Advies bandenspanning
Het beste advies is: zelf wat zoeken en experimenteren.
Waarom?
-De ene manometer is de andere niet. Op drukken van 5 bar en meer kunnen bepaalde meters al gemakkelijk tot 0.5 bar (en meer) afwijken.
-De ene band is de andere niet. Op het vlak van stijfheid flanken, effectieve breedte, profiel, enz;.. .
-Iedereen heeft een andere voorkeur. Wat goed aanvoelt voor de ene voelt niet goed aan voor de andere.
-Gewicht van het wiel speelt ook een rol. Een zwaarder wiel gaat op een hogere druk sneller stuiteren dan een licht wieltje.
Bovenstaande dingen zijn zowat de belangrijkste factoren waar rekening mee gehouden moet worden.
Waarom?
-De ene manometer is de andere niet. Op drukken van 5 bar en meer kunnen bepaalde meters al gemakkelijk tot 0.5 bar (en meer) afwijken.
-De ene band is de andere niet. Op het vlak van stijfheid flanken, effectieve breedte, profiel, enz;.. .
-Iedereen heeft een andere voorkeur. Wat goed aanvoelt voor de ene voelt niet goed aan voor de andere.
-Gewicht van het wiel speelt ook een rol. Een zwaarder wiel gaat op een hogere druk sneller stuiteren dan een licht wieltje.
Bovenstaande dingen zijn zowat de belangrijkste factoren waar rekening mee gehouden moet worden.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Is inderdaad iets om rekening mee te houden en zal kwestie van experimenteren zijn.
Heb nu wel een goede indicatie waar te starten en waarmee rekening te houden dankzij de verkregen info.
Hallo
Ik wou hiervoor geen nieuw topic openen, heb dezelfde vraag.
Ben nog niet zo lang aan het fietsen maar ik pompte mijn banden altijd op tot 8 bar aangezien er "max 8 bar" op de band staat. Had hier eigenlijk nooit over nagedacht.
Nog maar recent ben ik hier op het forum beginnen lezen en blijkt dat 8 bar voor mij echt te veel is.
Ik heb Michelin Power Road 700x25C clincher buitenbanden. Zelf weeg ik 67kg. Wat zouden jullie mij aanraden? Op de website van Michelin vind ik dit terug. Als ik nu 60kg uit de tabel omreken naar 67 kom ik aan 7,48 bar en als ik hetzelfde doe bij 70kg bekom ik 7 bar. Zijn dit de spanningen die ik dan ook het beste gebruik voor/achter?
Wat denken jullie?
Bedankt!
Ik wou hiervoor geen nieuw topic openen, heb dezelfde vraag.
Ben nog niet zo lang aan het fietsen maar ik pompte mijn banden altijd op tot 8 bar aangezien er "max 8 bar" op de band staat. Had hier eigenlijk nooit over nagedacht.
Nog maar recent ben ik hier op het forum beginnen lezen en blijkt dat 8 bar voor mij echt te veel is.
Ik heb Michelin Power Road 700x25C clincher buitenbanden. Zelf weeg ik 67kg. Wat zouden jullie mij aanraden? Op de website van Michelin vind ik dit terug. Als ik nu 60kg uit de tabel omreken naar 67 kom ik aan 7,48 bar en als ik hetzelfde doe bij 70kg bekom ik 7 bar. Zijn dit de spanningen die ik dan ook het beste gebruik voor/achter?
Wat denken jullie?
Bedankt!
Meer dan 5,5/5 bar achter/voor heb je echt niet nodig.
Optimaal voor jou vind je met wat expirimenteren, begin met 7 en haal er telkens 0,5 af, dan weet je na een paar ritjes waar je "sweet spot" ligt tussen de gewenste eigenschappen zoals vering en bochtvastheid.
Rij je veel over slechte wegen of veel goed asfalt is ook een puntje om mee te nemen...
Tabelletjes of maxima op de band zou ik negeren..
Optimaal voor jou vind je met wat expirimenteren, begin met 7 en haal er telkens 0,5 af, dan weet je na een paar ritjes waar je "sweet spot" ligt tussen de gewenste eigenschappen zoals vering en bochtvastheid.
Rij je veel over slechte wegen of veel goed asfalt is ook een puntje om mee te nemen...
Tabelletjes of maxima op de band zou ik negeren..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 14060
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
+1
Gewoon zelf proberen en testen leer je het meeste van. En kijk vooral naar de netto breedte van je band. Bij mij valt een 25c op 29.6mm (21c)
Zoek een stuk op waar snelle bochten, langzame bochten goed en slecht wegdek inzitten en ga proberen.
Ik merk dat bij mij de sweetspot met 84kg op 5.0 tot ongeveer 5.5 ligt zowel voor als achter. Tubeless wordt vaak gezegd 1 bar minder, maar met deze relatief lage spanning ga ik hooguit een halve bar minder, maar meestal gewoon gelijk.
Gewoon zelf proberen en testen leer je het meeste van. En kijk vooral naar de netto breedte van je band. Bij mij valt een 25c op 29.6mm (21c)
Zoek een stuk op waar snelle bochten, langzame bochten goed en slecht wegdek inzitten en ga proberen.
Ik merk dat bij mij de sweetspot met 84kg op 5.0 tot ongeveer 5.5 ligt zowel voor als achter. Tubeless wordt vaak gezegd 1 bar minder, maar met deze relatief lage spanning ga ik hooguit een halve bar minder, maar meestal gewoon gelijk.
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 876
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Is de breedte van de band (25c bijvoorbeeld) niet de aanduiding van de breedte van het loopvlak op de weg bij de juiste spanning? En dus niet de breedte van de band zoals je die met een schuifmaat meet?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Mijn ervaring is dat je comfort op slechte wegen vooral uit een goede kwaliteitsband uit het hogere segment haalt. Niet zozeer de bandenspanning of de bandenspanning alleen.
De Pro One is zo'n bandje. Ik rijd de 28mm Pro One gewoon op 7 bar en ik ga zoevend de kasseien over.
De Pro One is zo'n bandje. Ik rijd de 28mm Pro One gewoon op 7 bar en ik ga zoevend de kasseien over.
1-Nee (de spanning maakt niet uit voor breedte van het loopvlak)borgmonster schreef: ↑14 aug 2020 15:30 1-Is de breedte van de band (25c bijvoorbeeld) niet de aanduiding van de breedte van het loopvlak op de weg bij de juiste spanning?
2-En dus niet de breedte van de band zoals je die met een schuifmaat meet?
2-Dus wel.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Mag ik?
Ik heb aan Ruud-k twee vragen;
1) hoe zwaar ben je?
2) welke 5 kasseistroken zoef je dan achter elkaar overheen? (echt geloofwaardig wordt het met 10-15)