Koen42 schreef: ↑13 aug 2020 21:46
Suntoro schreef: ↑13 aug 2020 13:02
Aangezien je al een mtb en koersfiets hebt zie ik het probleem met 1x11 niet echt. Ik neem aan dat je mtb ook 1x11 of 1x12 is.
Mtb is een 2x11.
Het gaat mij niet om het feit dat ik niet boven zou geraken op een helling. Ik denk alleen dat de verhoudingen tussen de kransjes onderling soms nogal groot gaan uitvallen, waardoor je moeilijker de juist cadans gaat vinden.
Ik ben er nog niet uit. Al heel veel modellen/merken bekeken maar het is altijd wel iets.
Overjaarse modellen zijn bijna overal uitverkocht. En persoonlijk vind ik de kleuren van vele 2021 modellen gewoon niet mooi. Je ziet veel modellen in dat bordeaux/rood of beige/groenige kleuren.
De zoektocht gaat verder.
Ik zou toch eens gaan testen met 1x11 of 1x12 indien je een fiets kan proefrijden. Testdag/evenement of iets dergelijks. Toen ik een 29er mtb ging kopen heb ik ook diverse 29ers getest. Enigszins kan ik begrijpen dat je 1x11 niet ok vind, maar volgens mij is het ook een kwestie van gewenning. Op asphalt mis ik soms ook een tussen stapje tussen 2 versnelling op mijn mountainbike als ik rond de 30km/u wil fietsen en voelt mijn cadans niet ok. Iets langzamer is prima. Maar op mijn gravel fiets heb ik dat eigenlijk niet. De discussie over niet voor 1x11 of 1x12 is ook lang een discussie geweest op het mountainbikeforum. Ik zou ook best 1x12 willen rijden op de racefiets, maar zie het nog niet zitten om voorbladen of cassettes te wisselen als ik eens een keertje naar de Ardennen of Alpen ga. Maar in Nederland rijd ik zelden op het kleine blad, dus met een 1x12 cassette met een groter bereik zou ik mij prima redden. Indien de kleinere kransjes niet te grote stappen hebben. Meestal is dat ook wel zo. Met een 4oT voorblad en kleinere wielen op de gravel merk ik dat minder dan met een 32T voorblad met grote 29er banden op mijn mountainbike. Vorig jaar tijdens Cape Pioneer heb ik geen verzetten gemist trouwens op mijn mountainbike, terwijl daar ook veel lange asphalt verbindingsstukken tussen zaten. En ook veel makkelijke gravelroads.
Je zou eens moeten kijken naar gear calculator of je juiste verzetten kunt rijden met 1x11 en jouw gewenste cadans. En daarbij gewenste snelheid. Toen ik nog fixed gear wedstrijden reed gebruikte ik zo'n calculator veel. Je kan van alles invoeren, bandenmaat, cadans en tandwielen. Vervolgens rolt er een snelheid uit. De juiste cadans vinden met 1x11 of 1x12 is vaak maar kiezen tussen 2 verzetten, dus daar hoef je niet lang over te piekeren.
In de jaren dat ik met mijn fixie mijn woon-werk ritjes afwerkte moest ik ook even zoeken naar een comfortabel verzet, die zowel heen als terug fijn aan voelde. Maar in de winter reed ik een lichter verzet dan in de zomer als ik wat fitter was.