Trek
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Trek is overduidelijk bezig om meer priemiejum te worden.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ben benieuwd hoe lang ze het volhouden. Recreatief wielrennen is booming nu en het geld klotst bij consumenten tegen de wanden (en anders financieren ze het wel), maar ik betwijfel of dat zo blijft.
Merken zijn er al wel op in aan het spelen als je het mij vraagt; vendor lock-ins met alle proprietary onderdelen en ze kiezen voor hogere marges i.p.v. hogere kwantiteit. Liever dat alles uitverkocht is, maar elk product 10x over de kop gaat, dan de productie te stressen met minieme marges waarbij een terugval in de vraag desastreus zal zijn. Vanuit economisch oogpunt verstandig, maar als consument ben je gewoon de dupe.
Goed voorbeeld op Weight Weenies. Specialized en Trek die hun top modellen voor zo'n $12,000 verkopen, maar als je alle losse onderdelen bij elkaar optelt kom je een stuk lager uit (en dan vind ik deze prijzen nog ruim genomen):
frame, fork, stem $5000
DA di2 group $2500
wheels $2500
bars $300
tires $160
saddle $300
misc $100
$10,860
Je zou toch zeggen dat de verkoopprijs van een complete fiets lager uit moet komen dan de som van alle onderdelen. Zij kunnen groot inkopen en je hebt vrijwel geen keuzevrijheid.
Merken zijn er al wel op in aan het spelen als je het mij vraagt; vendor lock-ins met alle proprietary onderdelen en ze kiezen voor hogere marges i.p.v. hogere kwantiteit. Liever dat alles uitverkocht is, maar elk product 10x over de kop gaat, dan de productie te stressen met minieme marges waarbij een terugval in de vraag desastreus zal zijn. Vanuit economisch oogpunt verstandig, maar als consument ben je gewoon de dupe.
Goed voorbeeld op Weight Weenies. Specialized en Trek die hun top modellen voor zo'n $12,000 verkopen, maar als je alle losse onderdelen bij elkaar optelt kom je een stuk lager uit (en dan vind ik deze prijzen nog ruim genomen):
frame, fork, stem $5000
DA di2 group $2500
wheels $2500
bars $300
tires $160
saddle $300
misc $100
$10,860
Je zou toch zeggen dat de verkoopprijs van een complete fiets lager uit moet komen dan de som van alle onderdelen. Zij kunnen groot inkopen en je hebt vrijwel geen keuzevrijheid.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Bizar, had zo nog niet nagerekend.ypuh schreef: ↑14 aug 2020 09:41 Goed voorbeeld op Weight Weenies. Specialized en Trek die hun top modellen voor zo'n $12,000 verkopen, maar als je alle losse onderdelen bij elkaar optelt kom je een stuk lager uit (en dan vind ik deze prijzen nog ruim genomen):
frame, fork, stem $5000
DA di2 group $2500
wheels $2500
bars $300
tires $160
saddle $300
misc $100
$10,860
Dat kun je echt wel halen voor $10k.
Less is bore
Die vendor lock-in valt toch best mee vind ik. Zowel op de Speci als de Trek kan eender welk stuur of stuurpen, al geef je dan wel (deels) de interne kabels op.
Bij de meeste merken kan dit volgens mij wel (soms zit je wel vast aan de stuurpen maar zelden aan het stuur)
Prijzen gaan inderdaad nergens meer over. Sowieso altijd een los frame kopen en zelf opbouwen
Bij de meeste merken kan dit volgens mij wel (soms zit je wel vast aan de stuurpen maar zelden aan het stuur)
Prijzen gaan inderdaad nergens meer over. Sowieso altijd een los frame kopen en zelf opbouwen
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, midden segment niet nee.
En hoog segment kan het wel uit, maar in geen 10.000 jaar dat ik 10k uit ga geven aan een fiets.
De lol is er wel een beetje vanaf als materiaal liefhebber.
En hoog segment kan het wel uit, maar in geen 10.000 jaar dat ik 10k uit ga geven aan een fiets.
De lol is er wel een beetje vanaf als materiaal liefhebber.
Less is bore
Het ging over de topmodellen.
Maar zelfs voor het middensegment kan dat voordeliger uitkomen als je veel zelf kan en hier een daar een koopje op de kop kan tikken.
Soms hebben fabrikanten wel erg goede kant-en-klare aanbiedingen. Paar jaar geleden was mijn Giant TCR zo'n geval. Carbon frame, Ultegra (en 105 remmen/shifters) voor 2000€. Ik heb uiteindelijk enkel het frame over gehouden en al de rest verkocht, kwam redelijk voordelig uit zo (ik had de DI2-groep en carbon wielen al van de vorige fiets)
Fietsen worden duurder maar als je een beetje uitkijkt, zijn er ook koopjes te doen (zoals bij WdV of ergens een overjarig model, al is dat dit jaar wat lastiger natuurlijk)
Ik zou ik elk geval nooit 10.000€ (of meer) betalen voor een fiets (tenzij ik de Lotto win )
Maar zelfs voor het middensegment kan dat voordeliger uitkomen als je veel zelf kan en hier een daar een koopje op de kop kan tikken.
Soms hebben fabrikanten wel erg goede kant-en-klare aanbiedingen. Paar jaar geleden was mijn Giant TCR zo'n geval. Carbon frame, Ultegra (en 105 remmen/shifters) voor 2000€. Ik heb uiteindelijk enkel het frame over gehouden en al de rest verkocht, kwam redelijk voordelig uit zo (ik had de DI2-groep en carbon wielen al van de vorige fiets)
Fietsen worden duurder maar als je een beetje uitkijkt, zijn er ook koopjes te doen (zoals bij WdV of ergens een overjarig model, al is dat dit jaar wat lastiger natuurlijk)
Ik zou ik elk geval nooit 10.000€ (of meer) betalen voor een fiets (tenzij ik de Lotto win )
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Je moet een keer mazzel hebben met overjarig.
Baal er bijv nog van dat ik geen GanRS frame bij Mantel heb gekocht 2 maanden geleden voor €1200.
Baal er bijv nog van dat ik geen GanRS frame bij Mantel heb gekocht 2 maanden geleden voor €1200.
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Wat is het middensegment? Een Canyon Ultimate CL 7.0 van €1,699 ga je inderdaad niet met losse onderdelen voor zo'n bedrag samen kunnen stellen. Idem voor de instap carbon Giant TCR's etc. of de meeste uDi2 varianten.
Pas wanneer je naar de top groepen, hoge carbon wielen, geïntegreerde sturen etc. gaat wordt het interessant om zelf samen te stellen. Met wat geduld/deals/overjarige kleurtjes kun je voor €5-6k dicht in de buurt komen bij de modellen die nu voor €10-11k gaan.
Dat wordt steeds lastiger nu ze voor losse framesets ook €4-5k vragen (Emonda SLR kost €3.999 + €180 seat mast, de Tarmac SL7 kost €4.199 als frameset), maar ook die komen uiteindelijk wel in de aanbieding (min 25-40%). Idem voor een AXS/DA Di2 groep, dus ruim onder die €11.5k adviesprijs zul je wel blijven.
Pas wanneer je naar de top groepen, hoge carbon wielen, geïntegreerde sturen etc. gaat wordt het interessant om zelf samen te stellen. Met wat geduld/deals/overjarige kleurtjes kun je voor €5-6k dicht in de buurt komen bij de modellen die nu voor €10-11k gaan.
Dat wordt steeds lastiger nu ze voor losse framesets ook €4-5k vragen (Emonda SLR kost €3.999 + €180 seat mast, de Tarmac SL7 kost €4.199 als frameset), maar ook die komen uiteindelijk wel in de aanbieding (min 25-40%). Idem voor een AXS/DA Di2 groep, dus ruim onder die €11.5k adviesprijs zul je wel blijven.
De prijzen zijn de laatste jaren wel echt de pan uit gerezen.. Wel een beetje jammer. Een los frame kopen is dan ook zeker interessant, zeker als je overjarig model zoekt (ook buiten Nederland). En wat geduld hebt met zoeken naar losse onderdelen (of je gewoon een hele bak met onderdelen hebt )
En hoe duur ze een Trek ook maken, op de een of andere manier zal ik het nooit als premium merk gaan zien..
En hoe duur ze een Trek ook maken, op de een of andere manier zal ik het nooit als premium merk gaan zien..