Deuk in velg
Hallo
Ik heb ontdekt dat er een deukje in de velg van mijn achterwiel zit. Het is een velg die standaard op mijn Scott Speedster 10 (2017) zat. Nog maar 4000 km mee gereden.
Velg is een Syncros Race 22 (Alex Rims)
Deukje valt al bij al mee en ik denk dat deze wel gerecht kan worden. Wat denken jullie?
Bedankt!
Ik heb ontdekt dat er een deukje in de velg van mijn achterwiel zit. Het is een velg die standaard op mijn Scott Speedster 10 (2017) zat. Nog maar 4000 km mee gereden.
Velg is een Syncros Race 22 (Alex Rims)
Deukje valt al bij al mee en ik denk dat deze wel gerecht kan worden. Wat denken jullie?
Bedankt!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Vervelend. Denk namelijk dat het wiel structureel gezien z'n sterkte nog wel prima behoudt, maar je gaat simpelweg in de problemen komen bij het remmen en helemaal bij het afdalen. Als je met 50-60-70 km/u naar beneden gaat, wil je geen onbalans hebben in je remvlak wat vibraties of erger veroorzaakt.
Uitdeuken lijkt me lastig. Met vervangen ben je ca. €35 voor de velg kwijt en €35 voor het opnieuw opspaken en anders gewoon verkopen als een Tacx achterwiel voor de mensen die nog een wheel-on trainer hebben.
Uitdeuken lijkt me lastig. Met vervangen ben je ca. €35 voor de velg kwijt en €35 voor het opnieuw opspaken en anders gewoon verkopen als een Tacx achterwiel voor de mensen die nog een wheel-on trainer hebben.
Iets dergelijks heb ik gehad op de vakantiefiets (MTB; velgrem) van 1 van de Woefdrammetjes op fietsvakantie in China. Rechtgebogen met een bahco van het hotel en afgemaakt met schuurpapier. Bij thuiskomst wel een nieuwe velg laten spaken, vooral omdat ik niet nog een keer met dat wiel de rimboe in ga met reserveonderdelen ver buiten bereik.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Niet buigen maar over het bolle deel met de houten steel van een hamer heen en weer wrijven. Aluminium is bros en kan bij koud buigen met een stalen gereedschap scheurtjes vormen.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Ik heb eerst wat spanning van de rondliggende spaken gehaald en vervolgens met wat houten blokjes en een hamertje het geheel terug vlak gemaakt. (Bij mij zat de deuk wel in de andere richting).
Vervolgens de slag eruit gehaald en de spaakspanningsverschillen uitgevlakt.
De enige goede methode is om aan de goede kant ( binnenkant velg ) een plaatje metaal te plaatsen van 2 mm. Dan een draadeindje M3 of M4 met 2 moertjes als omgekeerde pers te gebruiken. Dus afzetten op het metalen plaatje.
Ook een optie is om tussen het metalen plaatje en de slechte vervormde kant een houten wig te tikken.
Het metalen plaatje voorkomt dat de goede kant beschadigd raakt. Sowieso niet met een Bacho of tang tekeer gaan ..
Ook een optie is om tussen het metalen plaatje en de slechte vervormde kant een houten wig te tikken.
Het metalen plaatje voorkomt dat de goede kant beschadigd raakt. Sowieso niet met een Bacho of tang tekeer gaan ..
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Die "enige goede methode" levert nooit een goed resultaat op omdat de kracht veel te egaal uitgevoerd wordt, zo blijft er altijd een uitstekend randje.
Er zijn veel mogelijke manieren om dit uit de deuken, ik doe het zoals oa in de Barnett manual of bij Jobst Brandt beschreven wordt. Met hout en de kracht waar ze nodig is.
Er zijn veel mogelijke manieren om dit uit de deuken, ik doe het zoals oa in de Barnett manual of bij Jobst Brandt beschreven wordt. Met hout en de kracht waar ze nodig is.