Tacx Vortex nog de moeite?
Ik kan de Tacx Vortex smart T2180 kopen in tweedehands voor 200 euro met nog 1,5jaar in garantie.
Is dit type nog de moeite om te kopen of is het al voorbij gestreefd?
Goed werkbaar met Zwift?
Is dit type nog de moeite om te kopen of is het al voorbij gestreefd?
Goed werkbaar met Zwift?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40103
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Al jaren voorbij gestreefd door de direct drive trainers. Maar dat wil niet zeggen dat het niks is. Als je af en toe binnen wilt trainer is het prima goedkope optie. Hij is geschikt voor Zwift.
Alleen zou ik €50 af halen van de prijs.
Alleen zou ik €50 af halen van de prijs.
Less is bore
Ik heb een nóg simpelere Tacx. Jaren geleden tweedehands gekocht voor €60,-
De fiets past erop, achterwiel met trainerband erin en gaan. Laptopje open met fietsfilmpje erop. Ik gebruik het alleen in de winter om beetje op peil te blijven, daar ga ik geen dure trainer + maandelijks abbo Zwift voor nemen (kan ik net zo goed naar spinning gaan).
Dis die T2180 zou voor mij prima zijn, zelfs een forse upgrade.
De fiets past erop, achterwiel met trainerband erin en gaan. Laptopje open met fietsfilmpje erop. Ik gebruik het alleen in de winter om beetje op peil te blijven, daar ga ik geen dure trainer + maandelijks abbo Zwift voor nemen (kan ik net zo goed naar spinning gaan).
Dis die T2180 zou voor mij prima zijn, zelfs een forse upgrade.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Heb de Vortex gehad, daarna een Flux S en nu een Neo 1 (2e hands).
Korte antwoord op je vraag; nee.
Indoor trainen ben ik best leuk gaan vinden afgelopen jaar, enerzijds vanwege de verbeterde software en Zwift wat steeds volwassener wordt, maar vooral ook dankzij goede hardware.
Korte antwoord op je vraag; nee.
Indoor trainen ben ik best leuk gaan vinden afgelopen jaar, enerzijds vanwege de verbeterde software en Zwift wat steeds volwassener wordt, maar vooral ook dankzij goede hardware.
Ik heb een Tacx Vortex Smart (ik weet niet of er onder de Vortex vlag nog meerdere typenummers zijn gebruikt). Prima ding voor de prijs. Twee jaar terug in een prima aanbieding 244 voor betaald. De techniek is inderdaad voorbij gestreefd door direct drive units, maar die hebben ook weer een compleet nieuw prijspeil geïntroduceerd.
Prima te gebruiken met Zwift. Vergeleken met de direct drive units merk je wellicht dat de Vortex meer geluid maakt en wat minder goed een steile klim kan simuleren. Daar is de prijs dan ook weer naar.
De hele markt van fietstrainers (zowel de wheel on (zoals de Vortex) als de direct drive) wordt wel wat geplaagd door wat terugkomende issues. Bij de Tacx wheel-on dingen blijkt soms dat de metalen bus die om de PU (?) rol zit waar je je band/wiel tegenaan zet los te raken en dan meer lawaai gaat maken. Kan je nog even checken, maar wordt door Tacx vaak onder garantie vervangen.
Lijkt me een prima instap in de smart trainer wereld. Moet wel stevig iets van de prijs af vind ik. Met 150,- mag de verkoper ook tevreden zijn ongeacht het gebruik en garantie.
Prima te gebruiken met Zwift. Vergeleken met de direct drive units merk je wellicht dat de Vortex meer geluid maakt en wat minder goed een steile klim kan simuleren. Daar is de prijs dan ook weer naar.
De hele markt van fietstrainers (zowel de wheel on (zoals de Vortex) als de direct drive) wordt wel wat geplaagd door wat terugkomende issues. Bij de Tacx wheel-on dingen blijkt soms dat de metalen bus die om de PU (?) rol zit waar je je band/wiel tegenaan zet los te raken en dan meer lawaai gaat maken. Kan je nog even checken, maar wordt door Tacx vaak onder garantie vervangen.
Lijkt me een prima instap in de smart trainer wereld. Moet wel stevig iets van de prijs af vind ik. Met 150,- mag de verkoper ook tevreden zijn ongeacht het gebruik en garantie.
Dit is natuurlijk voorbijgestreefd... er zijn betere op de markt, maar met een heel ander prijsniveau.
Ik gebruik zelf nog de Fortius. Als die stuk zou gaan, ga ik voor mijn doeleinden niet switchen naar een direct drive trainer (tenzij ik er heel voordelig aan kan komen) maar zou dan juist zo'n Vortex o.i.d. tweedehands overnemen.
Als je niet het nieuwste van het nieuwste hoeft te hebben, kun je vaak voor veel minder geld plezier hebben van overjarige of tweedehands dingen.
Het ligt ook aan je doelstelling, wil je zonder prestatiedrang rondjes op platform als Zwift of een videootje van tacx rijden voldoet het ding prima.
Wil je serieuze trainingsprogrammas rijden, gebaseerd op vermogen heb je er mijnsinziens weinig aan. De vermogensmeter is daar te onnauwkeurig voor met een afwijking van 10%.
En dan heb ik het nog niet over slippende achterwielen
Wil je serieuze trainingsprogrammas rijden, gebaseerd op vermogen heb je er mijnsinziens weinig aan. De vermogensmeter is daar te onnauwkeurig voor met een afwijking van 10%.
En dan heb ik het nog niet over slippende achterwielen
Gewoon wat onderhouden vooral in de winter.t2300 schreef: ↑06 aug 2020 09:31 Het ligt ook aan je doelstelling, wil je zonder prestatiedrang rondjes op platform als Zwift of een videootje van tacx rijden voldoet het ding prima.
Wil je serieuze trainingsprogrammas rijden, gebaseerd op vermogen heb je er mijnsinziens weinig aan. De vermogensmeter is daar te onnauwkeurig voor met een afwijking van 10%.
En dan heb ik het nog niet over slippende achterwielen
De slippende achterwiel heb ik al ondervonden. Maar dit hebben we enkel bij het klimmen. Zou dit met een trainingsband zoveel beter zijn?
Ik rij er la 5 jaar mee op Trainerroad. Tenzij je je resultaten wilt vergelijken met anderen (moet je niet doen) is het zeker een goede keuze. Niet te duur, blijft gewoon werken en trainen op vermogen is zeker mogelijk.t2300 schreef: ↑06 aug 2020 09:31 Het ligt ook aan je doelstelling, wil je zonder prestatiedrang rondjes op platform als Zwift of een videootje van tacx rijden voldoet het ding prima.
Wil je serieuze trainingsprogrammas rijden, gebaseerd op vermogen heb je er mijnsinziens weinig aan. De vermogensmeter is daar te onnauwkeurig voor met een afwijking van 10%.
En dan heb ik het nog niet over slippende achterwielen
Is een direct drive beter, waarschijnlijk wel. Maar ook fors duurder.
Je hebt toch Vermogensmeter op de fiets zelf? Die doet op de rollen hetzelfde als op de weg hoor. Of rij je in de winter wél met vermogensmeting en in het seizoen niet? Ook heb je bij meting in de trainer alleen een vermogenswaarde, geen pedaal dynamiek, Vermogensverdeling etc.t2300 schreef: ↑06 aug 2020 09:31 Het ligt ook aan je doelstelling, wil je zonder prestatiedrang rondjes op platform als Zwift of een videootje van tacx rijden voldoet het ding prima.
Wil je serieuze trainingsprogrammas rijden, gebaseerd op vermogen heb je er mijnsinziens weinig aan. De vermogensmeter is daar te onnauwkeurig voor met een afwijking van 10%.
En dan heb ik het nog niet over slippende achterwielen
Slippend wiel heb ik nog nooit last van gehad maar gebruik wel de blauwe trainerband en niet op normale druk van de weg. Bij 800watt piek merk ik geen slip, hoe vreemd het ook klinkt.
Dogma F