Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke banden op Giant SLR-1 Disc Composite 2020 wielen?

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 12 aug 2020 23:11

Philippos schreef: 12 aug 2020 22:16
t2300 schreef: 12 aug 2020 18:26 Ook met een hookless velg kunnen gewone vouwbanden, met binnenland gemonteerd worden.
Alle fabrikanten die ik heb gezien geven expliciet aan dat hookless velgen absoluut niet gebruikt mogen worden met bibas maar alleen met tubeless (ready) banden. Of heb je een voorbeeld waar dit wel mag?
Ik heb de rad15 velgen. NL bedrijfje. Heb de man erachter redelijk hoog zitten.
Komt van rigida/ryde. En is sinds een aantal jaar zelf met velgen productie begonnen.
https://www.rad15.bike/velgen

Nu is de velg rand, of velgdiepte ook groter dan ik gewend ben bij deze velg.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een band van deze velg loopt.

Dit gaf hij aan op mijn vraag destijds:

Beste Rad15,

De velgen van jullie zijn hookless
Betekent dit dat er uitsluitend met tubeless banden gereden kan worden?
Of kan toch een normale band met binnenband ook?

Antwoord:

Beide gaat prima, het ontbreken van de 'hook' heeft geen invloed

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 13 aug 2020 07:18

Keezx schreef: 12 aug 2020 22:42
havana schreef: 12 aug 2020 20:08
Keezx schreef: 12 aug 2020 18:58 Het "ploppen" is het met een plop in het tubeless geultje schieten.
Of het plopgeluid ook komt van de hieldraad tegen de velgrand moet nog wetenschappelijk bewezen worden.
Onzin, ploppen hoor je meestal ook bij NTR velgen. Eigen ervaring. Tip: hou eens op met dingen roepen die je niet in real life gezien hebt.
Ik had nog nooit in 50 jaar ploppen gehoord, totdat de eerste TR velgen opdoken..
Tip: rot op met mij proberen vliegen af te vangen.....
En hoeveel tubeless banden heb je in die 50 jaar al gemonteerd op een racefiets? Ik zal het antwoord vast geven: 0.

Net zoveel ervaringen heb je met zaken als 11 speed, carbon, elektrisch schakelen, schijfremmen en eigenlijk alles wat op een moderne fiets zit. Toch heb je overal een, vaak nogal uitgesproken mening over, die je vrij stellig en feitelijk brengt. Dat is prima, maar is het is pure theorie, in 9 van de 10 gevallen alleen maar gebaseerd op boekenwijsheid en hear say, in plaats van op real life ervaring.

Je manier van redeneren is hierbij altijd: ik heb in 50 jaar nog nooit X gebruikt dus X is onzin. In de wetenschap wordt dit falsificatie genoemd: ik zie alleen maar witte zwanen dus zwarte bestaan niet. Terwijl die best kunnen bestaan als je maar weet waar je moet zoeken.

Je zal hier wel weer een uiterst bijdehand antwoord op hebben met opzettelijke zpelvauten, maar hier laat ik het voorlopig even bij. :winkthumb:

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 13 aug 2020 07:32

t2300 schreef: 12 aug 2020 23:11
Philippos schreef: 12 aug 2020 22:16
t2300 schreef: 12 aug 2020 18:26 Ook met een hookless velg kunnen gewone vouwbanden, met binnenland gemonteerd worden.
Alle fabrikanten die ik heb gezien geven expliciet aan dat hookless velgen absoluut niet gebruikt mogen worden met bibas maar alleen met tubeless (ready) banden. Of heb je een voorbeeld waar dit wel mag?
Ik heb de rad15 velgen. NL bedrijfje. Heb de man erachter redelijk hoog zitten.
Komt van rigida/ryde. En is sinds een aantal jaar zelf met velgen productie begonnen.
https://www.rad15.bike/velgen

Nu is de velg rand, of velgdiepte ook groter dan ik gewend ben bij deze velg.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een band van deze velg loopt.

Dit gaf hij aan op mijn vraag destijds:

Beste Rad15,

De velgen van jullie zijn hookless
Betekent dit dat er uitsluitend met tubeless banden gereden kan worden?
Of kan toch een normale band met binnenband ook?

Antwoord:

Beide gaat prima, het ontbreken van de 'hook' heeft geen invloed
Nog een aanvulling hierop.
Artikel over ENVE hookless velgen waar de product engineer het volgende antwoord:

EVNE states that the company has been prototyping M-series rims for a year and found greater burp resistance through laboratory loading and months of field-testing with a variety of tyres.

When we introduced our first hookless rim a couple years ago, we did a lot of blow-off testing with our tyres as well as our competitors’. We were pretty confident that tyres coming off were not going to be an issue. We also logged a lot of ride hours on them. We never had a problem with tyre retention in development, and in the couple years they’ve been on customers’ bikes,tyres have been staying on just fine, no matter tubed or tubeless.To sum up, existing standards that companies are using today have been fine,” said Buckley.

https://www.bikeradar.com/features/trai ... lideshow=1

Overigens ontgaat mij het doel van een hookless velg op een racefiets.
Let wel, bovenstaande zaken hebben betrekking op mtb velgen, waarbij het hookless is geïntroduceerd om het burpen van banden op hele lage druk tegen wordt gegaan.
Nu zul je bij racefiets banden nooit in dat gebied komen, omdat domweg de druk veel hoger is, en “burpen” niet zal voorkomen

Philippos
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Philippos 13 aug 2020 08:37

Ik dacht dat juist vanwege de hoge druk in een race band het afgeraden werd om hookless te gebruiken icm een niet tubeless band.

Topic wordt mooi gekaapt zo :P

JoostG
Forum-lid

JoostG 13 aug 2020 08:50

t2300 schreef: 13 aug 2020 07:32

Waarschijnlijk gewicht en makkelijker te maken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 aug 2020 09:23

havana schreef: 13 aug 2020 07:18 CUT
En hoeveel tubeless banden heb je in die 50 jaar al gemonteerd op een racefiets? Ik zal het antwoord vast geven: 0.

Het gaat hier natuurl;ijk niet om de banden, maar om de velg.....het ploppen heeft met de soort band op zich niets te maken, dat lijk je eigenlijk niet in te zien...
Als jongen van 17 heb ik een paar weken in de vakantie als assistent bandenmonteur mogen werken in een Jan van den Broek vestiging (later Kwik Fit) en zelfs nu hoor ik nog het typische plopgeluid van de band die op zijn plek komt op het tubeless velgbed....en 45 jaar later ging er meteen een lampje branden bij de eerste TR fietsvelg.
Ik ben natuurlijk een retrogrouch, maar ik laat me eigenlijk nooit uit over dingen die ik niet weet uit ervaring en waar ik al dan niet ervaring mee heb kan jij onmogelijk weten.
Met feiten kan ik wel wat,. maar schimpscheuten, tja , ik heb vast ook wel eens op jouw tenen gestaan, komt onvermijdelijk wel eens voor.
Laatst gewijzigd door Keezx op 13 aug 2020 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 aug 2020 09:37

JoostG schreef: 13 aug 2020 08:50
t2300 schreef: 13 aug 2020 07:32

Waarschijnlijk gewicht en makkelijker te maken.
Dat is wel eens meer aan de orde geweest en hit 1 , voor wat het waard is:
https://www.cadex-cycling.com/nl/cadexapproved
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie