Schwalbe Pro One versus Continental GP5000
Ik heb de indruk dat je echt een band zoek om het hele jaar door te rijden?
Op zich kan dat met elke band, maar zeker in de regen en kou wil je grip en lekbestendigheid.
Dan zou ik eigenlijk wegblijven van de bandjes die gemaakt zijn om echt snel te zijn.
Je wil echt zo weinig mogelijk bandjes vervangen bij een miezerregen en 3°c. En al zeker niet in het donker.
My 2 cents? Ik ben zot content van Vittoria Rubino Pro, intussen de G2 versie. Zelden of nooit lek.
Ik heb voor de andere fiets nu Schwalbe One (niet de Pro) en die bevalt mij minder. Minder gevoel met de weg. Maar nog niet genoeg km's voor een gefundeerde mening.
In de winter steek ik ofwel Conti 4 Seasons of Vittoria Rubino Pro Endurance op de woon-werk fiets. Beide wegen een stuk meer, maar bombproof.
Op zich kan dat met elke band, maar zeker in de regen en kou wil je grip en lekbestendigheid.
Dan zou ik eigenlijk wegblijven van de bandjes die gemaakt zijn om echt snel te zijn.
Je wil echt zo weinig mogelijk bandjes vervangen bij een miezerregen en 3°c. En al zeker niet in het donker.
My 2 cents? Ik ben zot content van Vittoria Rubino Pro, intussen de G2 versie. Zelden of nooit lek.
Ik heb voor de andere fiets nu Schwalbe One (niet de Pro) en die bevalt mij minder. Minder gevoel met de weg. Maar nog niet genoeg km's voor een gefundeerde mening.
In de winter steek ik ofwel Conti 4 Seasons of Vittoria Rubino Pro Endurance op de woon-werk fiets. Beide wegen een stuk meer, maar bombproof.
Beteken je S-Works turbo of specialized turbo cotton?Lcsmet schreef: ↑06 aug 2020 16:25 Ik heb al enkele jaren de Specialized Turbo banden.
Gewoon goede banden, kan er niets negatief van schrijven en ik heb ze indertijd met een aantal gekocht aan 1+1 gratis
Volgens mij heel vergelijkbaar met de topbandjes van de andere merken
- Continental GP5000
- Schwalbe One ...
- Pirelli P Zero
- Michelin ...
- Panaracer Evo .. (een niet zo veel verkochte band maar imo onderschat)
Als ik thuiskom kijk ik mijn banden na en kleine scheurtjes/kapjes vul ik op met secondenlijm. Na 2500-3000 km is het tijd om al zeker de achterband te vervangen, maar dat doe/deed ik al altijd.
Met de Veloflex Corsa reed ik nog liever maar daar mocht je indertijd niet mee rijden ism carbon velgen. De nieuwe Corsa's hebben deze restrictie niet meer.
Zijn natuurlijk twee verschillende banden.
Ik ben de laatste tijd een beetje wat banden aan het testen.
De Conti GP5000 heb ik inmiddels gereden en ik rijd nu op de Schwalbe Pro One 28mm.
Lang verhaal kort, beide banden hebben zeer gelijkwaardige rijeigenschappen. Eigenlijk maakt het niet uit welke je kiest.
Het zijn echt heel licht lopende bandjes, die graag bochten rijden en lekker comfortabel zijn.
De Pro One doet wel iets meer robuust aan in vergelijk met de GP5000 (zonder dat het de rijeigenschappen negatief beinvloed!). Hiermee ga ik straks ook gewoon de wintermaanden in. Dat zou ik op de GP5000 niet aandurven. De Pro One is dus iets meer allround voor mijn gevoel. Ook iets slijtvaster.
Ik heb wel het idee dat Schwalbe echt flinke stappen voorwaarts heeft gemaakt met hun Addix compound. Maar Conti ook met de GP5000. EIgenlijk geen kleine sneetjes en scheuren meer in de band.
Als ik nu een nieuwe aankoop zou moeten doen, met de kennis doe ik nu heb van beide banden, zou ik voor de Schwalbe Pro One gaan.
De Conti GP5000 heb ik inmiddels gereden en ik rijd nu op de Schwalbe Pro One 28mm.
Lang verhaal kort, beide banden hebben zeer gelijkwaardige rijeigenschappen. Eigenlijk maakt het niet uit welke je kiest.
Het zijn echt heel licht lopende bandjes, die graag bochten rijden en lekker comfortabel zijn.
De Pro One doet wel iets meer robuust aan in vergelijk met de GP5000 (zonder dat het de rijeigenschappen negatief beinvloed!). Hiermee ga ik straks ook gewoon de wintermaanden in. Dat zou ik op de GP5000 niet aandurven. De Pro One is dus iets meer allround voor mijn gevoel. Ook iets slijtvaster.
Ik heb wel het idee dat Schwalbe echt flinke stappen voorwaarts heeft gemaakt met hun Addix compound. Maar Conti ook met de GP5000. EIgenlijk geen kleine sneetjes en scheuren meer in de band.
Als ik nu een nieuwe aankoop zou moeten doen, met de kennis doe ik nu heb van beide banden, zou ik voor de Schwalbe Pro One gaan.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Misschien moet ik de nieuwe Pro One en nieuwe Conti ook maar weer eens een kans geven. Met name de Schwalbe's was ik ook wel over te spreken.
Die kleine sneetjes ontstaan vooral vanwege uitdroging/ouderdom. Als ze net nieuw zijn en je gebruikt ze veel, dan zou het best kunnen dat je band al versleten is voordat er noemenswaardige sneetjes ontstaan.
Heb beide inmiddels gereden, allebei wel in de tubeless variant. Doen weinig voor elkaar onder, maar de Schwalbes rijden imho comfortabeler en zijn makkelijker te monteren.
ypuh schreef: ↑14 aug 2020 17:49Misschien moet ik de nieuwe Pro One en nieuwe Conti ook maar weer eens een kans geven. Met name de Schwalbe's was ik ook wel over te spreken.
Die kleine sneetjes ontstaan vooral vanwege uitdroging/ouderdom. Als ze net nieuw zijn en je gebruikt ze veel, dan zou het best kunnen dat je band al versleten is voordat er noemenswaardige sneetjes ontstaan.
Uitdroging ? Ouderdom ? Niet op mijn fietsen hoor, daarvoor worden ze teveel gebruikt
Het is meer dat ik er na het rijden, vooral in nat weer, altijd kleine scherpe steentjes uit peuter. Vooral de GP4000 had daar heel veel last van. Bij de GP5000 dan weer niet en ook de Schwalbe Pro One heeft er geen last van.
Inderdaad, het beste kan je ze gewoon beide testen. En dan een keuze maken.
De 5000 tubeless verdwijnen richting kliko, drama montage. Daarbij begonnen ze als snel vierkant te worden. Vond ze verder wel fijn rijden maar mijn voorkeur gaat uit naar Specialized S-Works Turbo.-
Tubeless geef ik nog een kans met de nieuwere Schwalbe.
Tubeless geef ik nog een kans met de nieuwere Schwalbe.
YFood !!!
Vandaag eerste GP-5000 clincher vervangen. Achterband dus lijdt het meest. Vierkant werd die al snel, maar heb de band gereden tot de koordlagen zichtbaar werden. Lek rijden? Zelden.
Vaker lek door falende lasnaden in de Vittoria latex binnenbanden.....
Ik heb in juli 2019 een set GP-5000 erop gezet en ruim 7700km gereden. Ben geen vlieggewicht met 80kilogram (1m97 lang) en rij bijna het hele jaar door ermee. Als het echt nat wordt neem ik de ATB, maar was afgelopen winter nauwelijks van toepassing.
Volgens mij was de kwaliteit wel sterk partij-afhankelijk in het begin. Heb voor deze set ook met zelfde type gereden en die set was na paar 100km aan gort door overdreven vaak lek rijden. 4 lekken op 1 rit gebruikelijk......en tussen de vorige en deze set niks gewijzigd qua wielen, banden druk, Biba of velglint.
Vaker lek door falende lasnaden in de Vittoria latex binnenbanden.....
Ik heb in juli 2019 een set GP-5000 erop gezet en ruim 7700km gereden. Ben geen vlieggewicht met 80kilogram (1m97 lang) en rij bijna het hele jaar door ermee. Als het echt nat wordt neem ik de ATB, maar was afgelopen winter nauwelijks van toepassing.
Volgens mij was de kwaliteit wel sterk partij-afhankelijk in het begin. Heb voor deze set ook met zelfde type gereden en die set was na paar 100km aan gort door overdreven vaak lek rijden. 4 lekken op 1 rit gebruikelijk......en tussen de vorige en deze set niks gewijzigd qua wielen, banden druk, Biba of velglint.
Dogma F
Dat kan bijna niet. Elke band krijgt door gebruik sneetjes door wat er op de weg ligt. Door gebruik worden dat er steeds meer waardoor het op een nieuwe band niet zo opvalt.
En rijdt maar eens achter de strooiwagen in de winter. Dan kun je zelfs nieuwe banden al behoorlijk toetakelen. Die zoutkristallen zijn vlijmscherp.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21 sep 2020 14:37
Kijk ook eens op https://www.bicyclerollingresistance.com/
Interessante, welliswaar wetenschappelijke, vergelijkingen!
Interessante, welliswaar wetenschappelijke, vergelijkingen!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Leuke site. ik kijk er wel vaker.
Wel goed lezen! De band met de minste weerstand hoeft dat niet te zijn met jouw spanning!
1 punt vind ik discutabel, gebruik van de binnenband, wie (welke bandofiel) rijd er in vredesnaam op die zware binnenbanden. De meeste rijden light versies of latex. test daar dan ook mee. Degene die het niet interesseert zullen dit ook niet interessant vinden.
Wel goed lezen! De band met de minste weerstand hoeft dat niet te zijn met jouw spanning!
1 punt vind ik discutabel, gebruik van de binnenband, wie (welke bandofiel) rijd er in vredesnaam op die zware binnenbanden. De meeste rijden light versies of latex. test daar dan ook mee. Degene die het niet interesseert zullen dit ook niet interessant vinden.