Wat voor soort buitenband voor herfst/winter?
Nee, dat blijkt niet zo te zijn.
Mij staat iets bij van onderzoekjes op dat gebied waaruit bleek dat profiel of niet bij natte wegen niks uitmaakt.
Die associatie komt van aquaplaning bij auto's, maar treedt simpelweg niet op bij de relatief smalle bandjes, ronde loopvlakken en lagere snelheden.
Mij staat iets bij van onderzoekjes op dat gebied waaruit bleek dat profiel of niet bij natte wegen niks uitmaakt.
Die associatie komt van aquaplaning bij auto's, maar treedt simpelweg niet op bij de relatief smalle bandjes, ronde loopvlakken en lagere snelheden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
En hogere druk.
Er zijn wel échte winterbanden voor de fiets, zoals de Conti Contact Winter II (voor op sneeuw) en diverse spijkerbanden (voor op ijs).
Er zijn wel échte winterbanden voor de fiets, zoals de Conti Contact Winter II (voor op sneeuw) en diverse spijkerbanden (voor op ijs).
Laatst gewijzigd door alien op 04 sep 2020 07:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorsprung durch Pedantik
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Daniel, we hebben het wel over fietsbanden, autobanden is een heel ander verhaal!daniel1975 schreef: ↑03 sep 2020 21:47Sorry, maar jullie zitten er echt serieus naast.
Bij winterse omstandigheden heeft een winterband veel meer te vertellen dan een zomerbandje. Zeker bij een achterwielaandrijver, maar ook op mijn Audi zou ik niet anders willen.
Bij warmere omstandigheden (laten we zeggen +10gr) verlies je met een winterband minder dan dat je bij kou/pekel/hagel/sneeuw/etc wint met een winterband.
M'n 2e autootje rijd ik het hele jaar door op winterbanden omdat er zo weinig km's mee gereden wordt en de kwaliteit en rijeigenschappen van een winterband in de zomer tegenwoordig maar weinig onderdoet voor een zomerband.
Laatst gewijzigd door scottpch op 04 sep 2020 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Er lopen idd twee discussies door elkaar heen. Havana had het ook over autobandem.
Less is bore
Zoals al meer hier vermeld, ik rijd in de winter ook met een iets steviger bandje om lekrijden te voorkomen. Maar net zo belangrijk, zo niet het belangrijkste, is het controleren van de band en het verwijderen van steentjes of andere scherpe zaken die in het loopvlak blijven zitten.
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Proefiel doet niets met water.
Maar waarvoor het wel helpt is vuil, wat er in die maanden toch veel meer licht.
Vaak is een band met iets profiel ook soepeler op het loopvlak waardoor de voorspelbaarheid met eventueel een glijdend wieltje makkelijker is op te vangen.
Ik zou voor een racer zo breedt mogelijk gaan op lage spanning, zodat de band goed kan vervormen.
Misschien off topic, maar:
Omdat steeds meer een gravelbike hebben zou ik die aanraden voor de winter met een bv een gravelking SK in bv 35mm, dat geeft veruit de meeste voorspelbaarheid en grip. Scheelt je misschien max een 1km gemiddeld en ik denk dat ik dan al overdrijf.
Maar waarvoor het wel helpt is vuil, wat er in die maanden toch veel meer licht.
Vaak is een band met iets profiel ook soepeler op het loopvlak waardoor de voorspelbaarheid met eventueel een glijdend wieltje makkelijker is op te vangen.
Ik zou voor een racer zo breedt mogelijk gaan op lage spanning, zodat de band goed kan vervormen.
Misschien off topic, maar:
Omdat steeds meer een gravelbike hebben zou ik die aanraden voor de winter met een bv een gravelking SK in bv 35mm, dat geeft veruit de meeste voorspelbaarheid en grip. Scheelt je misschien max een 1km gemiddeld en ik denk dat ik dan al overdrijf.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Een fietsband met profiel heeft minder rubber aan het wegdek. Als het profiel wordt opgevuld door vuil, heb je dat contactoppervlak wel vergroot, maar niet met rubber.
Ik zou voor zoveel mogelijk rubber aan het wegdek gaan als je grip wilt houden. Dus zonder profiel. aquaplanning heb je geen last van op de fiets. En grip op losse ondergrond (zoals in het bos), ook niet op de weg. En grip op het vuil dat op de weg ligt speelt mijns inziens ook niet, want dat vuil ligt extreem los op het wegdek, dat hoef je helemaal niet af te voeren via profiel op je banden.
Wat wél werkt, zijn banden waar je zelf prettig en comfortabel voelt. Dus misschien wat betreft souplesse, wat betreft lekbestendigheid, wat betreft plakkerigheid van het rubber, wat betreft de breedte van de band (breder is meer rubber is wel degelijk meer grip), en dat kan net zo goed dus ook profiel zijn. En ookal doet dat technisch niet zoveel, als het jezelf rust geeft in je hoofd is het prima. Er vanuitgaande dat we de limiet van de banden zelfden opzoeken.. als toeristen op de openbare weg.
Ik zou voor zoveel mogelijk rubber aan het wegdek gaan als je grip wilt houden. Dus zonder profiel. aquaplanning heb je geen last van op de fiets. En grip op losse ondergrond (zoals in het bos), ook niet op de weg. En grip op het vuil dat op de weg ligt speelt mijns inziens ook niet, want dat vuil ligt extreem los op het wegdek, dat hoef je helemaal niet af te voeren via profiel op je banden.
Wat wél werkt, zijn banden waar je zelf prettig en comfortabel voelt. Dus misschien wat betreft souplesse, wat betreft lekbestendigheid, wat betreft plakkerigheid van het rubber, wat betreft de breedte van de band (breder is meer rubber is wel degelijk meer grip), en dat kan net zo goed dus ook profiel zijn. En ookal doet dat technisch niet zoveel, als het jezelf rust geeft in je hoofd is het prima. Er vanuitgaande dat we de limiet van de banden zelfden opzoeken.. als toeristen op de openbare weg.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Heb je t hier over de fiets?Enzzo schreef: ↑04 sep 2020 00:14 Even los van winterbanden (ander rubber) het profiel maakt toch het verschil tussen zomerse en winterse omstandigheden? Vooral regen vereist een beetje profiel, al was het alleen maar op de “wangen” zodat je een bocht door komt zonder te schuiven.
Slicks en regen zijn echt geen fijne combi vind ik.
Iemand ervaring met regenbandjes?
Profiel in autobanden is om water af te voeren omdat auto anders gaat aquaplaneren. Hoe breder de band hoe belangrijker t profiel omdat de druk lager is bij heel brede banden. Andersom bij zeer smalle banden is profiel minder relevant. De hoge druk perst t water onder de band weg en rubber heeft contact met asfalt. Dit laatste is met racefietsbanden t geval. Profielbanden op racefiets voor grip is fabeltje.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13737
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Toch zou het wel interessant zijn om van de fabrikanten te horen waarom ze dan toch op de zijkant soms iets van profiel aanbrengen. kan gewoon optisch zijn natuurlijk. Maar ik zou het wel willen weten.
Zeker de range onder de race race banden, zo noem ik ze dan even hebben vaak toch wat profiel zoals bv de cinturato.
Net zoals een aantal topbanden, meestal tubes, een diamant profiel hebben.
Ik denk dat het misschien toch met flexibiliteit heeft te maken net als de opbouw van een winterband.
Eens met Mark Veenstra ook in de regen meer rubber meer grip is, zolang het water maar kan worden afgevoerd. Ik heb me bv altijd het nut van winterbanden afgevraagd op droog en nat wegdek ongeacht de tempratuur ik merkte altijd een verslechtering van prestaties van mijn auto. Vorig jaar eindelijk testen gevonden die inderdaad aantonen dat een normale zomerband altijd meer grip heeft dan een winterband, behalve op sneeuw, eis en "troep"
Zeker de range onder de race race banden, zo noem ik ze dan even hebben vaak toch wat profiel zoals bv de cinturato.
Net zoals een aantal topbanden, meestal tubes, een diamant profiel hebben.
Ik denk dat het misschien toch met flexibiliteit heeft te maken net als de opbouw van een winterband.
Eens met Mark Veenstra ook in de regen meer rubber meer grip is, zolang het water maar kan worden afgevoerd. Ik heb me bv altijd het nut van winterbanden afgevraagd op droog en nat wegdek ongeacht de tempratuur ik merkte altijd een verslechtering van prestaties van mijn auto. Vorig jaar eindelijk testen gevonden die inderdaad aantonen dat een normale zomerband altijd meer grip heeft dan een winterband, behalve op sneeuw, eis en "troep"
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
flexibiliteit zou kunnen.,. maar de volledig gladde bandjes zijn ook niet stug.wasbeer2006 schreef: ↑04 sep 2020 11:46 Toch zou het wel interessant zijn om van de fabrikanten te horen waarom ze dan toch op de zijkant soms iets van profiel aanbrengen. kan gewoon optisch zijn natuurlijk. Maar ik zou het wel willen weten.
Zeker de range onder de race race banden, zo noem ik ze dan even hebben vaak toch wat profiel zoals bv de cinturato.
Net zoals een aantal topbanden, meestal tubes, een diamant profiel hebben.
Ik denk dat het misschien toch met flexibiliteit heeft te maken net als de opbouw van een winterband.
Dikkere, meer lekbestendige bandjes zijn misschien wel stugger en da zou je wellicht wat aan de loopvlak kunnen doen voor meet flexibiliteit. Maar dat gaat dan ten kostte aan grip.
Ik denk dat fabrikanten het voor een groot deel doen voor hun verkoop. Marketing dus. Gevoel bij mensen is namelijk wel degelijk dat je profiel moet hebben voor grip. Mensen vertrouwen daar dan ook op. Dus zeker in de range "comfort", "slecht weer", "endrunce" .., alles onder de absolute wedstrijdrijders, zullen ze voor de verkoopverhalen wel dat kleine beetje profiel kunnen benutten.
Maar staat er niet iets over op de website van fabrikanten? maken ze geen claims bij hun speciale winterbanden, of all weather banden over wat het verschil maakt?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ik heb van mensen van Schwalbe gehoord dat consumenten om profiel vragen.
Eerste versie van de Schwalbe One had geen profiel, maar latere versies hebben dit wel omdat consumenten er om vragen omdat ze denken dat profiel grip geeft.
Maar kijk naar nieuwe Enve banden, daar is het profiel gewoon een logo.
Eerste versie van de Schwalbe One had geen profiel, maar latere versies hebben dit wel omdat consumenten er om vragen omdat ze denken dat profiel grip geeft.
Maar kijk naar nieuwe Enve banden, daar is het profiel gewoon een logo.