Bedankt voor je hulp.kauwvot schreef: ↑28 aug 2020 21:38 Het is werkelijk schrijnend voor wat voor een onzin hier soms verkocht wordt. Ik vermijd normaal de mensen die de hele dag door op dit forum verkeren. Erger nog, ik vermijd om die reden meestal een forum.
Roel, met je remmen is niets mis mee. Mijn 3 en nu 2 schijfremfietsen (weg en gravel, Tarmac en Diverge wil je het preciezer weten) vertonen hetzelfde: de pads slijten niet precies 100% evenwijdig en al mijn pads slijten "links" sneller dan "rechts". BTW ik gebruik mijn schijfremfietsen maar bij slechte omstandigheden.
Op je foto is de voering op je rechter pad "L" is voor 95% compleet weg , en je "R" pad rechts (links op foto) heeft ook al een plek waar de resin-voering compleet weg is. Die pad is ook al voor 80..90% versleten. Niets mis mee met je uitlijning. Hallo het is flatmount, beide pads zijn praktisch evenwijdig versleten.
Het enigste wat mis is dat je je moet aanleren in regelmatige afstanden je pads te controleren. De grondplaat van deze pad is 1,6mm dik, de voering zelf 2,4mm. Schijn met een zaklamp of winterverlichting in je caliper, of haal desnoods je wiel er even uit. (Geen remhandel indrukken zonder wiel of pads.) Is de voering (veel) dunner dan de grondplaat van de pad moet je langzaam denken aan vervanging.
Over de schijfrem zelf doe ik geen uitspraak. Versleten is vlgs. Shimano minder dan 1,5mm dikte. Ik zie een groefje waar de veer ingesleten is. Het zijn jouw tanden en gezondheid.
BTW op mijn zomerfiets met velgremmen heb ik idd als sinds 15.000km niet meer de blokjes uitgewisseld...
Inmiddels heb ik nieuwe pads en een enkele nieuwe Ultegra schijf besteld.
De pads van de achterrrem zal ik ook vervangen (de schijf is nog prima).
ook achteraan zijn de pads niet symmetrisch gesleten maar daar is de rechter pad wel meer gesleten dan de linker pad:
Heeft er iemand al Shimano Deore SM-RT54 schijven geprobeerd in combinatie met Ultegra calipers? Ze zien er minder massief uit, zijn ongeveer 30gr zwaarder en zijn veel goedkoper dan Ultegra. Wel enkel geschikt voor resin pads;
Nog enkele schijfremvragen:
Op verschillende Youtube filpmjes wordt uitgelegd hoe je de caliper kan reinigen met een middel op basis van alcohol en wordt er aanbevolen om geen middel op basis van benzine te gebruiken? Wat is de achterliggende reden?
En kan ontvetter (Dasty) niet even goed?
Indien je rotors een tijd gebruikt hebt met resin pads en je wil nadien overschakelen naar metal of semi-metal pads, moet je de rotors dan ook vervangen? Door het inremmen wordt er door de pads een film achtergelaten op de rotors; kan dat een argument zijn om de rotors mee te wisselen?