Vandaag geklust aan de fiets
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Had last van 2 wielen die beide een beetje grof begonnen te lopen. Een 105 achternaaf en een Zipp 177 achternaaf. Was een heel avontuur om voor het eerst mee aan de slag te gaan en ben al met al wel 3 uur bezig geweest (incl. youtube filmpjes kijken en even langs de FM voor nieuwe kogels) maar uiteindelijk best goed en leuk om te doen! Beide lopen weer als een zonnetje.
- 105 naaf uit elkaar, kogeltjes eruit, cups gereinigd, kogels er weer in met wit lithium vet en preload instellen.
Bleek nog steeds niet goed te lopen, maar van wat ik zag op internet waren de cups en cones nog goed. Bij de FM nieuwe kogeltjes gehaald en ander type lager vet en proces herhaald en draait weer als een zonnetje.
- Bij de Zipp's het hele ritueel van Hambini gevolgd. Totaal andere opzet qua hubs, maar eigenlijk ook relatief simpel met het juiste gereedschap (over axle press).
Zowel de 2 body lagers (6803) als wiellagers vervangen (6903). Ze waren niet allemaal korrelig, maar aangezien de lagers bekend staan als kwalitatief slecht, direct maar alle 4 vervangen voor merklagers. Uiteindelijk was de seal op z'n plek krijgen het lastigste, en ik heb wat teveel vet op het ratchet systeem gedaan, maar hoop dat dat zich na één ritje wel hersteld.
Geef uiteindelijk toch de voorkeur aan de Zipp's. Industrielagers zijn een stuk onderhoudsvriendelijker en met het juiste gereedschap een piece of cake. De cup en cones van Shimano valt ook iets voor te zeggen, maar moet je wat proactiever zijn met onderhoud waar je de industrielagers gewoon vervangt wanneer ze korrelig worden.
- 105 naaf uit elkaar, kogeltjes eruit, cups gereinigd, kogels er weer in met wit lithium vet en preload instellen.
Bleek nog steeds niet goed te lopen, maar van wat ik zag op internet waren de cups en cones nog goed. Bij de FM nieuwe kogeltjes gehaald en ander type lager vet en proces herhaald en draait weer als een zonnetje.
- Bij de Zipp's het hele ritueel van Hambini gevolgd. Totaal andere opzet qua hubs, maar eigenlijk ook relatief simpel met het juiste gereedschap (over axle press).
Zowel de 2 body lagers (6803) als wiellagers vervangen (6903). Ze waren niet allemaal korrelig, maar aangezien de lagers bekend staan als kwalitatief slecht, direct maar alle 4 vervangen voor merklagers. Uiteindelijk was de seal op z'n plek krijgen het lastigste, en ik heb wat teveel vet op het ratchet systeem gedaan, maar hoop dat dat zich na één ritje wel hersteld.
Geef uiteindelijk toch de voorkeur aan de Zipp's. Industrielagers zijn een stuk onderhoudsvriendelijker en met het juiste gereedschap een piece of cake. De cup en cones van Shimano valt ook iets voor te zeggen, maar moet je wat proactiever zijn met onderhoud waar je de industrielagers gewoon vervangt wanneer ze korrelig worden.
Kogels altijd vervangen.....ypuh schreef: ↑18 aug 2020 18:47
- 105 naaf uit elkaar, kogeltjes eruit, cups gereinigd, kogels er weer in met wit lithium vet en preload instellen.
Bleek nog steeds niet goed te lopen, maar van wat ik zag op internet waren de cups en cones nog goed. Bij de FM nieuwe kogeltjes gehaald en ander type lager vet en proces herhaald en draait weer als een zonnetje.
Goede fietskwaliteit is grade 25, superkwaliteit is grade 10, fietsenmakers hebben meestal niet beter dan grade 100 of erger....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Dacht al zoiets. De eerste FM had niets (best een grote zaak, maar ben sowieso geen fan) en de 2e had ze alleen van Simson. Zal wel niet zoveel voorstellen, maar gebruik deze wielen meestal alleen voor fietsvakanties met bepakking (3 jaar geleden een keer naar Schotland geweest en zo'n 2.000km gefietst en vorig jaar 3.000km van Oslo naar de Noordkaap).
Was vooral blij dat het korrelige met de nieuwe kogeltjes opgelost was en geen corrosie of versleten cups. De 2 weken in Schotland hebben deze wielen meer regen gezien dan 5+ jaar in Nederland, mede omdat de fiets tijdens fietsvakanties gewoon 24/7 in de buitenlucht stond. Zal er dan volgende keer even rekening mee houden wat betere kogels te bestellen .
Bij de specialisten , online.
Bijvoorbeeld Simply Bearings in de UK, hoewel ik geen idee heb hoe dat nu gaat na de brexit...
Zit ook op Ebay...
In NL zijn er ook zat, met Google heb je zo 10 adressen...
Als de grade niet gespecificeerd is, zijn ze niet het geld waard voor serieus fietsgebruik.
Gaat dan om maatvastheid en rondheid.
Bijvoorbeeld Simply Bearings in de UK, hoewel ik geen idee heb hoe dat nu gaat na de brexit...
Zit ook op Ebay...
In NL zijn er ook zat, met Google heb je zo 10 adressen...
Als de grade niet gespecificeerd is, zijn ze niet het geld waard voor serieus fietsgebruik.
Gaat dan om maatvastheid en rondheid.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ik heb ze toevallig vandaag gehaald bij Bike4travel
https://www.bike4travel.nl/kogels/3941- ... &results=2
144 voor 3.50
https://www.bike4travel.nl/kogels/3941- ... &results=2
144 voor 3.50
Gr Roos
@Ypuh, ik hoor meerdere mensen altijd over Hambini .. en z’n kennis over lagers en lager materialen...
Maar wat een ongelofelijke knoeier en prutser is het zeg. Onderdelen laten vallen, een ruk werkbank - knullig gereedschap , enz. enz.
Als ik mn Zipp lagers ga vervangen, zal ik het netter doen.
Maar wat een ongelofelijke knoeier en prutser is het zeg. Onderdelen laten vallen, een ruk werkbank - knullig gereedschap , enz. enz.
Als ik mn Zipp lagers ga vervangen, zal ik het netter doen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Zou er bij mij ook maar geen camera opzetten als ik weer eens aan het hobby'en ben hoor . Maar dat het eindresultaat altijd nagenoeg perfect is ben ik wel redelijk zeker van. Het nadeel is alleen ook dat ik 3x zo lang bezig ben als dat het eigenlijk zou mogen duren.
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 12 okt 2010 20:22
Afgelopen paar dagen bezig geweest met het op orde maken van mijn Giant OCR uit 2003.
Meeste werk zit in het stuur zo te zien.
oude pads eraf gehaald. 1 houder was afgebroken:
Tevens wat roest tegengekomen bij de front shifters.
Eens zien hoe ik dat er zonder alteveel problemen kan afhalen.
Toch wel weer eens leuk wat klussen aan de fiets. Jaren geleden voor het laatst gedaan.
Meeste werk zit in het stuur zo te zien.
oude pads eraf gehaald. 1 houder was afgebroken:
Tevens wat roest tegengekomen bij de front shifters.
Eens zien hoe ik dat er zonder alteveel problemen kan afhalen.
Toch wel weer eens leuk wat klussen aan de fiets. Jaren geleden voor het laatst gedaan.
Klusje van 3X niks, een schoorsteen van 17,5mm gemaakt.....
Sinds dit voorjaar weer aan het fietsen na vele jaren van niet en kan nu wel wat dieper gaan zitten. Tzt, als ik er niet op terug kom dan afzagen. En misschien die 10mm die er nu nog onder zit ook nog weg.
Sinds dit voorjaar weer aan het fietsen na vele jaren van niet en kan nu wel wat dieper gaan zitten. Tzt, als ik er niet op terug kom dan afzagen. En misschien die 10mm die er nu nog onder zit ook nog weg.
Binnenkort wil ik alle binnen- en buitenkabel vervangen. Kabelset en stuurlint al in huis, maar heb nog nooit stuurlint gewikkeld. En daar heb ik wel beetje angst voor dat het achteraf niet netjes is. Dus alle tips zijn welkom!
Dogma F