![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Ik ben 56 jaar en fiets nu een jaar of 5. De laatste 2,5 jaar 3-5 keer in de week volgens het patroon 1 x in de week intensieve(re) training en voor de rest duurtrainingen in D1. De meeste duurtrainingen zijn rond de 2 uur, vaak 1 langere van 3-4 uur. Deze zomer wat vaker afstanden van 100-120 km gefietst. Deze zomer vrijwel altijd solo, ik vind dat heerlijk 3-4 uur lekker pedaleren in mijn eentje. Oh ja, ook regelmatig een rustige week (soms zelf 2) al dan niet noodgedwongen ingebouwd.
Een en ander heeft ervoor gezorgd dat mijn gemiddelde snelheid in de D1 rondjes flink vooruit is gegaan: 2,5 jaar geleden tussen de 26,5 en 27km, nu doorbrak ik deze zomer de 31 km en die rijd ik nu regelmatig in D1. En dat terwijl ik naar mijn gevoel in de intensievere trainingen niet echt tot het uiterste ben gegaan. Veel van de vooruitgang zal dus zitten in het vele fietsen vermoed ik (in D1).
Ik wil nu als prikkel de accenten iets verleggen. Wil 1) iets meer intensief gaan trainen naast de D1 ritten, zeg maar 2-2 (D1) bij 4 keer fietsen en 2-3 (D1) bij 5 keer fietsen. 2) De intensieve trainingen echt intensief maken (veel meer boven mijn omslagpunt) met lange en korte blokken, daarover dadelijk wat vragen. 3) 1-2 x in de maand naar duurtrainingen van 150-180km.
Doel 1: volgend jaar D1-rondjes tussen de 2-3 uur van 32 gemiddeld en het jaar erna denk ik stiekem aan 33 gemiddeld (doel 2) zodat ik de 100 km D1 in 3 uur kan doen. Doel 3) nog niet echt bepaald maar mss wel een mooie tijd op een Marmotte of zo, een goede tijd op de Ventoux of....
Ik weet absoluut niet of deze doelen reëel zijn met de wet van de remmende meeropbrengst en de jaren die (hopelijk nog niet al te veel) gaan tellen. Ik heb zelf het idee dat het zou moeten kunnen omdat ik die intensievere trainingen nooit echt heel serieus heb aangepakt terwijl ik mezelf toch goed pijn kan doen. Ach en als ik ergens moet constateren dat de grens is bereikt dan is het ook prima. Heb er gewoon veel lol in. Zeker ook in de lange soloritten en zelfs in de sportschool op de hometrainer (tv kijkend of muziek luisterend).
En nu mijn vragen over de blokkentrainingen. Ik heb vandaag mijn eerste gedaan in de sportschool op de hometrainer (vind ik fijner dan buiten): 5 blokken van 5 minuten met ertussenin 10 minuten rustig rijden op D1 tempo (hoog in de D1 zone vanaf blok 2).
1. is dat D1 tempo het goede tempo voor de rust ertussenin of moet ik nog rustiger fietsen zodat hartslag kan zakken naar lager in D1 zone?
2. Hoe bouw ik een blok op van 5 minuten? Ik deed het nu zo dat ik begon met 2 niveaus/versnellingen hoger/zwaarder , na 1 minuut nog 2 niveaus hoger en laatste 3 minuten op nog 1 niveau hoger. In het 1e blok kwam ik net tegen mijn omslagpunt aan het eind van het blok. Vanaf blok 2 passeerde ik op ca de helft van het blok mijn omslagpunt (162, zelf bepaald maar ga deze winter naar een sportmedisch centrum) en liep mijn hartslag daarna nog op naar de 167. De snelheid die ik op hometrainer bij hoogste niveau had, kon ik net die laatste 3 minuten volhouden en werd elk blok zwaarder. Is dit de goede opbouw of moet ik veel eerder in een blok verzuren met als gevolg dat ik dat tempo niet volhoud maar wel langer inhet blok op die extreem hoge hartslag zit en misschien nog dichter bij mijn maximale hartslag kom? Of geldt hier ook dat wat afwisseling goed is?
3. Ik heb op ‘blokken’ gezocht en kwam toen op een topic waarbij resultaat van korte blokken 30/15 vergeleken werd met langere blokken van 5 minuten. Die kortere blokken zouden meer resultaat geven. Maar ik las en lees hier ook vaak dat zoiets heel persoonlijk is. Nu lijkt het door dit verhaal en mijn vragen mss dat ik het allemaal heel schematisch ga aanpakken maar dat valt wel mee. Ik ben best fanatiek en gedisciplineerd (op dit vlak) maar geen slaaf van mijn trainingsprogramma. Ik zie het meer als een algemene lijn. Wat zouden jullie doen als je beide blokkentrainingen wilt ervaren? Door elkaar of 2 mnd korte blokken en 2 mnd lange blokken (of omgekeerd?).
Daarnaast ga ik ook nog wat krachttraining doen. Dat deed ik afgelopen winter al in de sportschool (30-45 min voordat ik de hometrainer op stapte) maar dat was niet gericht op het fietsen. Ik deed eigenlijk alleen bovenlichaam. Nu wil ik juist ook de benen gaan trainen en kwam via dit forum al op goede sites daarvoor. Nog tips of aandachtspunten?
Het thuiswerken gaat zeker in de winter helpen om dit vol te houden. Soms vroeg beginnen en dan lange pauze met sportschoolbezoek.
Beetje lang verhaal geworden maar wilde wat context geven bij mijn vragen. Hoop dat er reacties op komen en ben geïnteresseerd in andere verhalen. Is sowieso leuk om hier door het forum te grasduinen.