Nee, niet voor breedte loopvlak maar duidelijk wel voor breedte contactvlak met de weg. En die breedte is minder dan de breedte van de band.Keezx schreef: ↑15 aug 2020 18:311-Nee (de spanning maakt niet uit voor breedte van het loopvlak)borgmonster schreef: ↑14 aug 2020 15:30 1-Is de breedte van de band (25c bijvoorbeeld) niet de aanduiding van de breedte van het loopvlak op de weg bij de juiste spanning?
2-En dus niet de breedte van de band zoals je die met een schuifmaat meet?
2-Dus wel.....
Advies bandenspanning
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 860
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Ik snap wat je bedoelt. Met de Michelins ervaar ik ook veel meer comfort dan met de continental GP’s. Niet dat ik dan als op een zetel over de kasseien ga, maar wel duidelijk comfortabeler. Met de continental heb ik het idee dat de band meer stuitert en van de weg los komt. Zal niet zo zijn, maar dat gevoel ervaar ik. Juist op slechtere wegen geeft de Michelin mij daarom meer vertrouwen in de bochten.ruud_k schreef: ↑15 aug 2020 18:19 Mijn ervaring is dat je comfort op slechte wegen vooral uit een goede kwaliteitsband uit het hogere segment haalt. Niet zozeer de bandenspanning of de bandenspanning alleen.
De Pro One is zo'n bandje. Ik rijd de 28mm Pro One gewoon op 7 bar en ik ga zoevend de kasseien over.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Dat geloof ik graag. Michelins zijn ook hele comforabele banden. Het antwoord zit 'm in TPI's and de constructie van het karkas. Hoewel de GP5000 het al beter doet dan de GP4000, blijven het maar 110TPI bandjes. Daarnaast denk ik dat er veel winst uit de opbouw van het karkas valt te halen. Michelin heeft dit al jaren door, de top Vittoria's ook, Schwalbe nu ook. Pirelli heb ik nog niet getest.borgmonster schreef: ↑15 aug 2020 23:36Ik snap wat je bedoelt. Met de Michelins ervaar ik ook veel meer comfort dan met de continental GP’s. Niet dat ik dan als op een zetel over de kasseien ga, maar wel duidelijk comfortabeler. Met de continental heb ik het idee dat de band meer stuitert en van de weg los komt. Zal niet zo zijn, maar dat gevoel ervaar ik. Juist op slechtere wegen geeft de Michelin mij daarom meer vertrouwen in de bochten.ruud_k schreef: ↑15 aug 2020 18:19 Mijn ervaring is dat je comfort op slechte wegen vooral uit een goede kwaliteitsband uit het hogere segment haalt. Niet zozeer de bandenspanning of de bandenspanning alleen.
De Pro One is zo'n bandje. Ik rijd de 28mm Pro One gewoon op 7 bar en ik ga zoevend de kasseien over.
Daarom aan de topicstarter, ik zou niet lager gaan dan de vereiste minimumdruk die op de band staat vermeld. Meestal is dit 6 bar.
Maak geen vergelijk met de profs die Parijs-Roubaix rijden, die rijden tubes en die worden verlijmd op de velg. Tubes hoeven dus niet ergens achter te haken op de band op z'n plek te houden. Dan kan je automatisch een lagere druk rijden. Maar ook die zit meestal gewoon nog rond de 6 bar. Lager wil je ook niet, want dat stuurt voor geen meter op de weg.
Ikzelf rij met 25mm schwalbo One en weeg 95 kg.
Zowel voor als achter op 6.8 bar (op mijn pomp/manometer).
Vroeger ging ik naar 7.5 bar, maar effenaan gezakt.
6.8 lijkt voor mij op het gevoel ideaal.
Durf niet echt naar 6.5 vanwege mijn gewicht, anderzijds misschien eens trail and error toepassen.
Welk voor/nadeel zou ik hebben met zakken naar 6.5 bar, kans op lek rijden alvast groter?
Zowel voor als achter op 6.8 bar (op mijn pomp/manometer).
Vroeger ging ik naar 7.5 bar, maar effenaan gezakt.
6.8 lijkt voor mij op het gevoel ideaal.
Durf niet echt naar 6.5 vanwege mijn gewicht, anderzijds misschien eens trail and error toepassen.
Welk voor/nadeel zou ik hebben met zakken naar 6.5 bar, kans op lek rijden alvast groter?
Ik weeg samen met de fiets 80 kg en rijd met de Continental GP 5000TL op 5 bar. Voor een snelle clubrit pomp ik ze op 5,5 bar. Wel interne velgbreedte van 21 mm.
Harder pomp ik ze niet, oneffenheden worden weggefilterd en in de bochten plak je tegen de grond. Zeker met bredere banden moet je geen schrik hebben voor stootlekken. Experimenteer met lage druk door steeds een klein beetje minder druk in de band te pompen, totdat je merkt dat de voordelen aan het verdwijnen.
Harder pomp ik ze niet, oneffenheden worden weggefilterd en in de bochten plak je tegen de grond. Zeker met bredere banden moet je geen schrik hebben voor stootlekken. Experimenteer met lage druk door steeds een klein beetje minder druk in de band te pompen, totdat je merkt dat de voordelen aan het verdwijnen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22
Interessant topic....ook deze vraag stel ik mezelf al een hele tijd.
Welke banden spanning adviseren jullie voor mij?
Ik weeg 97kg, rijd met 28mm continental Grand Prix vouwbanden op 19c velgen.
Rij voornamelijk asfalt.....vanuit mijzelf pomp ik mijn banden op naar 7,5 achter en 7 bar voor.
Ik heb een app waar je je ideale bandenspanning kan opvragen...deze geeft met mijn gewicht op 6,5 voor en 7 achter ....dit al diverse keren geprobeerd...maar ik vind 7bar voor en 7,5 achter lekkerder rijden...
Echt heel precies de banden op spanning zetten kan ik met mijn vloerpomp niet...ik heb geen aparte spanningsmeter die tot 1/10e kan aflezen...
Welke banden spanning adviseren jullie voor mij?
Ik weeg 97kg, rijd met 28mm continental Grand Prix vouwbanden op 19c velgen.
Rij voornamelijk asfalt.....vanuit mijzelf pomp ik mijn banden op naar 7,5 achter en 7 bar voor.
Ik heb een app waar je je ideale bandenspanning kan opvragen...deze geeft met mijn gewicht op 6,5 voor en 7 achter ....dit al diverse keren geprobeerd...maar ik vind 7bar voor en 7,5 achter lekkerder rijden...
Echt heel precies de banden op spanning zetten kan ik met mijn vloerpomp niet...ik heb geen aparte spanningsmeter die tot 1/10e kan aflezen...
Sinds enige tijd volg ik de berekening van de Silca Professional Pressure calculator.Scottrider schreef: ↑25 aug 2020 11:47 Interessant topic....ook deze vraag stel ik mezelf al een hele tijd.
Welke banden spanning adviseren jullie voor mij?
Ik weeg 97kg, rijd met 28mm continental Grand Prix vouwbanden op 19c velgen.
Rij voornamelijk asfalt.....vanuit mijzelf pomp ik mijn banden op naar 7,5 achter en 7 bar voor.
...
https://info.silca.cc/silca-professiona ... calculator
Voor mijzelf (87Kg, 25mm bandjes) komt er uit 6,65 en 6,5 bar. Bevalt mij prima.
Als ik jouw waarden invul (110Kg totaal gewicht (*) en 28mm bandjes) komt er 5,7 resp. 5,5 uit.
Dus zowat 2 bar minder dan jij gewend bent.
Probeer het eens zou ik zeggen.
(*) Totaal gewicht: 97Kg + 8Kg fiets + 1,5Kg water (2x 750ml) + reservebiba + gereedschap + CO2 pompje+ kleding + helm + wat eten + telefoon + portemonnee, afgerond naar 110Kg
-
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 01 jun 2020 15:22
5,7 en 5,5 bar? Das toch wel weinig? Ik kan het een keer proberen....
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13743
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb het al een paar keer gezegd. Maar ga nou uit van de netto breedte van je band. Niet wat erop staat.
Normaal ga je per mm ongeveer 2 tiende omlaag.
Je berekend nu 25mm terwijl die in werkelijkheid waarschijnlijk minimaal tegen de 28 uitkomt. Dat scheelt al een halve bar.
Ik vind zelf dat de spanning met bredere banden vanaf 28mm netto voor en achter gelijk prettiger is. Achter harder is nergens voor nodig.
Normaal ga je per mm ongeveer 2 tiende omlaag.
Je berekend nu 25mm terwijl die in werkelijkheid waarschijnlijk minimaal tegen de 28 uitkomt. Dat scheelt al een halve bar.
Ik vind zelf dat de spanning met bredere banden vanaf 28mm netto voor en achter gelijk prettiger is. Achter harder is nergens voor nodig.
Ik weet niet of je opmerking aan mijn adres was, maar je hebt helemaal gelijk en Silca benadrukt ook dat je de banden zelf moet meten, en niet uit moet gaan van de waarde die er op staat.wasbeer2006 schreef: ↑25 aug 2020 14:29 Ik heb het al een paar keer gezegd. Maar ga nou uit van de netto breedte van je band. Niet wat erop staat.
Normaal ga je per mm ongeveer 2 tiende omlaag.
Je berekend nu 25mm terwijl die in werkelijkheid waarschijnlijk minimaal tegen de 28 uitkomt. Dat scheelt al een halve bar.
Ik vind zelf dat de spanning met bredere banden vanaf 28mm netto voor en achter gelijk prettiger is. Achter harder is nergens voor nodig.
Zelf heb ik dat ook gedaan en mijn Vittoria 25mm banden zijn op mijn wielen ook in werkelijkheid 25mm. Vandaar dat ik daar mee reken. Ik heb ook andere (reserve) wielen, met Conti 23mm banden en die komen uit op 26mm, maar die velgen zijn ook breder.
Verschil voor achter ben ik met je eens, naarmate de druk lager is heb je minder last van het 'stuiteren' van het voorwiel en dat was (voor mij) altijd de reden om op het voorwiel een halve bar minder druk te zetten. Op mijn gravel fiets met 40mm banden heb ik voor en achter geen verschil in druk.