: Dronryp
Ik stond ook voor het probleem dat de 12-23 niet meer in de verkoop was. Dit was dan wel 10 speed. Ik ben overgestapt naar Miche omdat je daar zelf je cassette kunt samenstellen uit diverse losse kransjes. Dan blijft het toch mogelijk om met een cassette te blijven fietsen waarvan het verloop in de meeste gevallen 1 tandje bedraagt. Voor het geval dat ik in bergachtig gebied ga fietsen vervang ik de cassette voor een cassette met grootste blad 28.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
-
- Forum-lid
- Berichten: 294
- Lid geworden op: 05 aug 2010 00:59
- Locatie: Gilze
Dat zit ik inderdaad. Toen er van 8 naar 9 werd gegaan waren er mensen die dat nutteloos vonden. Van 9 naar 10 idem, van 10 naar 11 idem..... En vast daarvoor ook al maar toen fietste ik zelf nog niet.
Je moet vooruitgang niet tegen willen houden omdat het huidige prima werkt. Dan reden we nu nog met een achterwiel met zowel links als rechts een tandwiel.
Heb ik weer, bloedarmoede! Iemand tips?
Vind je het erg dat ik zoiets enigszins pathetisch vind?
Geleidelijk nadert de "vooruitgang" tot nul en met 11 speed zitten we al in de buurt, welke krans mis je nog?
Oh , je wil alles met 1 tand omhoog....
11-12 is iets van 9%
21-22 is nog maar 4 a 5% , hier gaan extra kransjes alleen nog maar in de weg zitten.
Was getekend: een geharnaste 9 speed rijder.
Geleidelijk nadert de "vooruitgang" tot nul en met 11 speed zitten we al in de buurt, welke krans mis je nog?
Oh , je wil alles met 1 tand omhoog....
11-12 is iets van 9%
21-22 is nog maar 4 a 5% , hier gaan extra kransjes alleen nog maar in de weg zitten.
Was getekend: een geharnaste 9 speed rijder.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik zie dat Shimano 105 R7000 ook een cassette in 12-25 heeft, dus wel met de 18T. Opzich is dat wel een mooie cassette voor mijn trainingswielen. Iets zwaarder dan de Ultegra, maar dat zal op het vlakke niet zoveel uitmaken. Op die manier kan ik mijn 3 11-23 cassettes die ik nu nog heb bewaren voor de koerswielen.
Zijn er verder nog nadelen aan de 105 cassette? Scheelt toch zo'n 20 euro tov Ultegra.
Zijn er verder nog nadelen aan de 105 cassette? Scheelt toch zo'n 20 euro tov Ultegra.
Bovenstaande staat op de futurumsite. Zorgt dat goedkopere metaal ook dat de cassette veel sneller slijt? Ik hou van een stille aandrijftrein, is dat met 105 cassette ook het geval?De Shimano 105 R7000 11-speed cassette is vernieuwd en verbeterd wat betreft schakelprestaties en duurzaamheid. Onder andere het ontwerp van de tanden is aangepakt zodat deze de ketting nog beter ‘grijpen’ en zo de schakelprestaties optimaliseren. De Shimano 105 R7000 cassette is in vergelijking met de Ultegra R8000 cassette vervaardigd uit goedkoper metaal en heeft een wat hoger gewicht.
Ik zeg: marketing BS. Het gewichtsverschil is vrij klein (30 gr op een cassette van 11-28). En dat komt vermoed ik meer door de opbouw van de cassette. M.a.w. de spiders van de grote kransen. De Ultegra heeft de grootste 5 kransen op 2 spiders zitten en de 105 alleen de grootste 3 op 1 spider.NuitKor schreef: ↑06 aug 2020 12:10Bovenstaande staat op de futurumsite. Zorgt dat goedkopere metaal ook dat de cassette veel sneller slijt? Ik hou van een stille aandrijftrein, is dat met 105 cassette ook het geval?De Shimano 105 R7000 11-speed cassette is vernieuwd en verbeterd wat betreft schakelprestaties en duurzaamheid. Onder andere het ontwerp van de tanden is aangepakt zodat deze de ketting nog beter ‘grijpen’ en zo de schakelprestaties optimaliseren. De Shimano 105 R7000 cassette is in vergelijking met de Ultegra R8000 cassette vervaardigd uit goedkoper metaal en heeft een wat hoger gewicht.
En aangezien twee van de meest gebruikte kransen (hier op het platteland) bij de Ultegra op 1 spider zitten zul je veel minder last van invreten hebben. En je kunt voor Ultegra losse kransen kopen. Voor 105 weet ik dat niet. Dus twee voordelen voor Ultegra (al kun je de 105 cassette natuurlijk ook met sommige Ultegra kransen opbouwen).
(EDIT: even weggehaald dat ik het niet kon bevestigen - nu wel - met dank aan het WWW)
Laatst gewijzigd door leon1 op 06 aug 2020 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ride bikes, not tanks!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
voordeel voor de 105 is de prijs.., en goede kans dat het materiaal juist slijtvaster is. Ten kostte van het kleine verschil in gewicht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13907
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ultegra en 105 zijn slijtvaster dan DA.
In da zitten de grootste kransen van Tita dat slijt sneller, maar is lichter.
In da zitten de grootste kransen van Tita dat slijt sneller, maar is lichter.
Mijn trainingswielen hebben een DT 350s body van alu die met ultegra al aardig invreet. Ik frees zelfs na deze cassette dat ik een nieuwe body moet kopen, omdat ik dan de kransjes er niet meer af krijg. Dus jij zou een 105 dan afraden?leon1 schreef: ↑06 aug 2020 12:22Ik zeg: marketing BS. Het gewichtsverschil is vrij klein (30 gr op een cassette van 11-28). En dat komt vermoed ik meer door de opbouw van de cassette. M.a.w. de spiders van de grote kransen. De Ultegra heeft de grootste 5 kransen op 2 spiders zitten en de 105 alleen de grootste 3 op 1 spider.NuitKor schreef: ↑06 aug 2020 12:10Bovenstaande staat op de futurumsite. Zorgt dat goedkopere metaal ook dat de cassette veel sneller slijt? Ik hou van een stille aandrijftrein, is dat met 105 cassette ook het geval?De Shimano 105 R7000 11-speed cassette is vernieuwd en verbeterd wat betreft schakelprestaties en duurzaamheid. Onder andere het ontwerp van de tanden is aangepakt zodat deze de ketting nog beter ‘grijpen’ en zo de schakelprestaties optimaliseren. De Shimano 105 R7000 cassette is in vergelijking met de Ultegra R8000 cassette vervaardigd uit goedkoper metaal en heeft een wat hoger gewicht.
En aangezien twee van de meest gebruikte kransen (hier op het platteland) bij de Ultegra op 1 spider zitten zul je veel minder last van invreten hebben. En je kunt voor Ultegra losse kransen kopen. Voor 105 weet ik dat niet. Dus twee voordelen voor Ultegra (al kun je de 105 cassette natuurlijk ook met sommige Ultegra kransen opbouwen).
(EDIT: even weggehaald dat ik het niet kon bevestigen - nu wel - met dank aan het WWW)