Beste mensen, kort geleden een mooi setje FFWD F4R carbon tubular wielen overgenomen via marktplaats. Remranden en lagers allemaal nog keurig in orde. Nieuw bandje voorop geplakt, achter zat er al op. Alles aardig koek en ei maar na een kleine inspectie toch een kleine zijwaardse slag waargenomen in het voorwiel (20 spaken). Tijdens het fietsen niet voelbaar maar als je goed kijkt zie je em wel degelijk.
Daarom beide wielen gisteren naar de lokale fietsenmaker gebracht met vraag of zij ze wilden richten. Zo gezegd, zo gedaan, 's middags opgehaald. Bleek deze slag na het ophalen toch nog niet voldoende te zijn. Na een kort belletje werd mij verteld dat de fietsenmaker de slag er niet verder uit kon krijgen door een gebrek aan spaken (?). Nu vroeg ik mij af wat ik hiermee moet, is dit een geloofwaardig verhaal of moet ik gewoon op zoek naar een andere fietsenmaker?
Slag in FFWD voorwiel
Eerder een gebrek aan kennis. Ik weet niet hoe erg de slag is, maar ik heb zelf een tijdje geleden een minimaal slagje van 0,3 mm uit mijn Campagnolo Bora gehaald - en die heeft 18 spaken.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Gewoon in je fiets met een meetlatje tussen velg en remblok cq. frame.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Hoe minder spaken, hoe moeilijker het is om een slag uit het wiel te halen. Maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is, integendeel. Mogelijks ziet je fietsenmaker het niet zitten om er deftig werk van te maken. Ik herstel zelf wielen, bij een ouder wiel met weinig spaken is het eigenlijk het beste om van alle spaken de spanning te halen, opnieuw nippels en spaken te smeren en dan te richten + aanspannen. Maar dat is dus best een werkje.
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
Dat zou weleens de reden van verkoop kunnen zijn.Hamlin schreef: ↑13 aug 2020 14:04 Beste mensen, kort geleden een mooi setje FFWD F4R carbon tubular wielen overgenomen via marktplaats. Remranden en lagers allemaal nog keurig in orde. Nieuw bandje voorop geplakt, achter zat er al op. Alles aardig koek en ei maar na een kleine inspectie toch een kleine zijwaardse slag waargenomen in het voorwiel (20 spaken). Tijdens het fietsen niet voelbaar maar als je goed kijkt zie je em wel degelijk.
Het 'slagje' kan ook een kleine vervorming van de velg zijn. Dus de velg heeft dan op een bepaalde plaats een uitstulping (velg is dan wellicht iets te heet geworden op die plek). Hoeft niet zo'n probleem te zijn, maar bij het remmen voel je het dan wel (schokkerig remmen). Op het vlakke is het wellicht helemaal geen probleem. In de heuvels/bergen kan het hinderlijk zijn.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5555
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Kijk goed naar het carbon rond alle spaaknippels. Is dat nog volledig intact. Er zijn zo veel FFWD wielen die daar scheurtjes vertonen. Dan kan je aanspannen wat je wil, maar langzaamaan trekken de nippels door de velg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!