Scott
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
We moeten eerst vergeten hoe licht die velgremfietsen waren.
Dan kunnen ze een fiets van 8.5 kg i.p.v. 8.7 verkopen als een gigantische verbetering.
Dan kunnen ze een fiets van 8.5 kg i.p.v. 8.7 verkopen als een gigantische verbetering.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13740
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
een schijfremfiets is een halve kilo zwaarder een aero ook. Zo kom je aan dat gewicht.
Het is vooral slim je onderdelen uitzoeken.
Mijn Cube litening was 6.4. Maar echt stijf was die ook niet.
Mijn huidige foil rijd echt fantastisch wel een kilo zwaarder om de bovenstaande reden.
9kg slaat nergens op dat weegt mijn mtb niet eens. En daar zitten banden op van 700 gram per stuk en een vork van 1400 gram. Goed de rest op een mtb is misschien zelfs lichter dan op de racer.
Vergeet ook niet dat we nu vaak op bredere zwaardere banden rijden. In geval van 28mm mag je er vaak 100 gram per band bijtellen zeker als het tubeless is.
En met schijven kan je gewoon geen lichte alu wielen meer maken 1500 is echt wel het absolute minimum en vaak eerder 16 a 17
Het is vooral slim je onderdelen uitzoeken.
Mijn Cube litening was 6.4. Maar echt stijf was die ook niet.
Mijn huidige foil rijd echt fantastisch wel een kilo zwaarder om de bovenstaande reden.
9kg slaat nergens op dat weegt mijn mtb niet eens. En daar zitten banden op van 700 gram per stuk en een vork van 1400 gram. Goed de rest op een mtb is misschien zelfs lichter dan op de racer.
Vergeet ook niet dat we nu vaak op bredere zwaardere banden rijden. In geval van 28mm mag je er vaak 100 gram per band bijtellen zeker als het tubeless is.
En met schijven kan je gewoon geen lichte alu wielen meer maken 1500 is echt wel het absolute minimum en vaak eerder 16 a 17
Zo is dat. Sinds de komst van schijfremmen doen merken minder moeite om er lichtere wielen, zadelpen, stuur, etc op te monteren. Schijfremmen zijn toch sowieso zwaarder dus wat maakt het nog uit . Een fiets van 4000 euro weegt tegenwoordig meer als eentje van 1500 euro van 5 jaar geleden.dwangarbeider schreef: ↑29 aug 2020 11:31 Een fiets in een bepaalde prijsklasse zou ook wielen en cranks mogen hebben uit dezelfde prijsklasse.
Nu zie je bij bijna elk merk dat er absolute budgetwieltjes worden gebruikt die eigenlijk totaal niet passen bij het prijssegment waartoe de rest van de fiets behoort.
Je kan dan wel achteraf gaan upgraden maar dan kost het je weer geld.
Gewicht is totaal onbelangrijk geworden vanaf men de schijfremmen heeft doorgedrukt.
Gewicht is zeker en vast niet de enige zaligmakende factor maar ze zijn er echt wel mee aan het rammelen.
Bedrijven zijn hun marges aan het vergroten, en wij kopen het toch wel.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl
-
- Forum-lid
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 09 jun 2020 09:42
Als het puur om de functie ging dan vind ik velgremmen op een alu velg nog altijd de beste combi. Mijn scott toch met schijven gekozen puur op de looks. Daarom heb ik de 105 schijven ook door ultegra vervangen. De een vind het geen gezicht, ik vind de strak zwarte velgen wel mooi. De eerste regenbui was wel wennen; prima remkracht, maar veel bijgeluid. Gewicht ben ik wat minder mee bezig eigenlijk, ik klim zelden.
De Syncros rp2.0 velg die op mijn Addict 20 geleverd werd, zie je ook op de veel duurdere scott's. Dat vind ik toch wel opvallend.
Voor mijn vrouw is het gewicht van de fiets een belangrijker afweging; ze weegt zelf 56kg. Een kilo meer fiets is voor haar dus relatief een grotere toename dan voor mij. Nu komt ze wel op een klein maatje uit, dus dat scheelt weer; maar toch. Een wiel, de groep, blijft even zwaar. Trek Emonda hebben we mede om die reden van het lijstje afgehaald.
De Syncros rp2.0 velg die op mijn Addict 20 geleverd werd, zie je ook op de veel duurdere scott's. Dat vind ik toch wel opvallend.
Voor mijn vrouw is het gewicht van de fiets een belangrijker afweging; ze weegt zelf 56kg. Een kilo meer fiets is voor haar dus relatief een grotere toename dan voor mij. Nu komt ze wel op een klein maatje uit, dus dat scheelt weer; maar toch. Een wiel, de groep, blijft even zwaar. Trek Emonda hebben we mede om die reden van het lijstje afgehaald.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40111
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat was toch 2 weken geleden al?
Less is bore
Klopt , en ik heb al een design van de bovenbuis gekregen.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless