Carbonwielen (velgrem) met naaf die lekker ratelt :-)
- harry_sz
- Forum-lid
- Contact
Misschien een raar topic voor sommigen, maar ik ben dus op zoek naar een mooie set hoge carbon-wielen (~50mm) met een achternaaf die goed geluid maakt. Ik weet uit ervaring dat dit kan werken als een soort fietsbel, maar dan wat minder opdringerig. In deze tijden van wielren-haat, kan dat wel eens helpen.
Ik heb gemerkt dat veel naven namelijk heel erg stil zijn en dat vind ik onhandig. Daarnaast zijn er ook amper reviews of filmpjes te vinden die dit benoemen.
Bv de DT Swiss 350 is zo'n stille naaf. (begreep ik)
Nadeel is dat heel veel merken juist die DT Swiss naven gebruiken (350 en 240).
Kortom: Welke wielset heeft een naaf die wel lekker klikt?
Prijsidee: 1000-1500 euro. Dus als een lightweight-setje van 4K lekker klinkt, heb ik daar niet veel aan.
Tips zijn welkom dus!
Het gaat overigens om een Pinarello Gan met Shimano 105 11-speed. Met velgremmen dus. Ik wil gewone draadbanden met binnenband gebruiken. P Zero's in 25mm.
Ik heb gemerkt dat veel naven namelijk heel erg stil zijn en dat vind ik onhandig. Daarnaast zijn er ook amper reviews of filmpjes te vinden die dit benoemen.
Bv de DT Swiss 350 is zo'n stille naaf. (begreep ik)
Nadeel is dat heel veel merken juist die DT Swiss naven gebruiken (350 en 240).
Kortom: Welke wielset heeft een naaf die wel lekker klikt?
Prijsidee: 1000-1500 euro. Dus als een lightweight-setje van 4K lekker klinkt, heb ik daar niet veel aan.
Tips zijn welkom dus!
Het gaat overigens om een Pinarello Gan met Shimano 105 11-speed. Met velgremmen dus. Ik wil gewone draadbanden met binnenband gebruiken. P Zero's in 25mm.
-
- Forum-lid HC
Anders Chris King, maar dan zul je naar 2e hands moeten gaan kijken denk ik.
Ratel wordt vooral bepaald door de hoeveelheid tandjes en vet die er in het freewheel systeem zit. Zelf doe ik er juist wat meer en dikker vet in zodat ze vrijwel stil zijn.
Ratel wordt vooral bepaald door de hoeveelheid tandjes en vet die er in het freewheel systeem zit. Zelf doe ik er juist wat meer en dikker vet in zodat ze vrijwel stil zijn.
Ik heb ooit een setje laten spaken rond tune naven, en die maken zoveel herrie dat een bel niet meer nodig is
Letterlijk, even de beentjes stil, eventueel achteruit trappen en mensen gaan rustig een stukje opzij. Bijkomend voordeel: niemand die zicht ergert aan in hun ogen (oren!) onnodig belgebruik ("hebbiehaastofzo!")
Overigens: als je DT ratchets slechts lichtjes invet met dat rode spul van ze (ipv ze erin verzuipt), dan hoor je die ook goed.
Letterlijk, even de beentjes stil, eventueel achteruit trappen en mensen gaan rustig een stukje opzij. Bijkomend voordeel: niemand die zicht ergert aan in hun ogen (oren!) onnodig belgebruik ("hebbiehaastofzo!")
Overigens: als je DT ratchets slechts lichtjes invet met dat rode spul van ze (ipv ze erin verzuipt), dan hoor je die ook goed.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- daniel1975
- Forum-lid HC
DT naaf, 36t rachet en niet teveel vet; prima naaf met mooi geluid.
Edit: ik vind die 54 wel een beetje too much denk ik.
Edit: ik vind die 54 wel een beetje too much denk ik.
Less is bore
De dt350 is stil maar de 240 maakt meer geluid. Verschil zit in de ratchet. Je kunt de dt350 ook upgraden van een standaard 18t ratchet naar een 36T of 54t ratchet. Levert meer herrie op. Op you tubes heb je filmpjes met het verschil in geluid
o'7o
Ook de ratchet van een 240 naaf is standaard 18T (en daarmee identiek aan die van een 350 naaf). Upgraden is vooral fijn vanwege meer aangrijppunten, maar daar merk je alleen maar wat van in situaties waarin je vaak je benen stil moet houden (lees: technisch klimmen op de MTB)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
- borgmonster
- Forum-lid
Ik net omgekeerd. Zo weinig en dun (siliconenvet) mogelijk zodat je die ratel lekker goed hoort.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Sinds wanneer is een fietsbel aggressief? Wat is er fout met een fietsbel als je je aanwezigheid duidelijk wil maken?
Als je wilt dat je wielen geluid maken kan je een wasknijper met speelkaarten overwegen.
Maar koop dan ook een fietsbel zodat wielrenners niet (terecht) beschimpt worden met hun dure fietsen maar geen geld meer voor een fietsbel.
Als je wilt dat je wielen geluid maken kan je een wasknijper met speelkaarten overwegen.
Maar koop dan ook een fietsbel zodat wielrenners niet (terecht) beschimpt worden met hun dure fietsen maar geen geld meer voor een fietsbel.