Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Controle carbon fiets/stuur na val & schade aan carbon velg?

SSSander
Forum-lid

SSSander 13 aug 2020 08:12

Door afgelopen weekend op een afgebroken groot stuk rots op de weg te rijden ben ik zwaar gevallen. Dus geen frontale botsing, maar zo'n 15-20 schuiven en door de lucht vliegen van de fiets. Op het eerste zicht leek de materiële schade aan de fiets nog mee te vallen tot enkel krassen op de shifters en de derailleurs.

Ik ben nu echter dieper beginnen kijken en heb al wat schade aan mijn carbon velg ontdekt. Er is een klein stukje aan de binnenzijde afgebroken (zie foto). Iemand een idee of dit te herstellen is of kan dit misschien geen kwaad?

Heeft ook iemand een idee hoe ik kan zien of mijn carbon frame/stuur en stuurpen niet verder beschadigd zijn? Of moet je die sowieso afschrijven? (Nog maar 1 jaar oud :dislike: )

Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 aug 2020 09:58

Foto is niet erg duidelijk, maar het lijkt me kosmetisch en dan kan je wel wat opknappen met schuren+ blanke lak.
Er zijn bedrijven die claimen dat ze frames effectief kunnen onderzoeken:
https://www.carbononline.nl/carbon-frame-onderzoek/
Prijzen nog niet exorbitant, maar wel zodanig dat ik zelf in ieder geval eerst grondig visueel onderzoek zou (laten) doen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

prjz
Forum-lid

prjz 13 aug 2020 10:13

Als je fiets een schuiver heeft gemaakt, zal het allemaal wel meevallen. Een frontale botsing is een ander verhaal.
prj

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 13 aug 2020 10:17

Ook een houtsnijdende opmerking :like:
Het hoeft niet altijd moeilijk te zijn....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie