Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies bandenspanning

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 860
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 15 aug 2020 23:21

Keezx schreef: 15 aug 2020 18:31
borgmonster schreef: 14 aug 2020 15:30 1-Is de breedte van de band (25c bijvoorbeeld) niet de aanduiding van de breedte van het loopvlak op de weg bij de juiste spanning?
2-En dus niet de breedte van de band zoals je die met een schuifmaat meet?
1-Nee (de spanning maakt niet uit voor breedte van het loopvlak)
2-Dus wel.....
Nee, niet voor breedte loopvlak maar duidelijk wel voor breedte contactvlak met de weg. En die breedte is minder dan de breedte van de band.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 860
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 15 aug 2020 23:36

ruud_k schreef: 15 aug 2020 18:19 Mijn ervaring is dat je comfort op slechte wegen vooral uit een goede kwaliteitsband uit het hogere segment haalt. Niet zozeer de bandenspanning of de bandenspanning alleen.

De Pro One is zo'n bandje. Ik rijd de 28mm Pro One gewoon op 7 bar en ik ga zoevend de kasseien over.
Ik snap wat je bedoelt. Met de Michelins ervaar ik ook veel meer comfort dan met de continental GP’s. Niet dat ik dan als op een zetel over de kasseien ga, maar wel duidelijk comfortabeler. Met de continental heb ik het idee dat de band meer stuitert en van de weg los komt. Zal niet zo zijn, maar dat gevoel ervaar ik. Juist op slechtere wegen geeft de Michelin mij daarom meer vertrouwen in de bochten.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

ruud_k
Forum-lid
Berichten: 642
Lid geworden op: 14 mei 2010 18:51

ruud_k 17 aug 2020 19:12

borgmonster schreef: 15 aug 2020 23:36
ruud_k schreef: 15 aug 2020 18:19 Mijn ervaring is dat je comfort op slechte wegen vooral uit een goede kwaliteitsband uit het hogere segment haalt. Niet zozeer de bandenspanning of de bandenspanning alleen.

De Pro One is zo'n bandje. Ik rijd de 28mm Pro One gewoon op 7 bar en ik ga zoevend de kasseien over.
Ik snap wat je bedoelt. Met de Michelins ervaar ik ook veel meer comfort dan met de continental GP’s. Niet dat ik dan als op een zetel over de kasseien ga, maar wel duidelijk comfortabeler. Met de continental heb ik het idee dat de band meer stuitert en van de weg los komt. Zal niet zo zijn, maar dat gevoel ervaar ik. Juist op slechtere wegen geeft de Michelin mij daarom meer vertrouwen in de bochten.
Dat geloof ik graag. Michelins zijn ook hele comforabele banden. Het antwoord zit 'm in TPI's and de constructie van het karkas. Hoewel de GP5000 het al beter doet dan de GP4000, blijven het maar 110TPI bandjes. Daarnaast denk ik dat er veel winst uit de opbouw van het karkas valt te halen. Michelin heeft dit al jaren door, de top Vittoria's ook, Schwalbe nu ook. Pirelli heb ik nog niet getest.

Daarom aan de topicstarter, ik zou niet lager gaan dan de vereiste minimumdruk die op de band staat vermeld. Meestal is dit 6 bar.

Maak geen vergelijk met de profs die Parijs-Roubaix rijden, die rijden tubes en die worden verlijmd op de velg. Tubes hoeven dus niet ergens achter te haken op de band op z'n plek te houden. Dan kan je automatisch een lagere druk rijden. Maar ook die zit meestal gewoon nog rond de 6 bar. Lager wil je ook niet, want dat stuurt voor geen meter op de weg.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 17 aug 2020 19:52

Ikzelf rij met 25mm schwalbo One en weeg 95 kg.
Zowel voor als achter op 6.8 bar (op mijn pomp/manometer).
Vroeger ging ik naar 7.5 bar, maar effenaan gezakt.
6.8 lijkt voor mij op het gevoel ideaal.

Durf niet echt naar 6.5 vanwege mijn gewicht, anderzijds misschien eens trail and error toepassen.

Welk voor/nadeel zou ik hebben met zakken naar 6.5 bar, kans op lek rijden alvast groter?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 aug 2020 19:54

Kans op stootlekken neemt toe.
Overigens denk ik dat 6,5 bar makkelijk kan, of het nog goed stuurt hangt mede van de velg (breedte) af.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

kwbiker
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2018 12:24

kwbiker 17 aug 2020 21:05

Ik weeg samen met de fiets 80 kg en rijd met de Continental GP 5000TL op 5 bar. Voor een snelle clubrit pomp ik ze op 5,5 bar. Wel interne velgbreedte van 21 mm.

Harder pomp ik ze niet, oneffenheden worden weggefilterd en in de bochten plak je tegen de grond. Zeker met bredere banden moet je geen schrik hebben voor stootlekken. Experimenteer met lage druk door steeds een klein beetje minder druk in de band te pompen, totdat je merkt dat de voordelen aan het verdwijnen.

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 25 aug 2020 11:47

Interessant topic....ook deze vraag stel ik mezelf al een hele tijd.
Welke banden spanning adviseren jullie voor mij?
Ik weeg 97kg, rijd met 28mm continental Grand Prix vouwbanden op 19c velgen.
Rij voornamelijk asfalt.....vanuit mijzelf pomp ik mijn banden op naar 7,5 achter en 7 bar voor.
Ik heb een app waar je je ideale bandenspanning kan opvragen...deze geeft met mijn gewicht op 6,5 voor en 7 achter ....dit al diverse keren geprobeerd...maar ik vind 7bar voor en 7,5 achter lekkerder rijden...
Echt heel precies de banden op spanning zetten kan ik met mijn vloerpomp niet...ik heb geen aparte spanningsmeter die tot 1/10e kan aflezen...

br@m
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 25 aug 2020 12:09

Scottrider schreef: 25 aug 2020 11:47 Interessant topic....ook deze vraag stel ik mezelf al een hele tijd.
Welke banden spanning adviseren jullie voor mij?
Ik weeg 97kg, rijd met 28mm continental Grand Prix vouwbanden op 19c velgen.
Rij voornamelijk asfalt.....vanuit mijzelf pomp ik mijn banden op naar 7,5 achter en 7 bar voor.
...
Sinds enige tijd volg ik de berekening van de Silca Professional Pressure calculator.

https://info.silca.cc/silca-professiona ... calculator

Voor mijzelf (87Kg, 25mm bandjes) komt er uit 6,65 en 6,5 bar. Bevalt mij prima.

Als ik jouw waarden invul (110Kg totaal gewicht (*) en 28mm bandjes) komt er 5,7 resp. 5,5 uit.

Dus zowat 2 bar minder dan jij gewend bent.

Probeer het eens zou ik zeggen.

(*) Totaal gewicht: 97Kg + 8Kg fiets + 1,5Kg water (2x 750ml) + reservebiba + gereedschap + CO2 pompje+ kleding + helm + wat eten + telefoon + portemonnee, afgerond naar 110Kg

Scottrider
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22

Scottrider 25 aug 2020 13:27

5,7 en 5,5 bar? Das toch wel weinig? Ik kan het een keer proberen....

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 25 aug 2020 13:59

Voor 28mm nochthans niet. Gewoon een keer uitproberen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13743
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 aug 2020 14:29

Ik heb het al een paar keer gezegd. Maar ga nou uit van de netto breedte van je band. Niet wat erop staat.
Normaal ga je per mm ongeveer 2 tiende omlaag.

Je berekend nu 25mm terwijl die in werkelijkheid waarschijnlijk minimaal tegen de 28 uitkomt. Dat scheelt al een halve bar.

Ik vind zelf dat de spanning met bredere banden vanaf 28mm netto voor en achter gelijk prettiger is. Achter harder is nergens voor nodig.

br@m
Forum-lid
Berichten: 141
Lid geworden op: 12 mei 2011 01:22
Locatie: Utrecht

br@m 25 aug 2020 15:10

wasbeer2006 schreef: 25 aug 2020 14:29 Ik heb het al een paar keer gezegd. Maar ga nou uit van de netto breedte van je band. Niet wat erop staat.
Normaal ga je per mm ongeveer 2 tiende omlaag.

Je berekend nu 25mm terwijl die in werkelijkheid waarschijnlijk minimaal tegen de 28 uitkomt. Dat scheelt al een halve bar.

Ik vind zelf dat de spanning met bredere banden vanaf 28mm netto voor en achter gelijk prettiger is. Achter harder is nergens voor nodig.
Ik weet niet of je opmerking aan mijn adres was, maar je hebt helemaal gelijk en Silca benadrukt ook dat je de banden zelf moet meten, en niet uit moet gaan van de waarde die er op staat.

Zelf heb ik dat ook gedaan en mijn Vittoria 25mm banden zijn op mijn wielen ook in werkelijkheid 25mm. Vandaar dat ik daar mee reken. Ik heb ook andere (reserve) wielen, met Conti 23mm banden en die komen uit op 26mm, maar die velgen zijn ook breder.

Verschil voor achter ben ik met je eens, naarmate de druk lager is heb je minder last van het 'stuiteren' van het voorwiel en dat was (voor mij) altijd de reden om op het voorwiel een halve bar minder druk te zetten. Op mijn gravel fiets met 40mm banden heb ik voor en achter geen verschil in druk.

Plaats reactie