Giant
Die TCR is gewoon beschikaar. Via de site van Giant is de XL bijvoorbeeld op voorraad en te bestellen:
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... -disc-2021
De Defy 2021 is nog niet beschikbaar. Volgens mij ook nog niet bekend wanneer die beschikbaar komt.
https://www.giant-bicycles.com/nl/tcr-a ... -disc-2021
De Defy 2021 is nog niet beschikbaar. Volgens mij ook nog niet bekend wanneer die beschikbaar komt.
Echt vette fiets, jammer pas ik er niet op.
Hopelijk komt de Defy met DI2 deze kant op ipv Sram
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Mooi ding, en precies mijn maat
MY2020 waren zowel de Pro1 di2 als de Pro1 force in NL beschikbaar.
Edit: de tekst op de usa-site van giant bij specs Weight: The most accurate way to determine any bike’s weight is to have your local dealer weigh it for you. Many brands strive to list the lowest possible weight, but in reality weight can vary based on size, finish, hardware and accessories. All our bikes are designed for best-in-class weight and ride quality.
Lees: zwaar
Less is bore
In 2020 hadden veel van de voor mij potentiële kandidaten Di2, voor 2021 gaan er voor mijn gevoel veel over naar SRAM (en ik wil Di2 & geen zwarte/saaie donkere kleur).daniel1975 schreef: ↑20 aug 2020 11:27Mooi ding, en precies mijn maat
MY2020 waren zowel de Pro1 di2 als de Pro1 force in NL beschikbaar.
Edit: de tekst op de usa-site van giant bij specs Weight: The most accurate way to determine any bike’s weight is to have your local dealer weigh it for you. Many brands strive to list the lowest possible weight, but in reality weight can vary based on size, finish, hardware and accessories. All our bikes are designed for best-in-class weight and ride quality.
Lees: zwaar
Over dat gewicht kan je gelijk hebben, maar veel merken geven niet een eerlijk gewicht op. Dus je hebt 4 keuzes:
1. Je probeert te verdonkere manen dat je fiets zwaarder is dan de concurrentie.
2. Je doet mee, en zet er ook een niet eerlijk gewicht op.
3. Je zet er een eerlijk gewicht op, en wordt op papier al door een hoop potentiële klanten afgeschreven.
4. Je probeert dit te doorbreken, je doet niet mee met 2&3. En probeert iedereen naar de fietsenmaker te loken die er een "eerlijk" verhaal aan kan hangen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Als je geluk hebt is er misschien ergens in Nederland een FM die een fiets in je maat heeft, ik moet helaas wachten tot eind dit jaar. Niet op de Pro 0 versie, maar op de Pro team.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40376
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ja maar gewicht is toch helemaal geen issue volgens de marketeers? Comfort, aero en schijfremmen is toch veel belangrijker?mhr-zip schreef: ↑20 aug 2020 13:31
Over dat gewicht kan je gelijk hebben, maar veel merken geven niet een eerlijk gewicht op. Dus je hebt 4 keuzes:
1. Je probeert te verdonkere manen dat je fiets zwaarder is dan de concurrentie.
2. Je doet mee, en zet er ook een niet eerlijk gewicht op.
3. Je zet er een eerlijk gewicht op, en wordt op papier al door een hoop potentiële klanten afgeschreven.
4. Je probeert dit te doorbreken, je doet niet mee met 2&3. En probeert iedereen naar de fietsenmaker te loken die er een "eerlijk" verhaal aan kan hangen.
Volgens mij zijn ze er ook al achter dat de consument niet voor 100% te foppen is en gewicht wel degelijk een dingetje is. Bijvoorbeeld Orbea geeft ook geen gewichten op, maar een blabla verhaal over rijeigenschappen etc.
Less is bore
Wanneer je net als ik alleen op een Defy past en niet op een TCR heb je wel andere dingen om druk over te maken dan een paar honderd gram (en nee ik ben niet dik).daniel1975 schreef: ↑20 aug 2020 14:58Ja maar gewicht is toch helemaal geen issue volgens de marketeers?mhr-zip schreef: ↑20 aug 2020 13:31
Over dat gewicht kan je gelijk hebben, maar veel merken geven niet een eerlijk gewicht op. Dus je hebt 4 keuzes:
1. Je probeert te verdonkere manen dat je fiets zwaarder is dan de concurrentie.
2. Je doet mee, en zet er ook een niet eerlijk gewicht op.
3. Je zet er een eerlijk gewicht op, en wordt op papier al door een hoop potentiële klanten afgeschreven.
4. Je probeert dit te doorbreken, je doet niet mee met 2&3. En probeert iedereen naar de fietsenmaker te loken die er een "eerlijk" verhaal aan kan hangen.
Ik heb wel eens van een vriend geleerd dat het gevoel dat een computer je geeft door een groot gedeelte bepaald wordt door het toetsenbord en de muis. En daar heeft hij gelijk in. (Aero vind ik wel onzin trouwens)Comfort, aero en schijfremmen is toch veel belangrijker?
Tsja, Orbea besteld gewoon een paar frames bij Workswell, laat ze spuiten. Mooi marketing verhaal en de $$$/€€€ komen binnen.Volgens mij zijn ze er ook al achter dat de consument niet voor 100% te foppen is en gewicht wel degelijk een dingetje is. Bijvoorbeeld Orbea geeft ook geen gewichten op, maar een blabla verhaal over rijeigenschappen etc.
Giant doet daarin tegen wel serieus (eigen) engineering en heeft de productie zelf in handen (en is daar ook goed in). En ze beheersen het ook om een lichte fiets te bouwen (kijk maar naar de TCR). Alleen alles heeft een prijs.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Als ik op de Nederlandse Giant site kijk, staan daar gewoon gewichten bij? De TCR Advanced pro 0 = 7.25kg en TCR Advanced pro 1 (team) 7.45kg. (En het gewicht staat ook bij de andere modellen) Maar dit is hoogstwaarschijnlijk wel het gewicht voor framemaat M en altijd zonder pedalen en bidonhouders dus standaard kan je bij elk gewicht +200gr doen. Voor indicatie vind ik het prima, het kan altijd zijn dat 1 frame paar gram lichter of zwaarder is. En dat ze er dan soms bij zetten laat je FM de fiets wegen voor het exacte gewicht is wat mij betreft dan ook niks mis mee.
@mhr-zip, ik zou aero in totaliteit geen onzin noemen. Dat ze tegenwoordig claimen dat een fiets frame 5% meer aero is dan het vorige model tjah daarvoor moet je wel weten hoe ze het testen, als dat op basis is van 50km/h is dat voor de meesten hier natuurlijk onrealistisch en onzin. Maar je houding op de fiets (welke fiets dan ook) heeft wel degelijk voordelen.
Maar claims en marketing van fabrikanten is sowieso idioot aan het worden, zoals bijvoorbeeld van Trek met de nieuwe emonda die 15 seconden sneller is op Alpe d' Huez. Maar dan moet je alleen wel 350watt trappen met een gewicht van 70kg dus 5w/kg voor profs haalbaar maar voor de gemiddelde fietser...
@mhr-zip, ik zou aero in totaliteit geen onzin noemen. Dat ze tegenwoordig claimen dat een fiets frame 5% meer aero is dan het vorige model tjah daarvoor moet je wel weten hoe ze het testen, als dat op basis is van 50km/h is dat voor de meesten hier natuurlijk onrealistisch en onzin. Maar je houding op de fiets (welke fiets dan ook) heeft wel degelijk voordelen.
Maar claims en marketing van fabrikanten is sowieso idioot aan het worden, zoals bijvoorbeeld van Trek met de nieuwe emonda die 15 seconden sneller is op Alpe d' Huez. Maar dan moet je alleen wel 350watt trappen met een gewicht van 70kg dus 5w/kg voor profs haalbaar maar voor de gemiddelde fietser...
Aero onderdelen op je fiets vind ik onzin (wielen misschien nog uitgezonderd). Het heeft wel een goed placebo effect natuurlijk.QPeter schreef: ↑21 aug 2020 11:03 @mhr-zip, ik zou aero in totaliteit geen onzin noemen. Dat ze tegenwoordig claimen dat een fiets frame 5% meer aero is dan het vorige model tjah daarvoor moet je wel weten hoe ze het testen, als dat op basis is van 50km/h is dat voor de meesten hier natuurlijk onrealistisch en onzin. Maar je houding op de fiets (welke fiets dan ook) heeft wel degelijk voordelen.
Aero zitpositie is dat niet natuurlijk.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
Inderdaad zijn de claims en marketing van fietsfabrikanten, vooral de Amerikanen zijn daar heel goed in, steeds bizarder aan het worden ( blijkbaar pikt men dat van de grote merken). De schijfremmen Op de racefiets blijven een mooi voorbeeld hoe een behoefte gecreëerd werd door de fabrikanten. Alleen maar om meer omzet te realiseren. De consument gaat er massaal op over ondanks de hogere prijzen en het hogere gewicht van de fietsen. Ook schijfremmen kunnen bijvoorbeeld in een afdaling weigeren blijkbaar. Zie het verhaal van Simon Pellaud ( https://www.cyclingnews.com/news/giro-d ... e-failure/ ). Daarnaast hielpen schijfremmen ook Evenepoel niet om zijn val in het ravijn te voorkomen. De recente blessures van Leemreize en Havik, afgesneden vingertoppen, vind ik verdacht maar daar hoor je verder niks over.QPeter schreef: ↑21 aug 2020 11:03 Als ik op de Nederlandse Giant site kijk, staan daar gewoon gewichten bij? De TCR Advanced pro 0 = 7.25kg en TCR Advanced pro 1 (team) 7.45kg. (En het gewicht staat ook bij de andere modellen) Maar dit is hoogstwaarschijnlijk wel het gewicht voor framemaat M en altijd zonder pedalen en bidonhouders dus standaard kan je bij elk gewicht +200gr doen. Voor indicatie vind ik het prima, het kan altijd zijn dat 1 frame paar gram lichter of zwaarder is. En dat ze er dan soms bij zetten laat je FM de fiets wegen voor het exacte gewicht is wat mij betreft dan ook niks mis mee.
@mhr-zip, ik zou aero in totaliteit geen onzin noemen. Dat ze tegenwoordig claimen dat een fiets frame 5% meer aero is dan het vorige model tjah daarvoor moet je wel weten hoe ze het testen, als dat op basis is van 50km/h is dat voor de meesten hier natuurlijk onrealistisch en onzin. Maar je houding op de fiets (welke fiets dan ook) heeft wel degelijk voordelen.
Maar claims en marketing van fabrikanten is sowieso idioot aan het worden, zoals bijvoorbeeld van Trek met de nieuwe emonda die 15 seconden sneller is op Alpe d' Huez. Maar dan moet je alleen wel 350watt trappen met een gewicht van 70kg dus 5w/kg voor profs haalbaar maar voor de gemiddelde fietser...
Ik geef nog steeds de voorkeur aan direct mount velgremmen voor de racefiets. Voor de cross en mountainbike zijn disc remmen wel functioneel.