Het grote schijfremmentopic
Bij mijn GRX-groep moest ik na 2900 km al alle blokken vervangen (metaal). Hangt erg van het gebruik en de weersomstandigheden af. Ik controleer de blokken met regelmaat en vervang tijdig. Als ik naar jouw versleten blokken kijk, denk ik dat je de remschijf ook eens goed moet checken op slijtage.
Real men wear blûk!!! Marcel
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Is niet ongewoon, belangrijk is ook om je blokken eerst goed in te remmen, dat verlengt de levensduur.
Ik heb mijn blokken van de racefiets vervangen na zo'n 9000km voor een set van Alie express zonder koelvinnen.
Deze remmen ook goed tegen een fractie van de kosten.(€3,- per set)
De remblokken van de Cyclocrosser heb ik al daarentegen al na 3000km vervangen, ligt ook erg aan de weersomstandigheden.
Ik heb mijn blokken van de racefiets vervangen na zo'n 9000km voor een set van Alie express zonder koelvinnen.
Deze remmen ook goed tegen een fractie van de kosten.(€3,- per set)
De remblokken van de Cyclocrosser heb ik al daarentegen al na 3000km vervangen, ligt ook erg aan de weersomstandigheden.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
@roelw Wat ik hier zie, zie ik op mijn woon-werk fiets na ongeveer 3000km (behalve tussen mei en augustus). Rijd met die fiets veel over een fietspad door de bossen wat lang nat blijft. Na een kleine 3000 km piepen schrapen en aanlopen zijn mijn remblokken er dan ook zo uit. Fiets is te duur geweest en te slecht te verkopen, maar ik ben al een tijdje klaar met schijfremmen, liever iedere 2 jaar een setje nieuwe velgen (die waren dan doorgesleten) maar wel stil en niet iedere keer verrast worden door remmen die niet meer remmen, omdat ze helemaal weg zijn.
Ach, ik zeg ook maar wat
Kan je even uitleggen?
Volstaat het niet om de remblokken + springveer te vervangen, alles te poetsen en de remschijf te controleren?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Dus het argument van de schijfremmen voor weer en wind.., en dus juist voor veel woon-werk ritten.., het jaar rond.., Kan hiermee de prullenbak in? Misschien ben je een extreem voorbeeld, want de meeste mensen die hun fiets voor slecht weer en woon-werk kopen zullen toch in de donkere/natte maanden vaker een alternatief pakken. Maar het wordt vaak wel als 1 van de grote argumenten voor de schijfremmen gebruikt, die slecht weer situaties.ophetkantje schreef: ↑28 aug 2020 10:18 @roelw Wat ik hier zie, zie ik op mijn woon-werk fiets na ongeveer 3000km (behalve tussen mei en augustus). Rijd met die fiets veel over een fietspad door de bossen wat lang nat blijft. Na een kleine 3000 km piepen schrapen en aanlopen zijn mijn remblokken er dan ook zo uit. Fiets is te duur geweest en te slecht te verkopen, maar ik ben al een tijdje klaar met schijfremmen, liever iedere 2 jaar een setje nieuwe velgen (die waren dan doorgesleten) maar wel stil en niet iedere keer verrast worden door remmen die niet meer remmen, omdat ze helemaal weg zijn.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Zekers. Het rechter remblokje in niet zonder reden maar deels afgesleten. Dat heeft er niet goed in gezeten. De veer is afgebroken. Dat heeft ook een reden. Die reden kan heel simpel zijn: verkeerd geplaatst door jou of de FM. Maar het kan ook zijn dat het remblok verkeerd op het frame staat.
O.K.Nee_Nee schreef: ↑28 aug 2020 10:36Zekers. Het rechter remblokje in niet zonder reden maar deels afgesleten. Dat heeft er niet goed in gezeten. De veer is afgebroken. Dat heeft ook een reden. Die reden kan heel simpel zijn: verkeerd geplaatst door jou of de FM. Maar het kan ook zijn dat het remblok verkeerd op het frame staat.
Maar vandaar mijn vraag: "Mag ik concluderen dat de caliper slecht uitgelijnd is. Of kan het zijn dat de pistons niet symmetrisch bewegen door vuil?"
De fiets is een Canyon dus in de fabriek gemonteerd door ervaren monteurs.
Toen ik alles gepoest heb met een kwast en Dasty kwam er behoorlijk veel vuil van af. Dus het niet correct terug bewegen van de pistons kan een oorzaak zijn.
Als je de remblokjes en de veer bekijkt zie je dat het stuk van de veer dat verdwenen is zich op de plaats bevindt van het deel van de remblok die helemaal weggesleten is; De veer is dus vooral weggesleten.
Ik ben redelijk nieuw in schijfremmen. De remkracht is duidelijk beter maar dat ze zo snel slijten is een kleine verrassing. Doordat de blokken in de caliper geplaatst zijn zie je ook niet meteen de slijtage. Je moet de blokken al demonteren. Vandaar dat ze zo veel afgesleten zijn. ik ben pas in actie geschoten toen de schijven veel lawaai maakten en vaak aanloopten.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Voor mij wel, maar ik fiets dan ook echt alle dagen ongeacht het weer en dat fietspad van een kilometer of 10 is heel vaak nat met vaak een prut van bladeren en naalden. Daar sluiten ondanks altijd goed inremmen je remblokken echt hard van. Ze remmen normaal prima maar dat deden velgremmen in het verleden ook, Bij nat wegdek is mijn ervaring ook dat het remmen veel meer beperkt wordt door het contact wegdek band als door dat van rem met velg/schijf. Voor mij heeft op mijn woon-werk fiets bij een volgende echt velgremmen de voorkeur niet meer dat geluid en niet meer verrast worden door staal op staal, waarbij de remkracht gewoon niet meer bestaat.MarkVeenstra schreef: ↑28 aug 2020 10:28 Dus het argument van de schijfremmen voor weer en wind.., en dus juist voor veel woon-werk ritten.., het jaar rond.., Kan hiermee de prullenbak in? Misschien ben je een extreem voorbeeld, want de meeste mensen die hun fiets voor slecht weer en woon-werk kopen zullen toch in de donkere/natte maanden vaker een alternatief pakken. Maar het wordt vaak wel als 1 van de grote argumenten voor de schijfremmen gebruikt, die slecht weer situaties.
Ach, ik zeg ook maar wat
Complete onzin. Blokjes zitten er goed in. Het is een L02A of een L03A pad. Het compleet versleten pad zit/zat links (voren), draai het maar om, er moet nog een "L" zichtbaar zijn. Bij mij slijten bij dezelfde pads (voren en achter) linkerkant buitenzijde frame 2x zo hard dan de "R" binnenzijde gemonteerde pads. Op deze slechtweerfiets red ik bij slecht weer amper 1000..1500km in heuvelachtig gebied.Zekers. Het rechter remblokje in niet zonder reden maar deels afgesleten. Dat heeft er niet goed in gezeten. De veer is afgebroken. Dat heeft ook een reden. Die reden kan heel simpel zijn: verkeerd geplaatst door jou of de FM. Maar het kan ook zijn dat het remblok verkeerd op het frame staat.
Spijt mij het te moeten zeggen, dit is lomp/nalatig gebruik. Als een pad(voering) slechts nog +/-2x zo dik is als de veer gaat hij bij mij eraf.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13769
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
wtf doen jullie met die blokken. Ik rijd makkelijk 7 a 8k op de mtb en op de racer haal ik de 10k ook wel.
Als er een kant meer slijt is dat niet goed. Kan marginaal zijn, maar als er 1mm inzit is het teveel.
Dan is of de uitlijning of werking van de zuiger niet helemaal goed.
Als er een kant meer slijt is dat niet goed. Kan marginaal zijn, maar als er 1mm inzit is het teveel.
Dan is of de uitlijning of werking van de zuiger niet helemaal goed.